Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[BADANIE] Ponad połowa użytkowników OLX woli kupować używane rzeczy, bez względu na kategorię i wartość

Agencja mediowa Mindshare wraz z marką OLX sprawdziły, jakie czynniki determinują popularność platformy zakupowej wyróżniającej się na tle innych pod względem oferty produktów z drugiej ręki. Serwis OLX gromadzi ponad 13,7 mln realnych użytkowników, z czego ponad połowa stara się wybierać produkty używane, a 15 proc. decyduje się na taki zakup, ponieważ cena nowej rzeczy jest zbyt wysoka.

Wyniki wspólnego badania pokazują, które kategorie konsumenci najczęściej odwiedzają, jakie aspekty biorą pod uwagę przy wyborze i czego oczekują od sprzedających.

Re-commerce, czyli sprzedaż używanych przedmiotów nowym właścicielom, z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Szacuje się, że do 2025 roku wartość europejskiego rynku wyniesie 120 miliardów euro (czyli blisko dwukrotnie więcej w stosunku do 75 mld euro w roku 2021). Polacy również otwierają się na handel wtórny – już 61 proc. z nich deklaruje, że kupuje produkty z drugiej ręki, a ponad połowa (53 proc.) robi to częściej niż rok temu.

Dla 20 proc. kupujących cena i możliwość zaoszczędzenia to czynniki determinujące wybór zakupów przez platformy re-commerce. Istotna jest również możliwość nabycia unikalnych produktów, również takich, których już się nie produkuje (16 proc.). Dodatkowymi czynnikami wpływającymi na wzrost zainteresowania rzeczami używanymi są aspekty ekologiczne i troska o środowisko naturalne (13 proc.), a także szeroki wachlarz dostępnych produktów (10 proc.).

Konsumenci najczęściej rozważają zakup w kategorii motoryzacja (używanych pojazdów szuka 17 proc. użytkowników). Nieco rzadziej użytkownicy przeglądają oferty akcesoriów do domu i ogrodu (14 proc.), odzieży (13 proc.), elektroniki (12 proc.) czy sprzętu sportowego (7 proc.). Zanim zakup zostanie sfinalizowany, 14 proc. użytkowników porównuje ceny na tle innych ofert podobnych produktów (11 proc. szuka również możliwości negocjacji kwoty), a także przegląda opinie i komentarze innych osób (12 proc.). Kwestią, na którą kupujący najczęściej zwracają uwagę w kontekście zamówienia jest zgodność produktu z opisem i zdjęciem (27 proc.).

Rynek wtórny zdobywa coraz większe znaczenie zarówno wśród konsumentów, jak również marek. Amazon czy Apple to tylko nieliczne przykłady globalnych korporacji, które wcieliły do swoich staregii politykę cyrkularną. Również w Polsce wiele firm uwzględnia ten aspekt w swoich modelach biznesowych. Sprzedaż na rynku wtórnym może przełożyć się nie tylko na poprawę wizerunku, czy zwiększenie lojalności klientów, ale także na dotarcie do nowych konsumentów i powiększenie grupy docelowych odbiorców.