Wkrótce SCF 2024 Fall
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Elastyczność w podejściu do współpracy, tworzenie nowych przestrzeni i modyfikacja istniejących są kluczowe dla sukcesu w projektowaniu wszelkich przestrzeni komercyjnych. Ważne jest, aby klient nadal czuł przynależność do danej sieci i do marki, ale jednocześnie widział, że marka ta rozwija się z duchem czasu – mówi w rozmowie z Retailnet Patrycja Kruk, Business Development Manager, Ratyński Design & Build
Ratyński Design & Build jest wystawcą Shopping Center Forum 2023 Fall Edition. Z ekspertami firmy będzie można spotkać się na stoisku 250. Targi odbędą się już 20-21 września 2023 w warszawskim Centrum EXPO XXI
Na każdym, chociaż najlepiej jak najwcześniej. Jesteśmy firmą projektowo – wykonawczą i tylko od potrzeb naszych klientów zależy czy działamy w pełnym zakresie, czy też wykonujemy część zadania np. tylko projektujemy lub realizujemy powierzony projekt. Nasze podejście jest elastyczne.
Zdarza się, że inwestorzy zgłaszają się dość późno pozostawiając nam niewiele czasu na projekt, jednak nasze doświadczenie i zasoby, pozwalają nawet w najtrudniejszych sytuacjach zrealizować inwestycję.
Zacznijmy od tego, że aranżacja w przypadku klientów komercyjnych obejmuje zarówno projekty techniczne, jak i wykonawcze. Zakres tych projektów może się różnić w zależności od konceptu, ale generalnie są to projekty wielobranżowe, które muszą być wzajemnie skoordynowane i zweryfikowane pod kątem ewentualnych kolizji z instalacjami budynkowymi. Ponadto, projekty te muszą zostać zaakceptowane przez rzeczoznawców. Jednak zanim przystąpimy do projektowania i wykonawstwa, kluczowe jest przeprowadzenie dokładnej analizy oczekiwań i potrzeb klienta, a także uwzględnienie analizy potencjału i technicznych ograniczeń wynikających z charakterystyki lokalu, który ma zostać zaprojektowany.
Naszych klientów można podzielić na dwie grupy: indywidualnych inwestorów oraz inwestorów sieciowych. Dla obu tych grup klientów istotna jest sprzedaż, która bezpośrednio wiąże się z poziomem rozpoznawalności. Budowanie rozpoznawalności odbywa się na różnych poziomach marketingu i PR-u, a efekty naszych projektów stanowią integralną część komunikacji z klientem.
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że każdy z tych sektorów podlega innym regulacjom prawnym, zarówno jeśli chodzi o ogólne przepisy prawa budowlanego, jak i wymogi sanitarno-higieniczne. Wszystkie lokale mieszczące się w definicji obiektów użyteczności publicznej, muszą spełniać szereg obligatoryjnych wymagań, zarówno podczas procesu projektowania, jak i realizacji prac instalacyjnych i wykończeniowych.
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
To, co odróżnia te trzy rynki, to fakt, że klient sieciowy zazwyczaj dysponuje brand bookiem, który dostosowujemy do danego lokalu. Jeśli chodzi o restauracje i gastronomię, bardzo często rodzaj kuchni, determinuje kierunek, którym powinniśmy podążać. Z kolei klientem planującym otwarcie placówki medycznej najczęściej jest lekarz, który z reguły nie ma czasu. Współpraca polega na tym, że inwestor wskazuje nam ogólny kierunek, a my zajmujemy się całym procesem. Zdejmujemy z inwestora ciężar projektowo – wykonawczy, konsultując z nim tylko kluczowe kwestie.
Dziś Klienci oczekują przeżyć, ale i spójności marki na wszystkich polach działań komunikacyjnych. Można się wyróżnić produktem czy usługą, jeśli jednak nie będzie to powiązane z przestrzenią i komunikatem werbalnym i niewerbalny, to szansa na sukces znacznie spada.
Obecnie mamy mnóstwo inspiracji do wykorzystania. Trendy w handlu detalicznym są szczególnie istotne, ponieważ przestrzeń musi być jak najbardziej przyjazna dla klienta. Wszystko zależy od grupy docelowej, do której kierujemy nasze działania.
Na przykład, młodzi klienci oczekują nowoczesnych rozwiązań technologicznych, dlatego tworzymy projekty wykorzystujące multimedialne rozwiązania.
Z kolei dojrzalsi klienci, cenią sobie bardziej stylowe wnętrza, które odzwierciedlają klasykę nieprzesyconą cyfrowymi przekazami.
Dzisiaj większy nacisk kładzie się na współpracę na różnych poziomach między nami, a klientem. Elastyczność w podejściu do współpracy, tworzenie nowych przestrzeni i modyfikacja istniejących są kluczowe dla sukcesu w projektowaniu wszelkich przestrzeni komercyjnych. Ważne jest, aby klient nadal czuł przynależność do danej sieci i do marki, ale jednocześnie widział, że marka ta rozwija się z duchem czasu.
Naszym głównym wyzwaniem szczególnie w branży retailowej jest ograniczony czas. Wszystko musi dziać się szybko. Oprócz czasu, istotnym czynnikiem jest budżet.
Często współpracujemy z klientami, którzy otwierają swoje pierwsze sklepy lub przenoszą marki z zagranicznych rynków do Polski. Nie są oni zaznajomieni z wymogami i standardami panującymi na polskim rynku, dlatego musimy ich prowadzić przez proces inwestycyjny, wyjaśniając im, że nie możemy pominąć obowiązujących przepisów.
Zawsze staramy się znaleźć oszczędności zarówno na etapie projektowania, jak i podczas samej realizacji. Gdy budżet inwestora jest niewystarczający, poszukujemy zamiennych rozwiązań, które zapewnią ten sam standard przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Możemy zmieniać producentów urządzeń o równoważnych parametrach lub szukać innych równie dobrych i skutecznych zamienników, które są atrakcyjniejsze cenowo. W przypadku projektu powierzonego, tylko na życzenie inwestora i przy pełnej współpracy z projektantem proponujemy zamienne rozwiązania, tak aby koncepcja została zachowana.
Posiadamy duże doświadczenie oparte na wnioskach wyciągniętych z sukcesów jak i porażek popełnianych na początkach naszej działalności. Pracowaliśmy w większości galerii handlowych w Polsce. Zatrudniamy wykwalifikowanych pracowników, z którymi współpracujemy od kilku a nawet kilkunastu lat.
Każda inwestycja ma swojego dedykowanego koordynatora – jeden koordynator z biura, drugi na budowie. Ważnym aspektem naszej współpracy jest dostępność, która nie ogranicza się tylko do pracy godzin biura. Każda inwestycja to żywy organizm, gdzie mogą pojawić się przeróżne problemy, których nie można było przewidzieć na etapie projektowania. Naszym podejściem jest rozwiązywanie problemów, a nie ich generowanie. Nie skupiamy się na szukaniu winnych, ale na poszukiwaniu rozwiązań.
Jednym z ważnych atutów naszej firmy jest szybkość podejmowania decyzji. Nie jesteśmy dużą firmą, co pozwala nam działać sprawnie. Decyzje zapadają przy jednym biurku. Nie angażujemy się w długie rozważania i przeliczenia, działamy natychmiast. Decyzyjność leży w rękach prezesa, co eliminuje niepotrzebną hierarchię i komplikacje.
Dla naszej firmy priorytetem sią relacje międzyludzkie, a dopiero potem aspekty finansowe i ekonomiczne. Budujemy trwałe relacje z klientami głównie stawiając na zaufanie.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz