Całkowita powierzchnia handlowa w budowie w Polsce wynosiła na koniec czerwca 2023 r. 410 tys. m kw. Zdecydowana większość to parki handlowe. W pierwszym półroczu tego roku do zasobów dodano ponad 216 tys. m kw. – wynika z raportu JLL.
Trendy makro pozostały bez zmian, a nowa podaż została zdominowana przez parki handlowe. Ten segment obejmuje obecnie prawie 2,7 mln m kw. istniejących zasobów, co stanowi ok. 16 proc. całkowitej powierzchni handlowej w Polsce.
„Nowe inwestycje obejmują pełne spektrum rynku, od małych parków handlowych w miastach regionalnych, po duże kompleksy, takie jak Koszalin Power Center, Galeria Karuzela Biała Podlaska i Ozimska Park w Opolu. Z drugiej strony obserwujemy również pewną, choć wciąż ograniczoną aktywność w odniesieniu do tradycyjnych centrów handlowych, szczególnie w porównaniu do retail parków. Niemniej, format ten w pierwszym półroczu 2023 r. powiększył się o 58 tys. m kw m.in. za sprawą otwartej w kwietniu Galerii Bawełnianka w Bełchatowie (23 tys. m kw.)” – mówi Dagmara Filipiak, Retail Leasing Lead.
W pierwszej połowie tego roku całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła prawie 200 mln euro, co stanowiło 26 proc. wartości sprzedaży w 2022 r. (760 mln euro). Eksperci zwracają uwagę, że na wysoki wolumen z pierwszego półrocza 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 milionów euro.
„W I poł. 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 12 transakcji obejmujących łącznie 17 aktywów. Jest to niski poziom aktywności inwestycyjnej w porównaniu z ubiegłymi latami, niemniej jednak w bieżącym kwartale zamknęły się transakcje o wartości ponad 150 milionów euro (m. in. Matarnia Park Handlowy w Gdańsku przejęty przez Frey oraz portfel 5 parków handlowych kupiony przez Lords LB Asset Management). Dodatkowo w toku są większe transakcje, których zamknięcie planowane jest w ostatnim kwartale tego roku, dlatego spodziewamy się znacznie lepszych wyników w drugiej połowie 2023 r.” – oceniła Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment w JLL.
PARTNER PORTALU
Największą transakcją handlową odnotowaną w pierwszym półroczu 2023 r. była sprzedaż przez G City centrum handlowego Atrium Molo zlokalizowanego w Szczecinie.
JLL ocenia, że wraz ze stopniowym ożywieniem wskaźników ekonomicznych i poprawą ogólnych nastrojów na rynku, czynsze wracają do poziomu sprzed pandemii.
„Czynsze w najlepszych centrach handlowych w Warszawie (100 m kw., moda) wynoszą obecnie do 130 euro/m kw./miesiąc. Średnia dla innych aglomeracji wacha się od 50 do 65 euro m kw./miesiąc” – dodał Maciej Kotowski, Director, Research&Consulting.