Europa Środkowo-Wschodnia odgrywa istotną rolę w planie rozwoju naszej sieci. W ubiegłym roku podwoiliśmy liczbę sklepów w Polsce, rozszerzyliśmy naszą działalność w Rumunii. Ponadto otworzyliśmy także nasz pierwszy sklep na Słowacji i przygotowujemy się też do debiutu na Węgrzech, który planujemy w 2024 roku – mówi w rozmowie z Retailnet Maciej Podwojski, Head of Sales CEE w Primark
Zacznijmy od ostatnich otwarć. 2022 i 2023 rok to dla sieci Primark gorący okres.
Rzeczywiście, wiele się u nas dzieje. Ekspansja, którą obecnie realizujemy, również w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, jest kluczowym elementem naszej strategii rozwoju na obecnych i nowych rynkach oraz zbliża nas do osiągnięcia celu, jakim jest posiadanie 530 sklepów Primark na całym świecie do końca 2026 roku.
Europa Środkowo-Wschodnia odgrywa istotną rolę w planie rozwoju naszej sieci. W ubiegłym roku podwoiliśmy liczbę sklepów w Polsce, przechodząc z dwóch do czterech, dzięki otwarciom w Krakowie i Katowicach, co stanowiło dodatek do już istniejących placówek w Warszawie i Poznaniu. W sierpniu bieżącego roku otworzyliśmy piąty sklep w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu.
Rozszerzyliśmy również naszą działalność w Rumunii i uruchomiliśmy pierwszy sklep w Bukareszcie, w grudniu ubiegłego roku, co okazało się dużym sukcesem i motywacją. Około sześć miesięcy po rumuńskim debiucie, wzmocniliśmy naszą obecność tam, dzięki kolejnemu sklepowi zlokalizowanemu w Bukareszcie w AFI Cotroceni. Otworzyliśmy także nasz pierwszy sklep w Bratysławie na Słowacji, co stanowiło kolejny krok w rozwoju obecności Primark w Europie Środkowo-Wschodniej.
PARTNER PORTALU
Aktualnie mamy sześć sklepów w Polsce – łącznie z otwartym 19 września lokalem w Manufakturze, dwa w Czechach, dwa w Rumunii, jeden na Słowacji i jeden w Słowenii. Stopniowo przygotowujemy się też do debiutu na Węgrzech, który planujemy w 2024 roku.
Jak się ma Polska na tle tych innych krajów, o których Pan wspomniał, w których pojawiają się nowe sklepy Primark? Jaki to jest rynek dla irlandzkiego retailera? I wreszcie, jaki jest polski klient?
Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z naszych osiągnięć w Polsce, a osobiście cieszę się, że budujemy coraz większą i lojalną grupę klientów. Gdy po raz pierwszy wkroczyliśmy na polski rynek w 2020 roku, marka Primark nie była zupełnie obca ani dla nowych klientów, ani tych osób, które miały już okazję poznać ofertę podczas swoich zagranicznych podróży lub pracy za granicą. Teraz z radością przyjmujemy pozytywne opinie od klientów, którzy chętnie wracają do naszych sklepów. To jest dla nas najważniejsze.
W przypadku zainteresowania i ruchu w naszych sklepach, to od momentu otwarcia pierwszego sklepu w Warszawie i w kolejnych lokalizacjach widzimy, że nasza unikatowa formuła, oferująca bardziej zrównoważoną modę w przystępnych cenach, jest atrakcyjna również dla polskich klientów. Jesteśmy tego świadomi i cieszymy się z ogromnego potencjału krajowego rynku. Nieustannie pracujemy nad rozwojem marki w Polsce, dostosowując nasze kolekcje do oczekiwań odwiedzających oraz przygotowując sklepy, które najlepiej spełniają ich potrzeby – zarówno zakupowe, jak i społeczne.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
W zeszłym miesiącu otworzyliśmy sklep we Wrocławiu, co potwierdza nasze dotychczasowe zaangażowanie na polskim rynku. Niesamowitym doświadczeniem było obserwować kolejkę klientów podekscytowanych i cierpliwie czekających na otwarcie naszych drzwi w Magnolia Park. To przynosi nam ogrom motywacji i nastraja optymistycznie na przyszłość. Podobnie było podczas ostatniego otwarcia w Łodzi – jesteśmy pewni, że ten najmłodszy sklep przyniesie równie dobre wyniki.
Jakie są dalsze plany ekspansji Primark w Polsce? Czy zdradzi Pan w których miastach się jeszcze pojawicie?
Przede wszystkim istnieje kilka kluczowych aspektów, które zasługują na uwagę w temacie ekspansji. Strategia rozwoju firmy opiera się nie tylko na penetracji nowych rynków, ale także na dalszym rozwoju w regionach, w których już jesteśmy obecni.
Bardzo wnikliwie wsłuchujemy się w sugestie naszych klientów odnośnie tego, gdzie chcieliby widzieć nowe sklepy – ich opinie są dla nas istotne. Nasza firma podejmuje te decyzje z rozwagą, ponieważ otwarcie nowego sklepu wiąże się z ogromną inwestycją. Przykładem może być otwarcie w Łodzi, na które przeznaczyliśmy ponad 9 milionów euro. Naszym celem jest wejście na lokalny rynek w sposób trwały i zrozumiały dla naszych klientów. Stawiamy na przemyślane i dobrze opracowane decyzje, które podejmujemy krok po kroku.
Wierzę, że w każdym większym mieście w Polsce istnieje apetyt na markę Primark, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że te plany wymagają staranności. Inwestycje, takie jak te, które podejmujemy, są znaczące, dlatego ważne jest, aby były dokładnie przemyślane.
Powiedział Pan, że wsłuchujecie się w głosy swoich klientów. A czy wsłuchujecie się także w głosy deweloperów i zarządzających centrami handlowymi, którzy chcieliby mieć Was w swoim tenant mix?
Oczywiście głos naszych klientów jest dla nas absolutnym priorytetem, i to właśnie na ich opinie najbardziej zwracamy uwagę. Jeśli chodzi o współpracę z deweloperami i zarządcami centrów handlowych, to również prowadzimy rozmowy i konsultacje w sprawie dostępnych lokalizacji i wizji projektów. Niemniej jednak, ostatecznie to opinie i preferencje naszych klientów są dla nas kluczowym czynnikiem decydującym, gdzie chcemy otwierać nowe sklepy.
Warto zaznaczyć, że choć ulice handlowe w Polsce nie cieszą się tak dużą popularnością jak centra, to nie wykluczamy żadnych rozwiązań, w tym lokalizacji na ulicy handlowej, na terenie retail parku czy centrum handlowego. Naszym celem jest dostępność oraz odpowiednie zainteresowanie naszą ofertą w danej lokalizacji. Jeśli te kryteria zostaną spełnione, będziemy poważnie rozważać otwarcie kolejnego sklepu.
We wrześniu br. otworzyliście sklep w Manufakturze w Łodzi. Jaki format i powierzchnię ma ten najnowszy sklep? Czym różni się od pozostałych pięciu?
Manufaktura, pod względem powierzchni i możliwości prezentacji naszych kolekcji, jest bardzo zbliżona do pozostałych sklepów w Polsce. Tutaj dysponujemy ponad 3300 mkw. powierzchni, która jest ulokowana na jednym poziomie. To otwiera szereg nowych możliwości, jeśli chodzi o eksponowanie naszych produktów. Jestem przekonany, że doświadczenie zakupowe w Manufakturze będzie jeszcze bardziej atrakcyjne i zaoferuje klientom nowe sposoby na zapoznanie się z naszą ofertą.
Co warto podkreślić, w Łodzi dostępne są kasy samoobsługowe – to kolejny krok w kierunku wykorzystywania nowoczesnych technologii usprawniających proces zakupów. Mamy 15 kas samoobsługowych i dodatkowe 5 kas, które są obsługiwane tradycyjnie przez naszych doradców klienta. Klientom udostępniamy 25 przymierzalni.
Mimo że jest to duży format sklepu, nasza strategia pozostaje niezmieniona. Jednak znalezienie odpowiedniej lokalizacji tego rodzaju, zwłaszcza z takim metrażem, może stanowić wyzwanie. Dokładnie przygotowujemy się do otwarcia, dbając o spełnienie wszelkich wymagań.
Jesteśmy przekonani, że podejście, w którym chcemy wejść na rynek trwale i starannie, pozwala nam wybierać najlepsze lokalizacje. Przykładem jest właśnie nasza obecność w Manufakturze, która jest niezwykle atrakcyjna, szczególnie ze względu na swoją dostępność dla klientów z Łodzi i okolic, co stanowi ważny aspekt naszej strategii.
Niedawno Primark uruchomił nową stronę internetową w Polsce. Czy to jest może krok w stronę Click & Collect i w stronę sprzedaży online?
Latem tego roku wprowadziliśmy nową wersję naszej strony internetowej w Polsce, jak również na innych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Witryna oferuje klientom zupełnie nowe możliwości zapoznania się z ofertą Primark. Praktycznie cała nasza kolekcja jest teraz doskonale sfotografowana i opisana. Jedną z głównych zmian, które spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów, jest możliwość sprawdzenia dostępności danego produktu w wybranym sklepie. Oznacza to, że jeśli klient jest zainteresowany konkretnym artykułem, może sprawdzić, czy jest on do kupienia w preferowanej przez siebie lokalizacji.
Jeśli chodzi o Click & Collect, to niedawno ogłosiliśmy rozszerzenie tej usługi. Obecnie jest ona dostępna tylko w Wielkiej Brytanii, w około 50-60 sklepach, głównie na północy kraju oraz w okolicach Londynu. Do tej pory w ramach Click & Collect oferowaliśmy przede wszystkim produkty dziecięce, ale kilka dni temu dodaliśmy do tej usługi również modę damską.
Jednak warto zaznaczyć, że usługa Click & Collect nadal pozostaje w fazie testów i jest dostępna tylko w ograniczonej liczbie sklepów na brytyjskim rynku. W tej chwili skupiamy się na testowaniu Click & Collect w Wielkiej Brytanii. Na razie nasze obserwacje są obiecujące, ale potrzebujemy czasu, aby dokładnie zrozumieć, jak ta usługa może działać na innych rynkach.
Sieci handlowe w ostatnim czasie prześcigają się w informowaniu o swoich strategiach ESG, zrównoważonym rozwoju, odpowiedzialności za planetę, ludzi, produkcję. Na ile jest to realnie ważny temat dla Primark?
Zdecydowanie, jesteśmy dumni z naszych działań na rzecz zrównoważonego biznesu. Pod koniec 2021 roku ogłosiliśmy 9 ambitnych wyzwań i zobowiązań w kierunku przekształcenia się w biznes cyrkularny. Jednym z najważniejszych celów, który nas szczególnie inspiruje, jest to, że do 2030 roku chcemy, aby wszystkie nasze ubrania były tworzone z materiałów pochodzących z recyklingu, organicznych lub produkowanych w bardziej zrównoważony sposób.
Obecnie ponad 50% naszej kolekcji ubrań powstaje z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu lub bardziej zrównoważonych źródeł, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu do 25% w 2021 roku.
Jesteśmy również bardzo zadowoleni z wyników prowadzonych przez nas szkoleń dla farmerów bawełny na rynkach dostawców. Do końca 2023 roku przeszkolimy ponad 275 tysięcy farmerów, ucząc ich, jak pozyskiwać bawełnę w bardziej zrównoważony sposób, z mniejszym użyciem pestycydów i wody.
Dostarczamy również edukację w zakresie efektywnego zarządzania swoimi uprawami i negocjowania cen, aby pomóc im zwiększyć dochody. To są aspekty, które naprawdę nas inspirują i z dumą przekazujemy te informacje klientom, zarówno za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, jak i bezpośrednio w naszych sklepach.
Dążenie do cyrkularności jest kluczowym elementem naszej misji i jesteśmy zmotywowani, aby kontynuować pracę na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz