[WYWIAD] Maciej Gajkowski, Lagardère Travel Retail: Mamy bogate doświadczenie we wdrażaniu konceptów szytych na miarę

Nasza strategia opiera się na multikanałowym rozwoju. Celujemy w duże ośrodki miejskie i różnorodne, prestiżowe przestrzenie: lotniska, centra handlowe, biurowce, a także high-streetowe centra miast – mówi dla Retailnet Maciej Gajkowski, dyrektor sieci Foodservice w Lagardère Travel Retail w Polsce

Jakie są główne cele strategiczne Lagardère Travel Retail w Polsce w kontekście sieci kawiarni Costa Coffee na najbliższe lata? W jaki sposób firma planuje rozwijać swoją obecność na rynku retailowym w Polsce, skupiając się na sektorze foodservice i kawiarni Costa Coffee?

Lagardère Travel Retail w Polsce ma ambitne plany dotyczące rozwoju sieci Costa Coffee w najbliższych latach. Planujemy dalszą ekspansję poprzez otwarcia kolejnych punktów w nowych lokalizacjach, a także stałe doskonalenie doświadczeń klientów.

Nasza strategia opiera się na multikanałowym rozwoju. Celujemy w duże ośrodki miejskie i różnorodne, prestiżowe przestrzenie: lotniska, centra handlowe, biurowce, a także high-streetowe centra miast. W średniookresowej perspektywie kolejnych 5 lat celujemy w otwarcia 5 kawiarni rocznie, ale cel ten może się zwiększyć w przypadku atrakcyjnej puli nowych lokalizacji.

Od lutego 2023 roku, kiedy rozpoczęliśmy zarządzanie działalnością marki w Polsce, uruchomiliśmy już trzy nowe kawiarnie: dwie w Warszawie i jedną we Wrocławiu.

Czy firma rozważa jakieś nowe współprace lub partnerstwa z innymi markami lub sektorami w celu wzmocnienia swojej pozycji na rynku lub rozszerzenia oferty?

Jako Lagardere Travel Retail najważniejsze nasze Partnerstwo w obszarze szeroko rozumianego F&B w ostatnich miesiącach to współpraca z Salad Story. Otworzyliśmy restauracje na lotniskach w Warszawie i Gdańsku, pracujemy nad kolejna lokalizacją plus wspólnie z Zespołem Salad Story analizujemy potencjalne nowe obszary współpracy.

W jaki sposób Costa Coffee wyróżnia się na tle konkurencyjnych marek kawiarni? Czym przyciąga klientów i co stanowi unikalną wartość oferty? Jakie innowacje i nowości w ofercie produktowej planuje Costa Coffe?

Kiedy jako Lagardère Travel Retail objęliśmy masterfranczyzę sieci Costa Coffee na terenie Polski i Łotwy, podjęliśmy się zadania rozwoju sieci w duchu wartości i wizji rozwoju globalnej marki, którą tak cenią klienci. Priorytetem jest dla nas dbanie o to, by każda wizyta w kawiarni Costa Coffee była wyjątkowym doświadczeniem. Właśnie z myślą o experience gości rozpoczęliśmy proces odświeżania kawiarni zgodnie z globalnym designem UPLIFT, zyskującym wśród nich świetne recenzje.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Wierzymy, że wyróżniają nas również jakość oferowanych produktów, podejmowane inicjatywy pro-środowiskowe i stawienie ludzi na pierwszym miejscu. To też te elementy stanowią o naszej przewadze konkurencyjnej i są doceniane przez gości kawiarni. Warto dodać, że naszą ofertę produktową cyklicznie uzupełniamy o nowe, sezonowe pozycje. Obecnie w kawiarniach Costa Coffee trwa już kampania jesienna z ofertą produktów o aromatycznych, korzennych smakach. Przed nami również premiera odświeżonej oferty food, a następnie kolejne nowości w menu zimowym.

Poza tym stawiamy na współprace z wyjątkowymi markami, na wzór tej realizowanej ze spółką LOTTE Wedel i marką Ptasie Mleczko. W jej ramach w kawiarniach oraz sklepach pojawiły się limitowane produkty inspirowane napojami Costa Coffee oraz piankami Ptasie Mleczko.

Dla naszych stałych klientów rozwijamy też aplikację mobilną Costa Coffee Club, w której w ramach programu lojalnościowego udostępniamy liczne promocje oraz oferujemy możliwość próbowania produktów przedpremierowo.

Costa Coffee
Costa Coffee

W jaki sposób firma dostosowuje swoją ofertę do zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów, (także w kontekście trendów zdrowego żywienia)? 

Stale poszerzamy gamę naszych produktów o nowe roślinne propozycje – zarówno w zakresie napojów, jak i bezmięsnych przekąsek. Oferujemy produkty odpowiednie dla wegetarian, ale tym co nas szczególnie wyróżnia, jest szeroka oferta produktów dla wegan. W menu mamy m.in. tosty i bajgle z Roślinnym Qurczakiem, bagietki i wrapy z Roślinną WOWowiną, a także wegańskie słodkości – np. szarlotkę. Jesteśmy bezkompromisowi w kwestii jakości: nasze produkty są świeże, a oryginalne menu uzupełniamy o kolejne opcje z dobrym, krótkim składem.

Podsumowując – z uwagą obserwujemy trendy, słuchamy głosów naszych gości i staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Warto jednak podkreślić, że nie dotyczy to tylko Costa Coffee. Również w So Coffee mamy wiele roślinnych pozycji, a także w 100 proc. wyciskane soki i lody z własnej manufaktury. Ostatnio, zgodnie z trendami, uzupełniliśmy też menu naszych autorskich kawiarni o więcej wytrawnych przekąsek. Na zdrowie w dobrej jakości stawia również 1Minute Smacznego!, nasz pierwszy polski foodvenience. Oferuje posiłki szybkie, a przy tym robione na miejscu, ze świeżych, dobrych produktów.

Dodam, że jako Lagardère Travel Retail chętnie podejmujemy też współpracę z partnerami, którzy cenią sobie promowanie zdrowego żywienia i stylu życia – takimi jak marka Salad Story, we współpracy z którą otworzyliśmy już dwie restauracje.

Pandemia COVID-19 wpłynęła znacząco na nawyki zakupowe i konsumenckie. Jakie zmiany w zachowaniach klientów zauważono w sieci kawiarni Costa Coffee i w jaki sposób firma się do nich dostosowała?

COVID-19 z całą pewnością nie był łaskawy dla branży gastronomicznej. Jednak kultura picia kawy w Polsce stale się rozwija. Nawet kiedy swobodne spotkania w kawiarniach nie były możliwe, konsumenci nie chcieli rezygnować z przyjemności picia wysokiej jakości kawy. W efekcie pandemia gwałtownie przyspieszyła rozwój aplikacji oferujących dostawę jedzenia oraz napojów. W tym trudnym czasie napoje Costa Coffee były – i nadal są – dostępne w aplikacjach takich jak Glovo czy Uber Eats. Niedawno do grona naszych dostawców dołączył Wolt i Bolt. Również produkty z oferty So Coffee można zamówić z dostawą do domu, np. za pośrednictwem Wolt, Glovo i Pyszne.pl. Nasi klienci chętnie korzystają z tych opcji, gdy chcą się cieszyć ulubioną kawą w domowym zaciszu.

Jak wynika z raportu Café Monitor, realizowanego przez ARC Rynek i Opinia, w latach 2020-2022 – pomimo pandemii – odsetek Polaków pijących kawę poza domem wzrósł aż o 12 p.p. Pomimo pandemii widzimy, że ludzie chętniej powrócili do spotkań poza domem, a kawiarnia znów jest miejscem, w którym chętnie spędzają czas.

W dzisiejszych czasach zrównoważony rozwój ma ogromne znaczenie. Jakie działania podejmuje Lagardère Travel Retail w Polsce i Costa Coffee na rzecz ochrony środowiska oraz społecznej odpowiedzialności?

Działania na rzecz środowiska i społecznej odpowiedzialności są bardzo ważnym elementem strategii całej globalnej struktury Lagardère Travel Retail. W 2019 roku wdrożyliśmy strategię zrównoważonego rozwoju PEPS, która realizuje cele mieszczące się w czterech obszarach: Planet, Ethics, People, Social. W ramach tego zobowiązania podejmujemy liczne inicjatywy, które są odpowiedzią na najważniejsze globalne wyzwania.

Aktywnie redukujemy ślad węglowy i ograniczamy zużycie energii: w sklepach, kawiarniach, restauracjach, jak również w biurze. Przeprowadziliśmy szeroko zakrojony audyt energetyczny i postawiliśmy na automatyzację sterowania oświetleniem i temperaturą. Optymalizujemy łańcuch dostaw, redukujemy plastik poprzez stosowanie opakowań nadających się do recyklingu, a nasza oferta gastronomiczna staje się coraz bardziej zielona. Organizujemy także działania edukacyjne, poprzez które w działania prośrodowiskowe włączamy naszych klientów.

Costa Coffee
Costa Coffee

Jak ocenia Pan obecną sytuację branży gastro/kawiarnianej w Polsce? Jaki potencjał ma ten rynek w Polsce? Jaki kierunek obrali/obiorą operatorzy działający na naszym rynku? 

Branża gastronomiczna i kawiarniana nie mogła długo cieszyć się popandemicznym wytchnieniem. Kryzys gospodarczy odbił się na kosztach najmu lokali, prądu i cenach towarów i usług. Nie zmieniło to jednak faktu, że potencjał rozwoju branży w Polsce jest nadal bardzo wysoki.

Kultura spożywania posiłków poza domem jest istotną częścią życia Polaków. Zmieniające się nawyki konsumenckie, rosnące zainteresowanie zdrowym żywieniem, poszukiwanie autentycznych doświadczeń kulinarnych oraz wzrost atrakcyjności miejsc spotkań sugerują, że rynek ten ma potencjał do dalszego rozwoju. Wyraźnie to dostrzegamy, dlatego właśnie w lutym tego roku zdecydowaliśmy się poszerzyć swój udział w rynku kawiarnianym, a obok So Coffee w naszym portfiolio pojawiła się Costa Coffee.

Kierunki rozwoju branży na naszym rynku są zgodne z globalnymi trendami. Operatorzy stawiają na zrównoważone i zdrowe produkty, rozwój technologicznych rozwiązań ułatwiających doświadczenia zakupowe, podkreślanie lokalnej tożsamości i współprace z lokalnymi dostawcami i markami, które budują autentyczne doznania. W Lagardère Travel Retail mamy międzynarodowy know-how, bogate doświadczenie we wdrażaniu innowacji i konceptów gastronomicznych szytych na miarę, a także elastyczność w działaniu, dzięki czemu jesteśmy w stanie sprostać rynkowym wyzwaniom.