Poziom wynajmu centrów M1 pozostaje niezmienny od wielu miesięcy i przekracza dzisiaj 99%. Do końca września przedłużyliśmy 70 umów, w tym 49 na okres pięciu lat i powyżej. Równolegle z przedłużaniem wygasających kontraktów, nawiązywaliśmy współpracę z nowymi najemcami, których sklepy wzbogaciły ofertę centrów M1 – mówi dla Retailnet Justyna Hara, szefowa leasingu w Metro Properties.
Rok 2023 w handlu mija pod znakiem inflacji w gospodarce i rosnących kosztów. Wciąż odczuwalne są także reperkusje związane z pandemią. Jak przekłada się to na współpracę Metro Properties z najemcami?
Bieżący rok to bardzo intensywny czas w obszarze najmu w Metro Properties. Na wzmożone działania w tym zakresie wpływa fakt, iż wspólnie z właścicielem centrów M1 przedłużamy umowy, wygasające zarówno w bieżącym jak i w przyszłym roku. Lata współpracy z naszymi najemcami, wzajemne zaufanie i szacunek sprawiają, że z sukcesem przedłużamy kończące się kontrakty.
Mimo wciąż niepewnej sytuacji ekonomicznej najemcy mniej obawiają się wieloletnich zobowiązań i przedłużają umowy o pięć, a nawet o dziesięć lat. Dla nas, jako wynajmujących, to potwierdzenie faktu, iż centra M1 wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno najemców jak i klientów, a nasi partnerzy biznesowi wciąż uważają centra M1 za atrakcyjne. Widzą w nich potencjał i cenią sobie naszą współpracę.
Co zmieniło się w tych relacjach?
PARTNER PORTALU
Po trudnym okresie pandemii, której skutki wciąż w pewnym zakresie odczuwamy, oczekiwania najemców rzeczywiście nieco się zmieniły. Dotyczy to zarówno długości najmu jak i warunków finansowych. Elastyczne umowy na czas nieokreślony oraz rozliczenie czynszu na bazie uzyskanych obrotów przestało być warunkiem koniecznym do podjęcia współpracy. To kluczowe zmiany istotne z punktu widzenia nas jako wynajmujących.
Jak zmieniło się portfolio marek w M1?
Poziom wynajmu centrów M1 pozostaje niezmienny od wielu miesięcy i przekracza dzisiaj 99 proc. Do końca września przedłużyliśmy 70 umów, w tym 49 na okres pięciu lat i powyżej. W gronie najemców, z którymi prowadziliśmy negocjacje, znaleźli się m.in. Rossmann, Deichmann, Media Markt, VRG, apteki Dr. Zdrowie, pralnie EBS i wielu innych partnerów. Oznacza to, że prawie 15 tysięcy mkw. zostało zabezpieczonych umowami najmu. Oczywiście finalizujemy też rozmowy z kolejną grupą ważnych dla nas najemców.
Pojawili się też nowi partnerzy?
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Równolegle z przedłużaniem wygasających kontraktów, nawiązywaliśmy współpracę z nowymi najemcami, których sklepy wzbogaciły ofertę centrów M1. I tak, do końca września podpisaliśmy 14 nowych umów.
Wielkim debiutem w naszym portfolio było pojawienie się marki Maxi Zoo. Najemca otworzył swój pierwszy sklep w M1 Zabrze, następnie w M1 Bytom i aktualnie rozmawiamy o kolejnych lokalizacjach. Bardzo cieszymy się na te nowe otwarcia i liczymy, że klienci oraz ich pupile też docenią tę popularną markę.
Równie ważne były dla nas otwarcia m.in. salonu Douglas w Radomiu, Unisono w Zabrzu i Pepco w Czeladzi, a wkrótce klienci będą mogli zrobić zakupy m.in. w nowej drogerii Hebe, spróbują pysznych wypieków piekarni gruzińskiej czy rozsmakują się w daniach restauracji „Kuchnia Smaków”. W sumie nowe umowy zabezpieczyły ponad 2.700 m.kw. powierzchni.
Jakie wyzwania stoją przed Pani zespołem w kolejnych miesiącach?
Cele działu najmu na nadchodzące miesiące są jasno określone i niezmienne – poszukujemy nowych, atrakcyjnych najemców do naszych centrów, pracując nad optymalnym tenant miksem, skrojonym na miarę potrzeb dzisiejszego, bardzo wymagającego klienta. Jednocześnie przedłużamy wygasające kontrakty, utrzymując wysoki poziom komercjalizacji całej sieci centrów M1.