Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

CBRE: Połowa Polaków nie kupiła jeszcze świątecznych prezentów

Przedświąteczne zakupy co roku ściągają tłumy do sklepów stacjonarnych i online. Znaczna część z nas wybiera się po nie w grudniu. Z badania CBRE wynika, że 53 proc. Polaków nie kupiło jeszcze ani jednego prezentu na Boże Narodzenie.

Prawie jedna trzecia rozpoczęła takie zakupy i ma część podarunków, ale tylko 4 proc. kupiło już wszystkie. Co 10. w ogóle nie przygotowuje bożonarodzeniowych niespodzianek dla bliskich. Dane wskazują, że i w tym roku większości z nas nie ominą kolejki po prezenty. I choć centra handlowe to miejsca, w których można poczuć świąteczny klimat, to tłumy w sklepach, za wysokimi cenami, są jednym z głównych elementów utrudniających nam bożonarodzeniowe zakupy.

Największy ruch właśnie się zaczyna

– Wyprzedaże związane z Black Friday już za nami, ale to dopiero początek przedświątecznej gorączki zakupowej. Większość prezentów kupujemy dopiero w grudniu. I choć istotna grupa z nas wybierze zakupy online, to i tak lwia część w tym czasie odwiedzi centra i parki handlowe. Największy ruch będzie widać na 2-3 tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Aż 59 proc. z zapytanych przez nas konsumentów to wtedy kupuje podarki dla bliskich. W większości są to kobiety, z których zdeklarowało tak 62 proc. Mężczyźni natomiast wiodą prym wśród klientów sklepów na tydzień przed Bożym Narodzeniem. W tym czasie po prezenty zamierza wybrać się ponad jedna piąta z nich i tylko 12 proc. kobiet – mówi Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE.

Niespodzianki pod choinkę dla bliskich przygotowuje 9 na 10 Polaków. Połowa z nich (53 proc.) nie kupiła jeszcze ani jednego prezentu, 31 proc. ma już część, a 4 proc. zaopatrzyło się już we wszystkie – wynika z badania dla CBRE realizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Jedynie 1 proc. nie kupuje podarków, a robi je samodzielnie. W przedświątecznym wyścigu po upominki przodują kobiety – 35 proc. z nich deklaruje, że ma już przynajmniej część prezentów. Na taką odpowiedź wskazało tylko 27 proc. mężczyzn. Szybciej niż średnia zakupy podarunków robią także osoby w wieku 25-34 lata, z których 40 proc. rozpoczęło już kompletowanie paczek. W tyle pozostają mający 45-54 lata, wśród których tylko jedna czwarta zdążyła ruszyć do sklepów.

Prezenty kupujemy w grudniu

Niemal 6 na 10 z nas (59 proc.) po bożonarodzeniowe podarki wybiera się na 2-3 tygodnie przed Świętami, a 17 proc. takie zakupy robi dopiero na tydzień wcześniej. Dwa lub trzy dni do Świąt to dobry moment na zakupy dla 3 proc. respondentów, a już zupełnie na ostatnią chwilę prezenty na Boże Narodzenie kupuje 6 proc. zapytanych. Taką opcję częściej niż ogół wybierają mieszkańcy dużych miast (11 proc.), co może wynikać z łatwiejszej dostępności dużych centrów handlowych, które zazwyczaj są czynne w określonych godzinach nawet w Wigilię. W ostatnim momencie do sklepów chętniej wybierają się także emeryci i renciści (8 proc.).

Wysokie ceny i tłumy utrudniają zakupy

Choć centra handlowe dokładają wszelkich starań, abyśmy dzięki ich wystrojowi i świątecznej muzyce szybciej poczuli bożonarodzeniowy klimat, to niektórych minusów zakupów, zwłaszcza tych na ostatnią chwilę, nie da się uniknąć. Respondenci zapytani w badaniu CBRE wskazują przede wszystkim na wysokie ceny (49 proc.), które najbardziej doskwierają mieszkańcom najmniejszych miast (57 proc.). Na drugim miejscu znalazły się tłumy w sklepach, na które wskazało 21 proc. konsumentów. Na zbyt duży wybór upominków, który może być przytłaczający, narzeka 12 proc. z nas, a 8 proc. przeszkadzają sklepy zamknięte w niedziele pomimo, że przedświąteczna niedziela jest zazwyczaj handlowa. Braki w asortymencie doskwierają 6 proc. klientów.

– Nawet w sytuacji, gdy przedświąteczne zakupy zaplanowaliśmy z wyprzedzeniem, to w okresie bożonarodzeniowej gorączki nietrudno o czymś zapomnieć i trzeba wybrać się do sklepu na ostatnią chwilę. Na szczęście centra handlowe przed Świętami mają do zaoferowania dużo więcej niż świąteczna atmosfera. Są to m.in. atrakcje dla dzieci i dorosłych, takie jak lodowiska, bożonarodzeniowe teatrzyki, koncerty, gry, wizyty Świętego Mikołaja czy stoiska oferujące profesjonalne pakowanie prezentów – dodaje Agata Czarnecka.

CBRE zbadała ponad 1000 osób

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1048 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 24 – 27 listopada 2023. Metoda: CAW

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), spółka z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles, jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie. CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem