Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

BIG InfoMonitor wziął pod lupę sytuację branży RTV i AGD

Jak pokazują dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor sytuacja branży RTV i AGD nie jest dobra. Zarówno produkcja, jak i sprzedaż elektroniki i sprzętów AGD zaliczyły w ostatnim roku spory wzrost przeterminowanego zadłużenia.

Jak poinformował w oświadczeniu Zarząd Spółki NEONET S.A. do Sądu Rejonowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego, którego celem jest restrukturyzacja spółki. Firma będzie działać jak dotychczas, a klienci nie powinni odczuć żadnej zmiany – zapowiedział zarząd spółki. Jednym z powodów takiej decyzji, na który powołują się władze NEONET jest obecna sytuacja na rynku sprzedaży AGD, RTV, GSM i IT.

Wzrost zadłużenia

Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK przeterminowane zadłużenie podmiotów prowadzących detaliczną sprzedaż elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKD 4754Z) w ciągu roku wzrosło 12 proc. Na koniec października 2023 r zbliżyło się do 30 mln zł i było o 3,2 mln zł wyższe niż przed rokiem. Problem z regulowaniem zobowiązań wobec dostawców i instytucji finansowych mają 202 aktywne, zawieszone i zamknięte firmy.

Powiększenie zaległości niewątpliwie związane jest z jednej strony ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, a z drugiej z trwającym od miesięcy spadkiem wartości sprzedaży detalicznej. Popyt na kategorię produktów meble, RTV i AGD, był według GUS przez większość tego roku, o kilkanaście procent niższy niż w zeszłym roku. Generalnie, w związku z ograniczoną w tym roku konsumpcją, sytuacja jest trudna w całym handlu detalicznym. Jego przeterminowane zobowiązania wzrosły bowiem od października 2022 do października 2023 o ponad 10 proc. i przekroczyły 3 mld zł.

Jeszcze gorzej, jeśli chodzi o zaległości, wygląda ostatni rok producentów urządzeń elektrycznych, wśród których są m.in. wytwórcy RTV i AGD. Zwiększyli oni swoje nieregulowane w terminie zobowiązania wobec banków i dostawców o ponad połowę, z niecałych 51 do 76 mln zł.
Według „Raportu rynku AGD 2022/2023”, w minionym roku polska produkcja dużego AGD spadła w ujęciu ilościowym o 15 proc., a eksport o 13 proc. Również sprzedaż na rynku w kraju zmniejszyła się już w ubiegłym roku o 4 proc. Polska utrzymała jednak pozycję największego producenta dużego AGD w UE oraz drugiego eksportera tego sprzętu na świecie. Załamanie na rynku jest w opinii specjalistów chwilowe i związane głównie z wysoką inflacją.

„Październikowe dane z handlu sugerują, że obserwowana od roku poprawa nastrojów polskich konsumentów wreszcie zaczyna się przekładać na decyzje podejmowane w sklepach. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8 proc. (wobec wzrostu o 0,7 proc. w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,2 proc. Poza tym od kilku miesięcy roczna dynamika przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw przewyższa roczną dynamikę inflacji – wynagrodzenia rosną więc już również w ujęciu realnym. Niestety w sekcji „meble, RTV, AGD” nadal mamy spadki sprzedaży o 10,9 proc. r/r. Musimy więc jeszcze trochę poczekać zanim Polacy zaczną na nowo kupować sprzęt RTV/AGD wpływając tym samym na poprawę sytuacji w branży – mówi dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

BIG InfoMonitor monituruje rynek

BIG InfoMonitor to działające od 2004 roku, wiodące biuro informacji gospodarczej, gromadzące i udostępniające informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku. Spółka prowadzi rejestr dłużników, do którego każdy przedsiębiorca oraz inne upoważnione do tego instytucje, mogą wpisać firmę i konsumenta, którzy zalegają z płatnościami i pobrać informacje o ich ewentualnym zadłużeniu. Osoby fizyczne mogą zgłaszać dłużników na podstawie wyroku sądowego i sprawdzać tylko firmy. Baza BIG InfoMonitor składa się z około 6 mln informacji o długach i jest jedną z największych w Polsce. Przez 18 lat dzięki BIG InfoMonitor, wierzycielom udało się odzyskać ponad 50 mld zł. Wśród klientów są głównie banki, firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe, gminy, sądy, a także osoby fizyczne np. rodzice chcący odzyskać alimenty.

SCF 2024 Spring: Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

9-10.04.24 r. Legia Warszawa

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa. Jak co roku targi, konferencja system umawiania spotkań i afterparty.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem