Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Katarzyna Banaczkowska, EPP: Stawiamy na długofalowe działania wspierające ekonawyki

Troska o środowisko na stałe wpisała się w strategie biznesowe i komunikacyjne obiektów handlowych. Prośrodowiskowe działania edukacyjne to pierwszy krok do zmian – mówi w rozmowie z Retailnet Katarzyna Banaczkowska, EPP, Galeria Echo.

Rośnie grupa klientów, którzy zwracają uwagę na proekologiczne rozwiązania. Jak centra handlowe mogą angażować się w tego typu inicjatywy i jak powinny aktywizować klientów i zachęcać do współpracy?

Wyzwaniem jest wypracowanie formuły akcji, która nie tylko zwróci uwagę na wybrane zagadnienie związane z ochroną środowiska, ale też zmotywuje do wdrażania zachowań przyjaznych planecie w sposób ciągły. Akcja BEE ECHO, która na stałe zagościła w Galerii Echo, to przykład takich długofalowych działań.

Skąd pomysł na działania prośrodowiskowe o charakterze edukacyjnym i na czym polega Akcja BEE ECHO?

Jedną z wiodących wartości, którą kierujemy się w Galerii Echo jest troska o środowisko. Oprócz licznych działań mających na celu zmniejszenie emisyjności naszego obiektu organizujemy również wydarzenia o charakterze proekologicznym. Zdajemy sobie jednak sprawę, że aby nasze działania miały długoterminowe efekty, należy dodać do nich element edukacji. Dlatego akcja BEE ECHO skupia się na dwóch płaszczyznach – jednocześnie wzmacnia ekologiczną świadomość konsumentów oraz dostarcza im gotowe rozwiązania.

R E K L A M A

Wasza akcja dotyczy toreb wielokrotnego użytku. Jaki jest jej cel?

Skupiliśmy się na prostych do wdrożenia zmianach nawyków, które będą miały realny wpływ na nasze otoczenie. Jak wiemy, „foliówki” są wykorzystywane na skalę masową i nie zmienia się to mimo wprowadzenia opłat za korzystanie z nich. Nie są też zastępowane papierem czy innymi ekologicznymi rozwiązaniami. Tego typu toreb używa się krótko, a ich rozkład trwa nawet 500 lat! Naszą akcję poświęciliśmy zatem wszechobecnym torbom foliowym, a plan działania podzieliliśmy na dwie fazy.

EPP_Galeria Echo_BEE ECHO
Galeria Echo, Akcja BEE ECHO

W pierwszym etapie postanowiliśmy uświadomić konsumentów na temat skali problemu, jakim jest stosowanie jednorazowych plastikowych toreb. W ramach projektu dowiedzieli się, że wyprodukowanie jednej torby foliowej zajmuje raptem sekundę i korzysta się z niej średnio tylko 25 minut. Wykorzystaliśmy w tym celu nasze media społecznościowe, aplikację mobilną, organizowaliśmy wydarzenia specjalne i pogadanki o ekologii. Informacje te zainteresowani mogli także pozyskać w punkcie informacyjnym centrum i na voucherach dodawanych do upominków.

W drugim kroku chcieliśmy zachęcić klientów do korzystania z toreb wielokrotnego użytku oraz wzmacniać aplikację lojalnościową jako kanał zakupowy – to właśnie tam nasi klienci mogli odebrać ekoupominek w zamian za punkty zdobyte podczas zakupów.

Czy udało Wam się zachęcić klientów do wielokrotnego korzystania z ekotorby?

I tu właśnie zaczyna się drugie życie naszego projektu. Wiedząc, że tylko długofalowe działanie daje realne przełożenie na zmianę postaw konsumentów, do torby dołączyliśmy voucher nagradzający proekologiczne zachowania. Zależało nam, aby torba była używana wielokrotnie, a jej wykorzystywanie podczas zakupów stało się naturalnym wyborem. Dlatego w każdej „szoperce” umieściliśmy ekovoucher, który motywował do ponownego zabrania jej ze sobą na zakupy. Każdy, kto w punkcie informacji Galerii Echo okazał kupon, „szoperkę” oraz paragon za zakupy na kwotę minimum 1 zł, mógł odebrać słodki miód z naszej pasieki.

A to dopiero początek. Już planujemy kolejne nagrody dla klientów, którzy konsekwentnie eliminują foliowe torebki, zamieniając je na naszą „szoperkę” wielokrotnego użytku.

W jaki sposób na działanie zareagowali klienci Galerii Echo?

Akcja cieszyła się zainteresowaniem – łącznie wydaliśmy ponad 120 toreb w zamian za punkty zebrane w apce i tyle samo miodów. Zależało nam na tym, aby były atrakcyjne dla naszych klientów, dlatego zamieściliśmy na nich ciekawe, przykuwające wzrok hasła, np. „Uszy do góry” czy „Ale się obnosi”. Dzięki temu torba nie jest gadżetem reklamowym, ale stała się modnym dodatkiem i może stanowić dopełnienie naszej zakupowej stylizacji.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz