Retail Institute zbadał obroty w centrach handlowych

Według Retail Institute najlepiej radziły sobie kategorie: rozrywka, kawiarnie i restauracje oraz usługi. Na minusie 2023 rok zakończyły specjalistyczne sklepy spożywcze, elektronika oraz moda damska, męska i mieszana.

Obroty sieci handlowych i usługowych, prowadzących działalność na terenie centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute w Polsce, wzrosły w 2023 roku o 4,1 proc. w porównaniu
do wyników 2022 roku. Średni obrót w tym czasie wyniósł już 944,4 zł/ m.kw. powierzchni najmu, przy wskaźniku inflacji wynoszącym 11,4 proc. Retail Institute podsumowuje wartości sprzedaży w handlu w 2023 roku.

Dynamika wzrostu sprzedaży większa niż wzrost odwiedzalności

„W 2023 roku dynamika wzrostu obrotów (+4,1 proc. r/r) w centrach handlowych była większa niż frekwencji (+2,5 proc. r/r). Oznacza to, że odwiedzamy centra handlowe, aby zrealizować konkretne cele zakupowe i skorzystać z dostępnych usług czy rozrywki, rzadziej natomiast kończymy wizyty jedynie na oglądaniu sklepów i ofert ulubionych marek. Bardzo dobrze pokazują to zjawisko wyniki centrów handlowych średniej wielkości (20 000- 39 999 m.kw. GLA), które przy niewielkim wzroście frekwencji na poziomie (+1,4 proc r/r) , uzyskały największy wzrost wartości sprzedaży spośród wszystkich formatów, sięgający +5,5 proc.” – podsumowuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Pozytywnie na wyniki wpłynęły obroty firm z kategorii: rozrywka (+20,4 proc.), kawiarnie i restauracje (+9,6 proc.), usługi związane ze zdrowiem i urodą (+35,2 proc), tj. fryzjer, manicure-pedicure, gabinety masażu, SPA, i inne usługi (+21,5 proc.), czyli np. naprawa obuwia, usługi krawieckie, pakowania prezentów, biura podróży, usługi ubezpieczeniowe, finansowe, zdrowie i uroda (+6,8 proc.), książki i multimedia (9,8 proc.), dom, ogród i wnętrze (+2,4 proc.).

Dobre wyniki odnotowały również sklepy z ofertą mody (+0,8 proc), na której sukces złożyły się tym razem: galanteria skórzana (+11, 8 proc.), moda i artykuły dla dzieci oraz kobiet w ciąży (+11,2 proc.), bielizna (+2,2 proc.), biżuteria i zegarki (+1,2 proc.), a także obuwie (1,9 proc.).

Spadek obrotów w 2023 roku zanotowały natomiast: specjalistyczne sklepy spożywcze (-8,6 proc.), elektronika (-3,7 proc.), a także moda damska (-2,9 proc.), moda męska (-1,7 proc.), moda mieszana
(-0,3 proc.) oraz moda i artykuły sportowe (- 0,6 proc.).

„Z naszych analiz jednoznacznie wynika, że klienci coraz mniej wydają w centrach handlowych na artykuły spożywcze, modę i elektronikę. O tym, czy kupują tych kategorii więcej poza nimi, będziemy wiedzieć wiosną tego roku po wdrożeniu analiz we wszystkich kanałach sprzedaży. Może kupujemy więcej w sieci, może w retail parkach i dyskontach. Co jeżeli mamy do czynienia ze zmianą postaw i zachowań np. spowodowanych starzeniem się społeczeństwa czy wzrostem postaw proekologicznych? Zatem czy podejmowane dziś przez firmy decyzje opierają się na właściwych założeniach? Jest wiele pytań, na które już niebawem będziemy umieli jednoznacznie odpowiedzieć” – mówi Anna Szmeja.

Usługi radzą sobie coraz lepiej

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Retail Institute od wielu miesięcy obserwuje trend, który zdaje się nabierać na znaczeniu. W centrach handlowych coraz lepiej radzą sobie szeroko pojęte usługi, które nie są tak szybko kanibalizowane przez sprzedaż internetową. To one według ekspertów stają się motorem handlu i motywacją do odwiedzin.

„Duża dynamika zmian i zachowań zakupowych stała się dla nas inspiracją do rozszerzenia analiz i patrzenia na handel jako całość. Dzięki połączeniu danych z centrów jak i sieci handlowych oraz z systemów transakcyjnych, wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz AI (sztuczna inteligencja) będziemy wspierać naszych partnerów w zrozumieniu trendów i zjawisk, które mają bezpośrednie przełożenie na ich biznes. Otwieramy się na rozmowy z firmami z sektora eCommerce, ale również retail parkami czy sklepami typu convenience, które dzięki ogromnym inwestycjom w nowe technologie oraz kapitał ludzki podgryzają coraz więcej kategorii kojarzonych do tej pory głównie z galeriami handlowymi” – dodaje Anna Szmeja.

Jak podał wcześniej Retail Institute, frekwencja w centrach handlowych w 2023 roku wzrosła o 2,5 proc. w porównaniu do wyników 2022 roku, ale aż o 10% like for like.