Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

JLL podsumowuje rok 2023 na rynku handlowym w Polsce

Według JLL rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², co oznacza 14% wzrost w porównaniu z 2022 r. i 8% w skali pięcioletniej średniej.

Główne trendy pozostały bez zmian a nową podaż zdominowały parki handlowe. Z łączną powierzchnią na poziomie 2,9 miliona m² odpowiadają one za 17% całkowitych zasobów handlowych. Eksperci JLL podsumowują rok 2023 na rynku nieruchomości handlowych.

Parki handlowe i małe miasta

Większość nowej podaży (51%) zasiliła rynki miast poniżej 100 tys. mieszkańców. Było to szczególnie zaakcentowane w przypadku parków handlowych – prawie 60% nowej powierzchni w ramach tego formatu przypadało na mniejsze miejscowości. Z drugiej strony były miasta średnie (200-500 tys. mieszkańców), które odpowiadały za zaledwie 7% powierzchni dostarczonej w 2023 r.

R E K L A M A

Rynek handlowy w Polsce kontynuuje rozwój z prawie 430 000 m² w budowie. Bez wątpienia rok 2024 będzie znowu należał do parków handlowych i centrów convenience, które łącznie odpowiadają za 75% powstającej powierzchni. W 2024 r. będziemy obserwować również pewną aktywność w ramach centrów handlowych –planowane jest m.in. ponowne otwarcie Sukcesji w Łodzi i otwarcie Galerii Goplana w Lesznie. Uzupełnią to rozbudowy i modernizacje m.in. w CH Bonarka w Krakowie i Galerii Wołomin. Ponadto, w 2023 r. rozpoczęła się budowa nowego centrum outletowego – Designer Outlet Kraków. Projekt zostanie jednak otwarty dopiero w 2025 roku.” – mówi Maciej Kotowski, Director, Research & Consultancy

Trendy na rynku handlowym

Wraz ze stopniową poprawą wskaźników gospodarczych i ogólnych nastrojów na rynku, odwiedzalność i czynsze wracają do poziomów sprzed pandemii, a obroty w wielu przypadkach przewyższają dane historyczne.

„E-commerce wraca na długoterminową krzywą wzrostu, ale Polacy chętnie wracają również do handlu tradycyjnego. Umożliwienie wygodnych zakupów poprzez wiele kanałów sprzedaży (sklep fizyczny, online, urządzenia mobilne) staje się koniecznością. Krajobraz obecnego handlu kształtuje pokolenie Z, które na nowo definiuje rynek, podkreślając znaczenie doświadczenia w miejscu zakupowym, autentyczności i lokalności. W centrach handlowych, znowu, bardzo ważną rolę zaczęły odgrywać koncepty i miejsca zapewniające klientom rozrywkę i wypoczynek, tyle że w nowej, technologicznej formie. Rok 2023 był wyjątkowo aktywny z punktu widzenia nowych marek, które otworzyły swoje sklepy w Polsce. Zanotowaliśmy 25 debiutów m.in. Lush, Woolworth, Popeye’s, Lviv Croissants, Moschino.” – mówi Dagmara Filipiak, Lead of Retail Agency

Coraz bliżej konsensusu cenowego na rynku inwestycyjnym

Wysokie koszty finansowania i niepewność nastrojów kształtowały apetyt inwestorów i dynamikę rynku w 2023 r. W pierwszej połowie roku aktywność oferentów była bardzo niewielka, skutkiem czego był spadek wolumenów inwestycyjnych do rekordowo niskich poziomów.

„Pomimo wzrostu czynszów, obrotów i ogólnie dobrej sytuacji operacyjnej większości obiektów handlowych, aktywność inwestorów pozostała na umiarkowanym poziomie, co potwierdza wolumen transakcji w sektorze handlowym w całym 2023 roku – zaledwie 442 miliony euro. Warto jednak zaznaczyć, że cały rynek inwestycyjny w Polsce zmniejszył się wobec roku 2022 o blisko 70%, przy czym segment handlowy stanowił 30% łącznego wolumenu transakcyjnego w 2023, więc niska aktywność w handlu wpisywała się w szersze trendy rynkowe. Aktywność inwestorów aktualnie skupia się przede wszystkim na okazjach inwestycyjnych, projektach z potencjałem podniesienia wartości poprzez – przebudowy, repozycjonowanie, czy optymalizację zarządzania. Niesłabnącym zainteresowaniem wśród inwestorów zarówno prywatnych, jak i kapitału instytucjonalnego, cieszą się parki handlowe, obiekty typu convenience i wolnostojące sklepy spożywcze. W ostatnim kwartale roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności inwestorów, w szczególności w segmencie parków handlowych. Spodziewamy się, że składane oferty przełożą się na transakcje już w pierwszej połowie roku. Antycypowane obniżenie stóp procentowych w 2024 r. powinno zmniejszyć polaryzację między oczekiwaniami cenowymi kupujących i sprzedających, a także stopniowo zwiększyć wolumen inwestycyjny w sektorze handlowym.” – komentuje Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL.