Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Vedran Modric, Starbucks: Poza otwarciami nowych lokali, inwestujemy w renowacje

Niezmiennie priorytetem są dla nas większe i średnie miejscowości. Poszukujemy miejsc, które są często odwiedzane przez mieszkańców danej społeczności lokalnej. Poza otwarciami nowych lokali, regularnie przeprowadzamy renowacje tych już istniejących – mówi dla SCFNews | Retailnet.pl Vedran Modric, Dyrektor Regionalny Starbucks Polska.

W roku 2023 Starbucks otworzył 6 nowych lokalizacji w różnych miastach. Co wpłynęło na decyzję wyboru tych miast i czy ta polityka będzie kontynuowana? W kontekście ewolucji rynku, czy Starbucks zmienił swoją strategię doboru nowych lokalizacji?

Polacy chętnie odwiedzają nasze kawiarnie, szukając tu chwili relaksu i odrobiny luksusu, bez nadmiernego obciążania portfela. Dlatego w ubiegłym roku z radością otworzyliśmy kilka nowych lokali, w tym po raz pierwszy w lokalizacjach, takich jak Rzeszów czy Lubin. Nowe miejsca pozwalają kolejnym osobom cieszyć się momentami w towarzystwie najbliższych przy filiżance wyjątkowej kawy.

Niezmiennie priorytetem są dla nas większe i średnie miejscowości. Poszukujemy miejsc, które są często odwiedzane przez mieszkańców danej społeczności lokalnej. Dążymy do tego, aby nasze kawiarnie były integralną częścią życia codziennego. Dlatego istotny jest dobry dostęp dla potencjalnych gości, tak by każdy mógł mieć swoją ulubioną kawę Starbucks na wyciągnięcie ręki. Poza otwarciami nowych lokali, regularnie przeprowadzamy renowacje tych już istniejących. W ubiegłym roku odnowiliśmy pięć naszych dotychczasowych lokalizacji, dzięki czemu zyskały świeżość i nowoczesny wygląd.

R E K L A M A

Jakie były najciekawsze wydarzenia w Starbucks w minionym roku?

Na początku 2023 roku wprowadziliśmy długo wyczekiwane przez naszych gości udogodnienie – darmowe roślinne alternatywy mleka. Zauważając ciągły wzrost zamówień na napoje oparte na produktach bezmlecznych, postanowiliśmy umożliwić naszym sympatykom bezpłatną wymianę zwykłego mleka na dowolny roślinny zamiennik. Ta inicjatywa stawia nas w unikalnej pozycji na tle branży gastronomicznej. Pragniemy wychodzić naprzeciw wszelkim potrzebom naszych klientów, aby mogli znaleźć w Starbucks dokładnie to czego potrzebują. Jak już było wspomniane, pojawiliśmy się z naszymi kawiarniami w kolejnych miastach w Polsce.

W ubiegłym roku większość organizowanych przez nas wydarzeń opierała się na kanale digital. Skupialiśmy się na rozwoju obecności online i w social mediach oraz rozpoczęliśmy komunikację na TikToku. Zrealizowaliśmy również kilka ciekawych działań z influencerami, którzy aktywnie wsparli naszą markę, promując produkty wśród swoich obserwatorów oraz pojawili się na otwarciach nowych lokalizacji.

Na pewno jedną z ciekawszych akcji, na styku kawiarni oraz świata online, był też zorganizowany w tym roku event influencerski, skoncentrowany na promocji nowego napoju Mango Dragonfruit Refresha® Drink. Stworzyliśmy w łódzkiej Manufakturze specjalne miejsce, gdzie Goście razem z profesjonalistami i gwiazdami polskiego TikToka mogli tworzyć unikalne zdjęcia i filmy na swoje media społecznościowe.

Coraz częściej wykorzystujemy w komunikacji również program lojalnościowy Starbucks® Rewards, w którym oprócz głównej korzyści, jaką jest darmowy napój za zbierane Gwiazdki, oferujemy użytkownikom także atrakcyjne promocje i limitowane oferty. Nasza aplikacja zdobywa rosnącą popularność wśród gości, umożliwiając im korzystanie z unikalnych benefitów. Dodatkowo pod koniec roku program przeszedł duże zmiany. Zniesiona została konieczność płacenia w formie pre-paid, dzięki czemu można zbierać Gwiazdki niezależnie od wybranej formy płatności. Chcemy, aby udział w programie lojalnościowym był dla wszystkich wygodny i prosty, a każda transakcja przybliżała do oczekiwanego darmowego napoju.

Czy zmieniające się trendy konsumenckie wpłynęły znacząco na funkcjonowanie Państwa kawiarni?

Bacznie obserwujemy zmieniające się trendy oraz oczekiwania gości, tak by móc elastycznie reagować na ich potrzeby, zwłaszcza te związane z aspektami zdrowotnymi, ekologicznymi oraz preferencjami dietetycznymi.

Jestem przekonany, że jedną z najważniejszych zmian w tym roku było wspomniane wcześniej wprowadzenie darmowych roślinnych alternatyw mleka. Dążymy do zapewnienia naszym gościom większej swobody w dostosowywaniu ulubionych produktów do ich indywidualnych gustów i stylu życia.

Widzimy także, że coraz więcej osób pracuje zdalnie, co często zmienia ich rytm życia w ciągu tygodnia. Mimo to pragnienie doświadczania atmosfery kawiarni i produktów przygotowanych przez profesjonalnych baristów pozostało niezmienne. Dlatego dynamicznie rozwijamy usługę Starbucks® Delivers, podejmując współprace z kolejnymi platformami. W tej chwili są to już: Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, a także Bolt.

Jakie są najnowsze plany ekspansji firmy w Polsce? Czy możemy spodziewać się otwarcia nowych lokalizacji, a może firma planuje wprowadzenie zmian w ofercie produktowej?

Patrzymy w 2024 rok z dużą dozą ekscytacji. Stale poszukujemy nowych lokalizacji, dzięki którym moglibyśmy być jeszcze bliżej naszych gości. Zamierzamy również kontynuować prace związane z renowacjami istniejących już kawiarni. Nieustannie obserwujemy zmieniające się oczekiwania konsumentów, a także uważnie śledzimy rynek w poszukiwaniu innowacji. Ważnym projektem jest dla nas digitalizacja obecnych menu boardów, która pozwoli nam na większą elastyczność w dostosowaniu oferty do bieżących potrzeb naszych gości, a także sprawi, że wizyta w naszej kawiarni stanie się jeszcze bardziej wyjątkowym doświadczeniem.

Ponadto, w ramach działań marketingowych chcemy jeszcze aktywniej angażować się w interakcje w kanale digital, aby docierać do jak najszerszego grona odbiorców. Niezmiennie będziemy w nich podkreślać, że Starbucks to nie tylko doskonałe napoje i przekąski, ale przede wszystkim miejsce, w których nasi goście mogą spędzać wyjątkowe chwile oraz doskonała ekspertyza kawowa.

W ofercie produktowej naszej marki pojawi się w tym roku wiele nowości. W dalszym ciągu będziemy koncentrować się na rozwoju kategorii kaw mrożonych, które zyskują w ostatnich latach coraz większą popularność. Dodatkowo, ponieważ możliwość personalizacji zamówienia jest w Starbucks ważnym wyróżnikiem, planujemy w tym obszarze dla naszych fanów pewną przepyszną niespodziankę.

Starbucks prowadzi długofalowe akcje w duchu zrównoważonego rozwoju. Czy zauważacie Państwo wzrost zainteresowania Gości kawiarni tym obszarem?

Zdecydowanie tak. Przeświadczenie współczesnego konsumenta o istotności działań marek, związanych ze zrównoważonym rozwojem, rośnie z roku na rok, co znajduje odzwierciedlenie w coraz większym zainteresowaniu aktywnością firm w tym obszarze. Od początku naszej działalności w Polsce obecna jest inicjatywa „Bring Your Own Tumbler”, zachęcająca do ograniczania ilości odpadów i wspierająca proekologiczne postawy naszych gości. Dlatego każda osoba, która zamówi dowolny napój do własnego kubka wielokrotnego użytku, otrzymuje zawsze zniżkę w wysokości 1 zł. W 2023 roku liczba transakcji z jej wykorzystaniem wzrosła aż o 11 proc., co świadczy o coraz większej świadomości społecznej w tym temacie. W tym roku, wraz z pojawieniem się konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów w związku z wejściem w życie tzw. dyrektywy plastikowej, na pewno przychodzenie z własnym kubkiem będzie tym do czego chcemy zachęcać naszych gości i co będzie dla nich jeszcze bardziej korzystne finansowo.

Cały czas aktywnie przeciwdziałamy również marnowaniu żywności, dzięki współpracy z aplikacją „Too Good To Go”. Za jej pośrednictwem oferujemy specjalne paczki z produktami, które pozostały niesprzedane pod koniec dnia, ale nadal nadają się do spożycia. W 2023 roku, razem z naszymi gośćmi, udało nam się uratować ponad 98 tysięcy paczek, co stanowiło łącznie ponad 428 tysięcy produktów spożywczych.

A w jaki sposób Starbucks angażuje się w społeczność lokalną? Czy podejmujecie konkretnie działania i jakie korzyści widzicie z takiego zaangażowania?

Nie tylko wdrażamy inicjatywy mające na celu ograniczenie jednorazowych odpadów, ale również czynnie wspomagamy nasze lokalne społeczności. Nasi partnerzy (pracownicy) chętnie angażują się w wolontariat wspierając rozmaite akcje na terenie całej Polski. Właśnie taka oddolna inicjatywa jednego z warszawskich zespołów zaowocowała oficjalną współpracą Starbucks Polska z Fundacją Joanny Radziwiłł „Opiekuńcze Skrzydła”, przeciwdziałającej wykluczeniu społecznemu dzieci. Nasi bariści wspierają podopiecznych Fundacji poprzez udział, nie tylko w organizowanych tam wydarzeniach, ale także pomagając w codziennych czynnościach, takich jak porządkowanie ogrodu czy odrabianie lekcji. Jako marka, dodatkowo regularnie przekazujemy datki na konkretne potrzeby, by Fundacja mogła rozwijać się i pomagać wyrównywać szanse kolejnym dzieciom.

Dzięki zaangażowaniu naszych partnerów oraz darowiźnie od The Starbucks Foundation, wspieramy także projekt „Hakersi” krakowskiej Fundacji Sarigato, który jest ukierunkowany na rozwój technologiczny dzieci wykluczonych cyfrowo. Dzięki dotacji Fundacja będzie mogła zakupić niezbędny sprzęt komputerowy, zorganizować kursy i korepetycje, a także zapewnić mentorskie wsparcie dla aż 400 uczestników projektu.

Zaangażowanie naszego zespołu sprawia, że możemy wprowadzać pozytywne zmiany w życiu uczestników wspieranych organizacji, umożliwiając im naukę i zdobywanie nowych umiejętności. Razem tworzymy społeczność, która wspólnie dąży do sukcesu i rozwoju.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz