[WYWIAD] Michał Styś, OPG Property Professionals: obiekty mixed-use to przyszłość miast

Kierujemy się przekonaniem, że przedsięwzięcia mixed-use są przyszłością dobrze zaprojektowanych nowoczesnych miast – mówi Michał Styś, prezes OPG Property Professionals, która jest inwestorem OFF Piotrkowska Center.

OFF Piotrkowska Center to miejsce z tradycjami. Z jednej strony projekt ma już swoją historię i można wokół niej budować całą ideę, a z drugiej strony to musi być ogromne wyzwanie, by sprostać oczekiwaniom wszystkich stron, czyli miasta, najemców i klientów. Jak OPG to robi?

Naszą odpowiedzią na tę różnorodność oczekiwań i potrzeb jest szacunek. Szacunek do historycznego dziedzictwa miejsca, które postanowiliśmy przywrócić do życia, szacunek do miejskiej przestrzeni, w którą ewolucyjnie wpisujemy kolejne etapy inwestycji, szacunek dla środowiska i wreszcie szacunek dla społeczności, która wytworzyła kreatywny ekostystem biznesowy OFF Piotrkowska Center i mieszkańców miasta. Wsłuchujemy się w różne głosy, żeby nie tylko planować i kalkulować w odpowiedzi na wymagania rynku, ale też by dostosowywać projekt do realnych potrzeb tych, którzy lokują u nas swoje biznesy oraz ich klientów i gości.

Co było inspiracją do stworzenia projektu OFF Piotrkowska Center? Jakie cele stawialiście sobie przy tworzeniu tego projektu i jakie są oczekiwania odnośnie do jego rozwoju? Jakie są główne założenia i filozofia projektu OFF?

Kierujemy się przekonaniem, że przedsięwzięcia mixed-use są przyszłością dobrze zaprojektowanych nowoczesnych miast. I tak jak same miasta, muszą być planowane z dużym wyprzedzeniem, uważnością na zmieniający się styl życia mieszkańców miast i ich potrzeby, również w kontekście zrównoważonego rozwoju i miejskiej ekologii.

Kreując wizję tego miejsca od początku stawialiśmy na to, by historyczną tożsamość dopełnić nowoczesnością i kreatywnością. Tak powstało piętnastominutowe miasto w mieście, idealne do pracy, rozwoju biznesu, ale też dające świetną oprawę dla czasu wolnego w klubie czy znakomitej restauracji.

Dwie dekady temu dostrzegliśmy potencjał Łodzi, zanim zrobili to inni. Postawiliśmy na rewitalizację pofabrycznych murów i zachowanie historycznej tożsamości miejsca. Dziś w Polsce mamy już wiele przykładów udanego połączenia budynków pofabrycznych z nowoczesnymi funkcjami komercyjnymi. Na ich tle OFFa wyróżnia to, że wartość miejsca budowaliśmy na długo przed standardowym procesem deweloperskim, dzięki temu OFF Piotrkowska Center uznawany jest za sztandarowy przykład placemakingu w nieruchomościach. Zdecydowaliśmy się na stopniową ewolucję w duchu „slow” i wrastanie w miasto.

W mojej opinii nie ma udanej rewitalizacji bez zachowania autentyczności. I to właśnie wyjątkową atmosferę miejsca doceniają marki i przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się ulokować tu swoje biznesy.

Od samego początku projektu stawiamy na unikatowe i kreatywne przedsięwzięcia rozwijane przez lokalne firmy. Pan Tu Nie Stał, Patrycja Plesiak, Angelika Józefczyk czy dzieńdobry, to łódzkie marki, które znają już klienci z całej Polski. Z kolei firmy branży IT i nowych technologii rozwijają swoje biznesy w nowoczesnych, szytych na miarę przestrzeniach biurowych.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jakie są najważniejsze etapy rozwoju projektu OFF Piotrkowska Center?

Najpierw, kilkanaście lat temu powstał OFF, który do dziś jest kreatywnym sercem miejsca, a następnie nowoczesne budynki TEAL i SEPIA, które dopełniły przestrzeń OFFa na przełomie 2018 i 2019 roku. Kilka miesięcy później uruchomiona została nowa przestrzeń do pracy i nauki dla freelancerów i startupów – CO/WALK HUB.

Lokatorzy SEPII – pięciokondygnacyjnego budynku biurowo-usługowego, zaaranżowanego w murach dawnego magazynu i skarbca fabryki Ramischa – szczególnie doceniają, że we wnętrzach udało się zachować wiele elementów oryginalnych, m.in. pozbawione tynków, surowe ściany z czerwonej cegły, żeliwne balustrady i słupy wsporcze, a także odsłonięte stropy w konstrukcji drewnianej. W częściach wspólnych fototapety z historycznymi zdjęciami przypominają dzieje dawnej fabryki.

Z kolei przy realizacji naszpikowanego nowymi technologiami biurowca TEAL – nagrodzonego ostatnio Nagrodą Architektoniczną Prezydenta Miasta Łodzi za spełnienie najwyższych europejskich standardów w dziedzinie proekologicznych rozwiązań – zadbaliśmy, żeby fasada wykończona grafitowymi blokami ceglanymi nawiązywała do industrialnego charakteru miejsca, a przeszklona elewacja wychodząca na ulicę Roosevelta utrzymała rytm elewacji pobliskich kamienic.

Przed nami kolejne wyzwanie – zwieńczeniem całości projektu już wkrótce stanie się wielofunkcyjny nowoczesny budynek FERN, który domknie kompleks od strony ulicy Piotrkowskiej. Dopełniając linię pierzei najdłuższej handlowej ulicy w Europie będzie wizytówką OFF Piotrkowska Center. Jego budowa rozpocznie się w IV kwartale roku, a w tej chwili trwa intensywny proces komercjalizacyjny.

Poza świetną architekturą atutem nowego budynku będzie niewątpliwie dostępny dla wszystkich zielony rooftop z restauracją oraz tarasem widokowym. Z kolei przeszklenia i imponująca brama nowoczesnego budynku umożliwią zachowanie dla przechodniów widoku na zrewitalizowaną wieżę pofabryczną i cały historyczny kompleks. W ramach tej samej inwestycji, od strony ulicy Sienkiewicza powstanie budynek wielopoziomowego garażu o elewacji w formie ogrodu wertykalnego. Będzie to parking zazieleniony żywymi krzewami w donicach i z ogólnodostępną przestrzenią rekreacyjną na dachu, podobną do strefy chill out na dachu budynku FERN.

Jakich najemców OPG chce zaprosić do projektu?

Wielofunkcyjna przestrzeń OFF Piotrkowska Center dzieli adres z główną ulicą handlową Łodzi. Wierzymy w zwrot rynku w kierunku ulic handlowych z bogatą ofertą gastronomiczną i usługową, dlatego FERN ma być miejscem dla marek, którym zależy na wyjątkowej oprawie dla ich działalności.

Chcemy wykorzystać połączenie potencjału high street, pasażu handlowo-usługowego oraz wyjątkowej atmosfery OFFa i przy okazji dać impuls do dalszego rozwoju najważniejszej ulicy miasta. FERN to sześć kondygnacji naziemnych i jedna podziemna. Widzimy tu przestrzeń na działalność handlową, gastronomiczną i rozrywkową, ale też na usługi w obszarze health, beauty&wellness. Dwa piętra na wyższych kondygnacjach przeznaczamy na przestrzeń biurową.

Ważnym elementem każdego projektu jest ESG. Jakie działania podejmujecie, aby projekt OFF Piotrkowska Center był zrównoważony ekologicznie i społecznie?

OFF Piotrkowska Center jest zrównoważony ekologicznie i społecznie. OPG od lat stawia sobie bardzo ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju w realizowanych projektach i to zanim pojęcie ESG zagościło na dobre w biznesowym słowniku.

W przypadku OFFa przejawem tego jest już sam proces rewitalizacji zdegradowanej dawnej fabryki Franciszka Ramischa w samym sercu miasta i to nie tylko dlatego, że położyliśmy tak duży nacisk na realizację przestrzeni publicznych, przywracających to miejsce mieszkańcom.

W ramach procesu rewitalizacji powstał między innymi – jako jeden z pierwszych w śródmieściu Łodzi – budynek biurowo-usługowy TEAL z certyfikatem BREEAM na poziomie Very Good. Obiekt spełnia rygorystyczne wymogi w zakresie ochrony środowiska i klimatu oraz wykazuje dbałość o lokalną społeczność. Z kolei planowany budynek FERN otrzymał certyfikat BREEAM na poziomie Excellent. W warstwie środowiskowej uwzględniliśmy zastosowanie energooszczędnych technologii, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, efektywne zarządzanie wodą czy optymalne wykorzystanie zasobów naturalnych. Dzięki temu rewitalizacja historycznego kompleksu niesie za sobą nie tylko odzyskiwanie wartości z istniejących budynków i infrastruktury, ale też poprawę jakości życia lokalnej społeczności.

Do budowy będziemy wykorzystywać materiały pochodzące z recyklingu i szybko odnawialnych. Celem jaki sobie stawiamy jest także podniesienie efektywności energetycznej budynków poprzez np.: stosowanie materiałów o właściwościach termoizolacyjnych, które minimalizują straty energii podczas ogrzewania, chłodzenia czy wentylacji. W ramach naszych projektów będziemy stosować materiały regionalne, czyli wytwarzane, pozyskiwane lub odzyskiwane w promieniu do 800 km od miejsca budowy.

Intensyfikujemy też działania w zakresie minimalizacji generowania odpadów poprzez racjonalne zarządzanie materiałami budowlanymi na etapie realizacji inwestycji z możliwością ich ponownego wykorzystania.

Także wszystkie prace fit–out realizowane są zgodnie z wytycznymi BREEAM mając na celu minimalizowanie źródeł zanieczyszczeń. W związku z czym m.in.. stosujemy farby odporne na grzyby i glony w pomieszczeniach mokrych, kleje podłogowe nie mogą zawierać substancji rakotwórczych i uczulających, a stosowane materiały/produkty muszą pochodzić z legalnych źródeł.

Jakie są reakcje mieszkańców i turystów na projekt OFF Piotrkowska Center?

Udało się nam wykreować jedną z najchętniej odwiedzanych przestrzeni w Łodzi. To miejsce zachowało niepowtarzalny klimat, za który kocha się Łódź. I to właśnie ta atmosfera sprawia, że tak chętnie przychodzą tu i łodzianie, ale też goście odwiedzający miasto, szukający autentycznych, wyjątkowych miejsc.

Mamy też namacalne potwierdzenie popularności OFFa. Nasza przestrzeń zajęła pierwsze miejsce w konkursie Siedem Nowych Cudów Polski zorganizowanym przez magazyn National Geographic Traveler w 2014 roku. Kilka lat później telewizja CNN okrzyknęła OFFa „najfajniejszą dzielnicą w całej Europie”. Cieszy nas też I Nagroda dla OFF Piotrkowska Center w Konkursie Towarzystwa Urbanistów Polskich za budowanie przestrzeni publicznej nakierowanej na przemysł kreatywny.

Jako że OFF mieści się w samym sercu miasta, wszelkie zachodzące w nim zmiany zawsze skupiają na sobie uwagę lokalnej społeczności. A zmiany z założenia zawsze wywołują opór. Jednak głosy, że kolejne inwestycje zmienią OFFa bezpowrotnie, cichną za każdym razem gdy udaje nam się tak wpisać w przestrzeń nowe obiekty, jakby istniały w tym miejscu zawsze.

Zależy nam na utrzymaniu pozycji lidera rynku pod względem społecznej akceptacji realizowanych projektów oraz zadowolenia klientów inwestycji deweloperskich. Nasze inwestycje są szeroko konsultowane i chcemy dalej rozwijać ten ważny aspekt planowania. Chcemy, żeby łodzianie identyfikowali się z naszymi projektami.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz