Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Dekada: centra convenience nabierają rozpędu

Parki handlowe i centra convenience stanowią dziś większość nowo powstającej powierzchni na rynku. W efekcie rośnie także zainteresowanie najemców mniejszymi miejscowościami. Trend lokalności z powodzeniem wykorzystuje spółka Dekada, która aktualnie umacnia pozycję nowo otwartego obiektu w Koninie, a także finalizuje rozbudowę centrum handlowego w Grójcu.

Obecnie aktywność deweloperów koncentruje się przede wszystkim w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Oznacza to kontynuację ubiegłorocznej tendencji wzrostowej – na koniec 2023 r. ponad połowa realizowanej powierzchni przypadała właśnie na mniejsze miasta regionalne, w których dominują parki handlowe i centra convenience. Po udanym roku deweloperzy nie zwalniają tempa – mniejsze formaty skupiają już ok. 75% (322,5 tys. mkw.) aktualnie realizowanej powierzchni na rynku handlowym 1 . Jednocześnie zarówno nowe projekty, jak i te już działające stają się celem ekspansji różnorodnych marek.

Zintegrowane funkcje

Na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach regionalnych wyróżniają się te obiekty, które równolegle budują swoją pozycję wśród lokalnej społeczności poprzez działania wykraczające poza funkcję handlową, takie jak usprawnianie komunikacji, oferowanie nowych miejsc pracy czy współpraca z lokalnym samorządem.

Kierunek ten realizuje otwarta w październiku ubiegłego roku Dekada Konin, która stanowi połączenie części handlowej z dworcem kolejowym. To już 13 obiekt w portfolio spółki Dekada i 5 zintegrowane centrum handlowo-komunikacyjne (po obiektach w Myślenicach, Nowym Targu, Brodnicy i Ciechanowie, w ramach których działają dworce autobusowe), a zarazem pierwsze zrealizowane we współpracy z Grupą PKP (z należącą do Grupy spółką Xcity Investment Sp. z o.o.). Inwestycja powstawała w dwóch etapach – pierwszy obejmujący realizację energooszczędnego dworca kolejowego z poczekalnią i kasami biletowymi, został ukończony w lipcu ubiegłego roku. Trzy miesiące później Dekada oddała do użytkowania centrum handlowe typu strip mall.

Inwestycja ta cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony lokalnej społeczności, jak i podróżnych. Od dnia otwarcia utrzymuje wysoki poziom odwiedzalności i buduje swoją rozpoznawalność w regionie.

„Specjalizujemy się w projektach, które trwale wpisują się w krajobraz małych miast i ułatwiają codzienność ich mieszkańcom. Dekada Konin to nie tylko bardzo potrzebny w regionie nowy punkt przesiadkowy i lokalne centrum zakupów, ale także obiekt, który uczyni Konin bardziej atrakcyjnym miejscem do życia i lokowania inwestycji. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest fakt, że nasze centrum powstało w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych, przystanków komunikacji miejskiej czy tras dojazdowych do miasta z okolicznych miejscowości. To ważne argumenty zarówno dla klientów, jak i ogólnopolskich marek, które swoją ekspansję poprzedzają analizą potencjału nowych lokalizacji – mówi Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada SA.

Na powierzchni 5,5 tys. mkw. Dekady Konin znajduje się ok. 20 sklepów. Najemcami największych lokali są marki umożliwiające codzienne zakupy w okazyjnych cenach, takie jak Biedronka (ponad 1000 mkw.), TEDi (ponad 700 mkw.) czy Pepco (ok. 500 mkw.), ale także popularne sieci Rossmann, Dealz i RTV Euro AGD. Do najemców obiektu należą również m.in. Hebe, Empik, ZOO Karina, Yes, Apart, Vision Express, Kolporter i Ziko Optyk. W marcu br. otworzył się lokal gastronomiczny Multi Kulti, który był oczekiwanym przez klientów uzupełnieniem oferty handlowo-usługowej.

Za komercjalizację obiektu odpowiada firma BOIG The Blue Ocean Investment Group. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budrem.

Kierunek rozbudowa

Zainteresowaniem najemców cieszą się także projekty rozbudowy obiektów, pozycjonowanych jako centra sąsiedzkie, umożliwiające szybkie, komfortowe i bezpieczne zakupy. Ich rozpoznawalność i ugruntowana pozycja na lokalnych rynkach zapewnia markom łatwiejszy start w nowych miastach.
Wśród nich jest realizowany projekt rozbudowy Dekady Grójec.

Obecnie klienci centrum mają do dyspozycji trzy jednopoziomowe budynki o łącznej powierzchni ok. 8200 mkw. W ramach inwestycji powstaje nowy obiekt dla Castorama Smart z planowanym terminem otwarcia na kwiecień br. Spółka Dekada prowadzi także zaawansowane prace budowlane w ramach realizacji kolejnego budynku handlowego o powierzchni ok. 2500 mkw.

Oddanie projektu zaplanowane jest na 2024 rok. W wyniku rozbudowy przestrzeń handlowa
Dekady Grójec będzie wynosić łącznie ponad 13 000 mkw.

„Rozbudowa Dekady Grójec to projekt, który niesie za sobą ogromny potencjał do powiększania strefy zasięgu naszej oferty. Już dziś dzięki położeniu przy obwodnicy miasta i w pobliżu drogi ekspresowej S7, centrum jest popularnym miejscem zakupów dla klientów z całego powiatu. Cały czas silną motywacją dla dalszych planów rozwoju pozostaje pozytywny wizerunek naszego centrum wśród lokalnej społeczności – mówi Aleksander Walczak.

Najemcy wybierają ekspansję

W nowej części Dekady Grójec swoją działalność będzie prowadzić 8 najemców, których pozyskała do współpracy firma BOIG The Blue Ocean Investment Group. Sklepy i salonyotworzą takie marki jak Ochnik, 4F, Apart, Ziko Optyk, Douglas, Action i RTV Euro AGD, wobiekcie będą działać także punkty gastronomiczne.

Nowi najemcy dołączą do działających już w Dekadzie Grójec sieci Jysk (ponad 1170 mkw.) Biedronka (ok. 1100 mkw.), Media Expert (ok. 800 mkw.), KiK (ok. 680 mkw.), Martes Sport (ok. 650 mkw.) czy Pepco (ok. 580 mkw.). Ofertę centrum tworzą również sklepy znanych i popularnych marek m.in. Empik, Smyk, Diverse, CCC, Takko Fashion, Kaes., Rossmann, E-papierosy, Midi Zoo, Marilyn. W marcu do oferty centrum dołączyła marka Hebe. Wszystkie lokale posiadają wejścia bezpośrednio z parkingu obsługującego 180 samochodów. Na terenie centrum mieści się również food truck oraz ogólnodostępny punkt odbioru przesyłek i bankomat.

„Naszym celem jest tworzenie kompletnej oferty i obecność najemców, których asortyment
wzajemnie się uzupełnia – np. duży salon sieci Castorama i Jysk w Dekadzie Grójec.
Rozwijając tenant mix, poszerzyliśmy również segment modowy, który jest licznie
reprezentowany w obiekcie przez sieci odzieżowe i obuwnicze. Nasza wiedza i doświadczenie
przyczyniły się nie tylko do kontynuowania współpracy z markami już obecnymi w obiektach
Dekady, ale także zbudowania dobrze rokujących relacji z nowymi najemcami, m.in. w
działającej od kilku miesięcy Dekadzie Konin. W procesie komercjalizacji zawsze kluczowe
jest zrozumienie potrzeb wynajmujących i najemców, a także znajomość trendów
zakupowych i preferencji klientów w danej lokalizacji – podsumowuje Katarzyna Szabelska,
associate director w BOIG The Blue Ocean Investment Group.