Colliers: w I kwartele 2024 wzrost zasobów, spadek nowej podaży i debiuty znanych marek

Jak wynika z danych firmy doradczej Colliers, w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2024 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosła nieznacznie w porównaniu do wyniku na koniec 2023 roku – o 78 tys. mkw., przekraczając 12,9 mln mkw.

Spadek odnotował wolumen powierzchni handlowej pozostającej w budowie, osiągając na koniec marca poziom 386,5 tys. mkw

Parki handlowe wciąż na topie

W I kwartale 2024 r. nowa podaż obejmowała 6 nowych obiektów oddanych do użytku, a także rozbudowę 3 już istniejących. Wszystkie projekty zrealizowane zostały w formacie parków handlowych. Za około połowę nowej podaży odpowiadał obejmujący 38 tys. mkw. projekt OTO Park Koszalin.

Debiuty i wyjścia

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku na polskim rynku zadebiutowały m.in. marki Made by Society, Jack&Jones i Kamalion. W Fabryce Norblina w Warszawie otworzył się pierwszy w Polsce salon House of Diamonds, wycofana została natomiast marka Hunkemöller. Na polski rynek weszła także największa sieć restauracji typu fast food w krajach bałtyckich i Finlandii – Hesburger. Na początku obecności w naszym kraju testuje ona format operacyjny, polegający na oferowaniu wyłącznie dań z możliwością dowozu do klienta.

– Pierwszy kwartał 2024 roku obfitował też w serię znaczących, nowych otwarć sieci już obecnych na polskim rynku. Należą do nich m.in. nowy sklep Auchan w centrum handlowym Korona w Kielcach o pow. 1 800 mkw., New Yorker w centrum handlowym Wroclavia o powierzchni blisko 1 700 mkw., czy Jysk w Galerii Północnej w Warszawie o pow. 1 500 mkw. – wymienia Wojciech Wojtowicz, Analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Istotne zmiany odnotowano również w zakresie e-commerce. Biedronka uruchomiła internetowy sklep spożywczy, natomiast marka HalfPrice wyłączyła swój kanał on-line. Obecność w Polsce zakończył też operator Barbora, właściciel internetowego sklepu spożywczego, który od 2021 roku oferował dostawy żywności w Katowicach, Trójmieście, Łodzi, Krakowie, Częstochowie, Wrocławiu i Warszawie. Po zaledwie siedmiu miesiącach działalności zamknięto należący do informatycznego giganta Comarch portal wszystko.pl.

Marki zmieniają właścicieli

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Ważne wydarzenia miały miejsce także na rynku transakcyjnym. Spółka Greenpoint na podstawie warunkowej umowy sprzedaży ze spółką Redan, zakupiła prawa do znaków towarowych Top Secret i DryWash. Fundusz Bridgepoint zdecydował o sprzedaży 100% akcji sieci Smyk w ramach wykupu menedżerskiego, natomiast Benefit Systems ogłosiło przejęcie spółek Total Fitness i Saturn Fitness Group.

Dynamicznie w sektorze foodhalli

– Znaczące zmiany dotknęły również sektor foodhalli. CBR Events wygrało przetarg na zarządzanie Halą Gwardii w Warszawie po remoncie, a w Gdańsku firma Apsys złożyła wniosek o pozwolenie na przebudowę Hali Targowej na foodhall. Po kilku miesiącach funkcjonowania zamknięto natomiast foodhall w bydgoskiej Hali Targowej. Obecnie obiekt funkcjonuje wyłącznie jako przestrzeń organizacji wydarzeń zamkniętych – mówi Wojciech Wojtowicz.