[BADANIE] CBRE: parki handlowe zdominowały nowe inwestycje

W Polsce powstają głównie parki handlowe w małych miastach. W I kwartale 2024 roku na rynku przybyło 86,5 tys. mkw. powierzchni handlowej w postaci 13 obiektów, z czego 96 proc. stanowiły parki. Łącznie nowoczesna przestrzeń zakupowa w Polsce zajmuje 14,12 mln mkw., z czego 27 proc. znajduje się w małych miastach – podaje CBRE w swoim najnowszym raporcie.

Duże centra handlowe coraz częściej poddawane są rewitalizacjom i rebrandingom. Nieustanie na rynek polski wchodzą kolejne marki. W I kwartale br. w Polsce pojawiły się sklepy Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.

– W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku na rynku handlowym w Polsce pojawiło się 13 nowych obiektów, z czego 11 stanowiły parki handlowe. Największe oddane do użytku to OTO Park Koszalin, o powierzchni 38 tys. mkw., Park Handlowy Pyskowice, zajmujący 8 tys. mkw. oraz Aura Park Przeworsk, mający ponad 6,7 tys. mkw. Aktywność deweloperów koncentruje się przede wszystkim na parkach handlowych mających do 10 tys. mkw., głównie w małych miastach. To kontynuacja trendu obserwowanego w poprzednich latach. Jednak na rynku dzieje się dużo nie tylko w obszarze parków. Widzimy coraz większą liczbę rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów dużych centrów handlowych – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE.

W Polsce obecnie istnieje 14,12 mln mkw. powierzchni handlowych, wliczając w to obiekty typu „convenience”, czyli mniejsze niż 5 tys. mkw. W I kwartale powstało 13 obiektów, których powierzchnia wyniosła 86,5 tys. mkw. Na etapie budowy znajduje się 530,7 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, z której niemal połowa (48 proc.) zasili małe miasta (do 100 tys. mieszkańców) i większość (76 proc.) stanowią parki handlowe.

Omnichannel coraz popularniejszy

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Dobre warunki do rozwoju rynku stwarza wzrost sprzedaży detalicznej w I kwartale 2024 roku. Wzrost wyniósł 5 proc. w porównaniu rok do roku. Zauważalnym trendem jest łączenie sprzedaży stacjonarnej z e-commerce, czyli przejście na strategię omnichannel przez właścicieli sklepów. Wynika to z nawyków konsumentów, którzy z jednej strony cenią sobie wygodę zakupów z domu, z drugiej zaś doceniają możliwość sprawdzenia produktu w sklepie. W wyniku tego ewoluuje nowy trend, czyli „phydigital”, który łączy fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu. Zmiany nawyków konsumentów przekłada się na ożywienie na ulicach handlowych i coraz więcej najemców chce otwierać przy nich swoje sklepy.

Kolejnym zauważalnym wśród konsumentów, inwestorów, sieci handlowych i właścicieli nieruchomości trendem jest zrównoważony rozwój. W ofercie najemców jest coraz więcej produktów ekologicznych lub też z drugiej ręki. Również właściciele obiektów handlowych podejmują kolejne działania w kierunku redukcji emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i produkcji odpadów.

Coraz więcej marek wchodzi też do Polski. W I kwartale na naszym rynku kraju pojawiły się Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.

Czynsze nadal bez zmian

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W I kwartale br. nie uległy zmianie czynsze bazowe. W najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 EUR/mkw./miesiąc w Warszawie i 40-60 EUR/mkw./miesiąc w innych dużych polskich miastach. W przypadku parków handlowych wynoszą one średnio 9-12 EUR/mkw./miesiąc.

Ponad 530 biur na świecie

CBRE Group, Inc. jest spółką z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles. To największa na świecie firma doradcza świadcząca usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie. CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.