Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[BADANIE] Inquiry: wyraźna poprawa nastrojów klientów

Po raz pierwszy od 2022 roku wyraźnie poprawiły się nastroje wśród polskich konsumentów. Spadł również odsetek Polaków, którzy zauważają wzrost cen – pokazują wyniki badania agencji Inquiry.

Po raz pierwszy odkąd agencja Inquiry przeprowadza badanie dotyczące cen, czyli od 2022 roku zaszła duża zmiana w nastrojach polskich konsumentów. Polacy zaczęli zauważać zahamowanie inflacji. Wyniki kolejnego cyklicznego badania nastrojów ekonomicznych Polaków za 1. kwartał 2024 roku pokazują, że wyraźnie spadł odsetek Polaków, którzy zauważają wzrost cen. Obecnie jest to 56% badanych (wobec 63% pod koniec ubiegłego roku). Dla porównania przez cały 2022 r. było to ponad 90% ankietowanych!

Polacy w bardziej optymistycznym nastroju

W ostatniej fali badania znacznie mniej Polaków wskazuje na drożejące produkty spożywcze, takie jak mięso i wędliny, a także pieczywo, ryby czy nabiał. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku produktów i usług spoza kategorii spożywczej. Listę wciąż drożejących usług otwiera opieka zdrowotna, usługi typu fryzjer czy kosmetyczka oraz opłaty za mieszkanie.

Polscy konsumenci również bardziej optymistycznie ocenią wpływ cen na sytuację materialną badanych. W marcu 2024 r. na tylko 33% respondentów deklarowało, że wzrost cen jest dla nich dotkliwy, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to aż 62%.

Poprawie nastrojów konsumenckich towarzyszy też zmiana sposobu dokonywania zakupów. Spada odsetek osób, które poszukują promocji, wybierają tańsze produkty czy tańsze sklepy. Tylko w pierwszym kwartale tego roku (okres styczeń-marzec) to spadek średnio o 4-6 p.p. Jest to istotne dla producentów i branży handlowej.

Nastroje wśród Polaków są bardziej optymistyczne, jednak nie oznacza to, że równie optymistycznie patrzą w przyszłość. Zdecydowana część badanych przewiduje, że ceny w najbliższym czasie znowu wzrosną (66%).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Ważnym elementem poprawy nastrojów konsumentów jest fakt, że systematycznie rośnie odsetek osób, których sytuacja materialna uległa poprawie. W styczniu 22% deklarowało, że ich dochód zwiększył się w porównaniu do ubiegłego roku. Obecnie jest to już 1/3 badanych. Zaś 28% badanych przewiduje spadek dochodów w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a tylko co piąty – ich zwiększenie.

„Badania Inquiry pokazuje, jak zmieniają się nastroje ekonomiczne Polaków
w ślad za zmianami sytuacji gospodarczej, a także politycznej. Obecnie po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy do czynienia ze zwiększonym optymizmem, wynikającym z nieco lepszej kondycji finansowej Polaków. Choć sytuacja zaczyna się stabilizować, wciąż jednak z ogromną rezerwą patrzymy na naszą finansową przyszłość” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezeska Inquiry.

Metodologia badania

Badanie zostało zrealizowane w okresie od stycznia do marca 2024 r. na reprezentatywnej próbie średnio 1900 dorosłych Polaków na 1 falę badania (sondaż online na panelu YouGov).

Polska agencja badań

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.