Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

ESG: NEPI Rockcastle z autorskim programem dla młodzieży

NEPI Rockcastle wdraża Ogólnopolski Program Społeczny „Młodzież w Centrum”. Jego celem jest aktywizacja i wsparcie kondycji psychicznej młodzieży. Działania w ramach programu pomagają zapobiegać depresji oraz zdarzeniom niebezpiecznym czy agresywnym z udziałem młodzieży.

Niska samoocena i słaba kondycja psychiczna młodych i najmłodszych, przy jednocześnie ograniczonej i stale malejącej dostępności psychologów i psychiatrów dziecięcych, stanowi istotny i rosnący problem społeczny w Polsce. Widać to również m.in. w centrach handlowych, które stają się areną spotkań, ale i nierzadko agresywnych zachowań. Niczym soczewka skupiają bowiem przekrój całego społeczeństwa, w tym młodych ludzi.

Tym razem młodzież w centrum

Centra handlowe to współczesne podwórka, które mogą aktywizować młodzież i sprawiać, że znajdzie się ona w centrum uwagi. Stąd nazwa inicjatywy: „Młodzież w Centrum”. Bazowym założeniem Programu jest wejście w naturalne środowisko przebywania grup młodzieżowych.

Koncentruje się on na wykorzystaniu pracy specjalistów w formie streetworkingu oraz zapewnieniu potrzebującym psychicznego wsparcia i bezpiecznej przestrzeni do nawiązywania relacji i spędzania wolnego czasu. Trzon stanowią działania oparte na zasadach dialogu motywującego.

„Zauważamy jak ważnym problemem współczesnego społeczeństwa jest zdrowie psychiczne młodzieży. Dla wielu młodych osób centra handlowe są miejscem spotkań i spędzania wolnego czasu. Traktują je tak, jak ich rodzice traktowali podwórka: jako miejsce spotkań, rozrywki, budowania relacji z rówieśnikami. A z tym związane są różne wyzwania, sytuacje, czasem konflikty.

Zdarzają się przypadki agresywnego zachowania młodzieży. A nam zależy na tym by każdy, niezależnie od wieku, czuł się w naszych centrach handlowych dobrze, a młodzi ludzie poczuli również, że przygotowaliśmy coś specjalnie z myślą o nich. Stąd nazwa program “Młodzież w Centrum”mówi Dominik Piwek, Group Corporate Marketing Manager NEPI Rockcastle.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

„Działania w ramach Programu oparte są na 4 filarach: warsztatach edukacyjnych, aktywności sportowej, wolontariacie oraz wsparciu w dostępie do psychologów. Cenne okazały się doświadczenia zebrane w Forum Gdańsk, na bazie których powstał ogólnopolski program” – dodaje.

Kolejne centra handlowe w programie

Pilotaż projektu z powodzeniem prowadzony był od 2020 roku. Była to inicjatywa centrum handlowego Forum Gdańsk, przy współpracy z Fundacją FOSA i miastem Gdańsk. Teraz doświadczenia zebrane w Gdańsku są bazą do rozszerzenia akcji na kolejne centra NEPI Rockcastle w Polsce.

Obecnie program realizowany jest w kolejnych dwóch galeriach NEPI Rockcastle w województwie śląskim – CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej oraz CH Platan w Zabrzu, przy wsparciu samorządów oraz lokalnych instytucji i organizacji, w tym m.in. Policji. Obie galerie podjęły kluczową decyzję w kontekście powodzenia całego przedsięwzięcia – wybrały profilaktyków, którzy z powodzeniem realizują misję budowania grup oraz organizowania różnego rodzaju aktywności dla młodzieży uczestniczącej w projekcie.

Widać pierwsze efekty

W obu obiektach przeprowadzone zostały specjalne szkolenia dla lokalnych koordynatorów, dzięki którym m.in. wiedzą oni w jaki sposób rozmawiać z młodzieżą oraz jak skutecznie zachęcić ją do uczestnictwa w projekcie. W maju, w różnego rodzaju aktywnościach – począwszy od aktywności sportowych (wspólna gra w siatkówkę, wycieczki na mecze piłkarskie), przez wolontariat (organizacja zbiórek karmy dla zwierząt), po wspólne wyjścia do kina, wzięło udział około 30 nastolatków.

„Dzisiaj niestety „życie” młodych ludzi toczy się przede wszystkim w „sieci”. To powoduje, że mają ogromne problemy z nawiązywaniem jakichkolwiek relacji w tzw. „realu”. Kilkanaście lat temu każdy czekał w kolejce, żeby wejść na boisko i pograć w piłkę, dziś młodzież „gra”, ale w świecie wirtualnym. Mimo, że dzieci przebywają w różnych miejscach, czasami w grupach mniejszych bądź większych, tak naprawdę są osobno – każdy zapatrzony w swój telefon, każdy duszący w sobie własne problemy.

Dlatego celem projektu „Młodzież w Centrum” jest przede wszystkim aktywizacja naszej młodzieży, jak również wspieranie jej w budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku oraz poczuciu własnej wartości. Celów i założeń programu jest jednak zdecydowanie więcej. W Gdańsku nasze działania od kilku lat przynoszą bardzo pozytywne efekty, dlatego cieszę się, że rozwijamy projekt w kolejnych miastach, w których działają centra handlowe NEPI Rockcastle” – mówi Grzegorz Neumann.

„Czego dziś najbardziej obawiają się nastolatkowie? – Samotności. Tak wynika z wielu dostępnych badań na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, ale również obserwacji i rozmów z młodzieżą” – podkreśla Grzegorz Neumann.

„To oczywiście wiąże się m.in. z brakiem bliskich relacji, obawą przed tym, jak inni nas oceniają, poczuciem pustki, niezrozumienia i brakiem zaufania do ludzi. To wszystko niestety prowadzi na końcu do jednego – depresji” – dodaje.

NEPI Rockcastle od lat podejmuje liczne działania skierowane do lokalnych społeczności, których celem jest edukacja, integracja oraz reagowanie na lokalne potrzeby. Przykładem wsparcia młodzieży jest Centrum Mocy działające w Solaris Center w Opolu. To punkt pomocy psychologicznej dla młodych osób, prowadzony we współpracy z fundacją podróżnika Marka Kamińskiego.