LPP wypracowało w pierwszym kwartale br. ponad 4,3 mld zł przychodu, co oznacza wzrost sprzedaży o 18,3 proc. r/r. O ponad 23 proc. r/r wzrosła sprzedaż online, zaś w kanale stacjonarnym utrzymuje się stabilny dwucyfrowy wzrost. Spółka stawia na rozbudowę sieci sklepów stacjonarnych, w tym roku powstanie 700 nowych salonów.
Wiosenne propozycje modowe projektantów gdańskiej spółki spotkały się z pozytywnym przyjęciem klientów, dzięki czemu LPP po raz kolejny poprawiło kwartalne wyniki, osiągając w analizowanym okresie ponad 4,3 mld zł przychodu. Dzięki ponad 18 proc. wzrostowi sprzedaży r/r spółka ma szansę zrealizować ambitne cele biznesowe na ten rok.
Lepsze wyniki finansowe w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku to również zasługa wypracowanej w pierwszym kwartale marży brutto na poziomie 52 proc. Jej wzrost o 2,5 p.p. r/r to efekt m.in. dobrze zbilansowanych kosztów zakupu kolekcji przy korzystnych kursach walutowych. W efekcie spółka osiągnęła rekordowy zysk operacyjny na poziomie 411 mln zł, zwiększając go o 78 proc. r/r.
„Zrozumienie oczekiwań klienta jest kluczem do tego, by nasz biznes mógł się dalej rozwijać. Mamy ambitne plany ponad 20 proc. wzrostu sprzedaży na ten rok, ale i mocne podstawy do tego, by wierzyć, że uda nam się je zrealizować.
Zdecydowanie cieszy nas pozytywne przyjęcie naszych propozycji wiosennych, zwłaszcza że w skali całego rynku nastroje konsumenckie są raczej umiarkowane, w szczególności w kanale online. Nasze wyniki skutecznie opierają się niekorzystnym tendencjom – zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i internetowej notujemy dwucyfrowe wzrosty, co pokazuje, że mamy dobre wyczucie stylu, oczekiwań klientów i tego, jak powinny wyglądać nowoczesne zakupy” – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.
E-commerce na ścieżce wzrostu
PARTNER PORTALU
Dobry początek roku w online to zasługa m.in. rozwoju aplikacji mobilnych oraz poszerzenia oferty asortymentowej w sklepie internetowym, co w efekcie pozwoliło na poprawę wyniku sprzedaży e-commerce sprzed roku o ponad 23 proc. Pozytywny odbiór oferty internetowej jest widoczny szczególnie w Polsce, dzięki wysokiej rozpoznawalności marek oraz wprowadzonym aplikacjom mobilnym, ale także w Niemczech, Serbii i Chorwacji.
Po pierwsze rozwój sieci salonów stacjonarnych
Kluczowym fundamentem rozwoju LPP pozostaje również ekspansja sieci stacjonarnej, która przełożyła się na ponad 21,5 proc. wzrost sprzedaży w tym kanale w pierwszym kwartale br. W porównaniu do ubiegłego roku przybyło ponad 330 nowych salonów, a powierzchnia sprzedażowa spółki zwiększyła się o 19 proc., przekraczając 2 mln mkw. Efektywność sieci LPP znajduje odzwierciedlenie w malejących kosztach SG&A, których udział w stosunku do sprzedaży utrzymuje się na poziomie 42 proc. co oznacza, że rosną wolniej niż przychody.
Rozwój sieci LPP opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu atutów mniejszych miejscowości i lokowaniu salonów w popularnych tam retail parkach. Równocześnie gdańska spółka kontynuuje budowę rozpoznawalności brandów w dużych miastach. Priorytetowym kierunkiem ekspansji spółki pozostaje środkowa i południowa część Europy, która obok Polski stanowi jedno z kluczowych źródeł przychodu. Poza granicami kraju kolekcje marek LPP najlepiej sprzedawały się w Rumunii oraz Czechach.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
„Patrząc na obecne tendencje rynkowe, równoległy wzrost obu kanałów sprzedaży jest tym, co stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej w branży. W wielu przypadkach retailerzy skupiają swoje wysiłki wyłącznie na jednym z nich, co zdecydowanie zmniejsza atrakcyjność ich oferty dla klienta i ogranicza odporność biznesu na zawirowania rynkowe. Omnichannel stał się naszą receptą na zmienne oczekiwania i trudne czasy” – dodaje Przemysław Lutkiewicz.
LPP stawia na nowe technologie
Wsparciem w realizowaniu strategii omnichannelowej i dotarciu do klienta są w przypadku LPP nowe technologie. Od kilku lat spółka wdraża rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w obsłudze contact center, co pozwala na sprawną komunikację z klientem w 27 językach.
Obecnie za pomocą AI realizowanych jest już prawie 50 proc. zapytań. Nowością w sklepie internetowym jest z kolei wykorzystanie sztucznej inteligencji do lepszej ekspozycji zdjęć produktowych. Dzięki opracowanym algorytmom kolekcje marek LPP mogą być prezentowane np. na plaży lub na tle popularnej ulicy, bez konieczności organizowania w tych miejscach kosztownych sesji zdjęciowych.
LPP wykorzystuje sztuczną inteligencję również do efektywnego zarządzania towarem, co w pierwszym kwartale br. zaowocowało m.in. zmniejszeniem poziomu zapasów o 4,2 proc. i osiągnięciem tym samym optymalnego poziomu zatowarowania.
Wykorzystanie Machine Learning pozwala spółce na dopasowanie oferty pod względem konkretnej lokalizacji czy położenia geograficznego. Zmniejsza również poziom przetowarowania sklepów, jednocześnie ograniczając możliwość braków magazynowych. LPP szacuje, że wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji pozwoli jej zaoszczędzić w 2024 r. nawet 30 mln zł.
Dalsze plany
Korzystny bilans finansowy pierwszego kwartału oraz pozytywne prognozy na kolejny okres dają podstawy do podtrzymania ambitnych planów rozwojowych na 2024 rok. Spółka zamierza przeznaczyć łącznie 1,5 mld zł na inwestycje, z czego 1,2 mld zł na otwarcia nowych salonów. W bieżącym roku LPP planuje 700 nowych lokalizacji.
W ślad za dynamicznym rozwojem sieci sprzedaży spółka realizuje również plan wzmocnienia zaplecza logistycznego, m.in. poprzez rozbudowę Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, która rozpoczęła się w kwietniu br. Nowe moce logistyczne pozwolą na obsługę większych wolumenów sprzedaży na kluczowych dla spółki rynkach Europy Centralnej i Południowej.
5 marek modowych w portfolio
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem prowadzi działalność w Polsce i za granicą, sprzedając kolekcje w tak prestiżowych stolicach jak Londyn, Helsinki czy Tel Awiw. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na blisko 40 rynkach na świecie. Spółka posiada sieć blisko 2400 salonów o łącznej powierzchni ponad 2 mln mkw. i każdego roku dystrybuuje odzież oraz akcesoria na 3 kontynenty.
LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.