[BADANIE] NIQ i BLIX: Dyskonty i supermarkety zwiększą obroty dzięki EURO

Podczas EURO klienci najczęściej będą wkładać do koszyków słone przekąski, piwo, a także napoje bezalkoholowe. Jak wynika z badania NIQ i Grupy BLIX ankietowani pójdą na zakupy do dyskontów lub supermarketów. Autorzy badania podkreślają też, że wyniki, jakie osiągną polscy piłkarze, będą miały znaczący wpływ na poziom sprzedaży. Sukcesy ją zwiększą, porażki wręcz zastopują.

Z badania NIQ i Grupy BLIX wiadomo, co kupią smart shopperzy, by celebrować Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024. Głównie sięgną po słone przekąski – 66%, piwo – 45%, a także napoje bezalkoholowe – 36%.

„Konsumenci wskazali głównie kategorie najbardziej kojarzone z oglądaniem zmagań sportowych. Słone przekąski są łatwe do spożycia i idealnie komponują się z atmosferą kibicowania. Piwo jest tradycyjnie związane z oglądaniem zawodów. Natomiast napoje bezalkoholowe stanowią alternatywę dla osób, które nie piją alkoholu” – mówi Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX, jeden ze współautorów badania.

Akcje rabatowe na Euro

Można spodziewać się, że słone przekąski, piwo i napoje bezalkoholowe będą oferowane w promocyjnych cenach w trakcie Euro 2024.

PARTNER PORTALU

Kaufland

„Rabaty mogą obejmować przede wszystkim oferty wielopakowe i związane z programami lojalnościowymi. Sieci handlowe często wykorzystują takie wydarzenia sportowe do zwiększenia sprzedaży i przyciągnięcia konsumentów atrakcyjnymi ofertami. A ci retailerzy, którzy rezygnują z promocji, ryzykują wręcz utratę części klientów na rzecz sklepów zapewniających lepsze ceny” – dodaje Lenkiewicz.

Na kolejnych miejscach w ww. zestawieniu widać owoce – 28%, a także wędliny, dania gotowe i sery – po 24%. Smart shopperzy chętnie sięgną też po coś mocniejszego, tj. whisky, wódkę czy prosecco. Ponadto 16% badanych zamierza kupić piwo bezalkoholowe.

„Owoce i wędliny mają mniej wskazań niż słone przekąski, bo wymagają dodatkowego przygotowania i nie są tak łatwe do konsumpcji w trakcie meczu. Mocniejsze alkohole, jak whisky czy wódka, są często konsumowane w mniejszych ilościach i bardziej przy specjalnych okazjach, a niekoniecznie podczas kibicowania. Piwo bezalkoholowe zyskuje na popularności, ale jeszcze nie jest tak chętnie spożywane, jak jego tradycyjny odpowiednik. Dlatego ma niższe miejsce w zestawieniu” – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz.

„Domówki” coraz popularniejsze

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Według autorów badania, podejście konsumentów do celebracji wydarzeń sportowych zmieniło się w ostatnich latach pod wpływem pandemii.

„Wzrosło znaczenie domowych imprez i spotkań w mniejszych grupach. Zwiększyła się także świadomość zdrowotna, co może tłumaczyć większe zainteresowanie owocami i napojami bezalkoholowymi. Sprzyja temu też szeroki wybór produktów po promocjach oraz łatwość organizacji domowych spotkań” – zwraca uwagę ekspert z Grupy BLIX.

Na zakupy do dyskontów i supermarketów

Wyniki badania wskazują też, gdzie konkretnie konsumenci zamierzają robić zakupy. 87% respondentów kieruje się do dyskontów lub supermarketów. 28% ankietowanych wybiera hipermarkety, 14% – lokalne sklepy, a 11% – małe sklepy sieciowe.

Zdaniem autorów raportu, przewaga dyskontów i supermarketów nad innymi formatami wynika z niższych cen i agresywnych promocji, zwłaszcza w kontekście trwającej wojny cenowej między głównymi graczami.

Dwa ww. segmenty zapewniają szeroki asortyment, umożliwiając kompleksowe zakupy w jednym miejscu. To jest wygodne dla konsumentów planujących większe zakupy na czas turnieju. Z kolei hipermarkety, dysponując większą przestrzenią, lepiej przygotowują się na wydarzenia takie, jak Euro 2024. Tworzą specjalne strefy tematyczne z produktami kojarzącymi się z kibicowaniem.

„Wyniki, jakie osiągną polscy zawodnicy, będą miały znaczący wpływ na poziom sprzedaży. Sukcesy drużyny narodowej zwiększą entuzjazm kibiców i zintensyfikują zakupy związane z celebrowaniem Euro 2024. Jeśli Polacy będą przechodzić dalej w turnieju, sprzedaż produktów prawdopodobnie wzrośnie. Ale jeżeli szybko odpadną, zainteresowanie meczami może spaść, a wraz z tym – sprzedaż” – podsumowuje współautor raportu z Grupy BLIX.

Metodologia badania

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone przez NIQ i Grupę BLIX na użytkownikach aplikacji BLIX. Zapytano blisko 1000 smart shopperów o to, jak będą celebrować Euro 2024,
i jakie planują w związku z tym zakupy.