3/4 Polaków planuje w tym roku kilkudniową lub dłuższą podróż, najczęściej w Polsce. Na zakupy realizowane podczas tych wyjazdów planujemy przeznaczyć podobny budżet do ubiegłorocznego, ale możemy podejść do wydatków mniej oszczędnie – tak wynika z najnowszego badania Inquiry.
Firma Inquiry już po raz trzeci zrealizowała projekt badawczy dotyczący zakupów, jakich Polacy dokonują podczas wyjazdów wakacyjnych. Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2024 r. na reprezentatywnej próbie odpowiednio 1012 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).
Obecnie trzech na czterech Polaków planuje kilkudniowy lub dłuższy wyjazd wakacyjny. Tylu samym z nas udało się wyjechać na taki wyjazd w ciągu ostatnich dwóch lat. Podobnie jak rok temu, wakacje w kraju są nadal częstszym wyborem niż te za granicą.
Po zakupy spożywcze do sklepu sieciowego
Agencja Inquiry przyjrzała się też bliżej temu, jak wyglądają zwyczaje zakupowe Polaków podczas takich wyjazdów i na etapie ich planowania. Okazuje się, że 58% badanych wyjeżdzających robi zakupy spożywcze już po dotarciu na miejsce. Nadal jednak co czwarty z nas część potrzebnych produktów zakupi wcześniej, a resztę uzupełni w ramach oferty lokalnej – najczęściej w sklepie sieciowym dostępnym na miejscu – niezależnie od tego czy jest nam znany czy nie (46%). Niewiele mniej osób uda się do sklepu sieciowego, który zna ze swojego miejsca zamieszkania. Ma to kilka atutów – znamy sklep i jego rozkład, możemy kupić nasze ulubione produkty oraz skorzystać z atrakcyjnych cen. Co szczególnie ciekawe, ponad jedna trzecia Polaków wybierze sklepy lokalne i regionalne, przede wszystkim ze względu na możliwość zapoznania z lokalnymi produktami.
PARTNER PORTALU
Na zakupy po pamiątki
Zakupy wyjazdowe to nie tylko zakupy spożywcze czy kupno pamiątek i produktów regionalnych. To także swoisty sposób na spędzanie wolnego czasu np. podczas zwykłego „łażenia po sklepach”, które deklaruje 66% badanych wyjeżdżających. Zdecydowanie najczęściej odwiedzamy sklepy oraz stoiska z pamiątkami (44% badanych). Lubimy również „połazić” sobie po ulicach handlowych (43%), a także lokalnych targowiskach (38%). Nie chodzimy jednak bez celu. Podobnie jak
w ubiegłych latach, zdecydowana większość z nas kupuje na wyjazdach pamiątki (87%). Takich zakupów najczęściej dokonujemy właśnie na stoiskach i straganach. Są to najczęściej zakupy spontaniczne – jedynie co trzeci wyjeżdżający Polak sprawdza przed wyjazdem lokalną ofertę.
Polacy z większym optymizmem podchodzą do zakupów
Co ważne, po dwóch latach trudnej sytuacji ekonomicznej, a co za tym idzie słabszej kondycji finansowej Polaków, tegorocznie badanie agencji Inquiry skłania do większego optymizm, gdyż odsetek tych wyjeżdżających, którzy zamierzają na wakacyjnych zakupach oszczędzać się zmniejszył (zmiana z 47% do 37% wobec ubiegłego roku).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
„Polacy lubią wyjeżdżać i starają się nie rezygnować z wakacji, nawet w warunkach nieco słabszej kondycji finansowej. Gdy są już na urlopie, zakupy to jedna z form relaksu i odpoczynku. Przechadzamy się po lokalnych sklepach czy targowiskach w poszukiwaniu pamiątek i produktów regionalnych, pozwalających nieco lepiej poznać miejsce, w którym się znajdujemy„ – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
Polska agencja badań
Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.