Poziom znajomości i popularność „live commerce” – zakupów realizowanych podczas transmisji na żywo, utrzymuje się przez ostatnie dwa lata na stabilnym poziomie. Jak wynika z badania Inquiry nadal dominuje tu sprzedaż w kanałach social media, a najchętniej kupujemy odzież dla dorosłych. Tym, co uległo zmianie, jest kwota jednorazowych zakupów – obserwujemy jej znaczący wzrost.
Agencja Inquiry po raz trzeci zrealizowała badanie dotyczące znajomości pojęcia „live commerce” oraz zwyczajów związanych z takimi zakupami. Z terminem „live commerce” spotkało się 30% Polaków, jednak po przedstawieniu definicji zjawiska, deklarowana znajomość wzrosła aż do 70% – podobnie jak w latach ubiegłych. Nie zaskakuje fakt, że wyraźnie częściej jest ono znane wśród dwóch najmłodszych grup Polaków – tych w wieku 18-24 lata oraz 25-34 lata.
Niemal co czwarty z nas zetknął się z transmisją sprzedażową online. 15% dorosłych Polaków bierze w nich regularny udział, ale już tylko 12% dokonało podczas takiej transmisji jakiegoś zakupu. Przeważnie były to osoby w wieku od 25 do 34 lat (18%).
Najwięcej kupujemy na Facebooku
Niezmiennie, absolutnym liderem jeśli chodzi o „live commerce”, są media społecznościowe, a wśród nich króluje Facebook. To za jego pośrednictwem Polacy najczęściej spotykają się z zakupami podczas transmisji sprzedażowych (60% osób, które zetknęły się z transmisjami live commerce). Zdarza się to również na serwisie YouTube (28%) oraz na Instagramie (28%), jednak nadal znacząco rzadziej niż na Facebooku.
PARTNER PORTALU
Najpopularniejsza odzież
Co zatem kupujemy podczas takich transmisji? Zdecydowanie najbardziej popularną kategorią jest odzież dla dorosłych (45% osób spośród tych, które kiedykolwiek dokonały zakupów „live commerce”). Na kolejnych miejscach obuwie i akcesoria (26%), odzież i artykuły dla dzieci (22%) oraz kosmetyki (21%).
Coraz więcej wydajemy podczas transmisji
Największe zmiany, obserwowane w kolejnych falach badania, dotyczą się średniej kwot, jakie Polacy wydają podczas jednorazowych zakupów podczas transmisji online. W 2022 roku mieliśmy do czynienia z kwotą 308 zł, która następnie znacząco spadła w 2023 roku do 206 zł, aby ponownie wzrosnąć w tegorocznym badaniu do 220 zł.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Zakupy w formie „live commerce” od wzbudzają wysoki poziom satysfakcji i zadowolenia wśród klientów. Aż 72% osób, które kiedykolwiek skorzystały z takiej formy zakupów, ocenia ją pozytywnie, a 2/3 badanych tej grupy zamierza nadal z niej korzystać.
„Zakupy w formie live commerce to nadal nisza, która potrzebuje impulsu do rozwoju. Taka forma robienia zakupów jest częściej spotykana wśród młodszych osób i można przypuszczać, że w przyszłości popularność live commerce będzie rosła. Jednak segment ten zdominowany jest rzez małych graczy, co ogranicza możliwości rozwoju” – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
Metodologia
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2024 r. na reprezentatywnej próbie odpowiednio 1008 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).
Polska agencja
Inquiry jest polską agencją badań rynku.
Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.