TOUS, hiszpańska firma jubilerska odnotowała w roku 2023 sprzedaż na poziome 477 mln euro w skali świata, co stanowi 6% wzrost względem 2022 roku. Zysk netto wyniósł aż 50 milionów euro, co oznacza przyrost na poziomie 40% wobec roku poprzedniego. Wskaźnik EBITDA przekroczył 116 mln euro, wykazując 15% wzrost rok do roku.
Ta silna pozycja finansowa wynika z sukcesywnego wdrażania globalnej strategii rozwoju i cyfryzacji marki TOUS. Działania promocyjne oraz strategiczne inwestycje na całym świecie koncentrują się na wzmocnieniu inicjatyw, które dobrze rezonują na wszystkich 35 rynkach, na których działa firma, w szczególności skierowanych do młodszych pokoleń X i Z.
W 2023 roku marka dokonała kolejnych inwestycji o łącznej wartości 38 milionów euro, co stanowi 25% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, wzmacniając swój omnichannelowy koncept sprzedaży z siecią ponad 600 sklepów fizycznych i on-line.
W rezultacie, firma skonsolidowała swoją działalność cyfrową, odnotowując 17% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim i odpowiadając za 23% obrotów firmy. Liczby te ilustrują sukces okresu transformacji TOUS NEXT, który rozpoczął się w 2020 roku. W tym okresie całkowity obrót firmy wzrósł o 21%, zyski wzrosły o 72%, a udział kanału cyfrowego w działalności wzrósł z 9% do 23%.
“Sukces związany z wynikami Tous w Polsce wynika z opracowania i wdrożenia strategii rozwoju rynku, która jest związana z bezpośrednim zarządzaniem marką w Polsce od 2020 roku, jak też włączenia elementów transformacji TOUS Next. W ramach tej strategii nie tylko zmieniona została komunikacja zaadresowana do młodszego konsumenta, ale też poczyniliśmy inwestycje w budowanie jakościowej sieci salonów TOUS, platformę E-Commerce, czy też projekty omnichannelowe” – mówi Artur Garnczarek, Dyrektor Zarządzający marką TOUS na Europę i Środkowy Wschód.
PARTNER PORTALU
Inicjatywy
Godna uwagi w 2023 r. była również polityka zrównoważonego rozwoju firmy – Ludzie, Planeta, Rzemiosło , dostosowując się do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG: 4, 8, 10, 12, 13, 16 i 17). Obejmowała m.in. inwestycje w młode talenty w ramach projektu społeczno-edukacyjnego TOUS School, mającego na celu przekazanie wiedzy o rzemiośle jubilerskim przyszłym pokoleniom. Marka obchodziła swoją piątą rocznicę z imponującym rezultatem ponad 20 000 godzin szkoleniowych i umowami z 10 szkołami w Hiszpanii, Meksyku, Portugalii i polskiej Szkole Antidotum, pierwszej prywatnej szkole projektowania biżuterii w historii powojennego polskiego złotnictwa.
Ponadto TOUS skupił się na inicjatywach ochrony środowiska i minimalizowaniu wpływu na środowisko, współpracując z globalnie certyfikowanymi producentami skóry i odnawiając na początku 2024 roku certyfikat Rady Odpowiedzialnej Biżuterii (RJC) – organizacji ustanawiającej standardy etycznych praktyk biznesowych oraz odpowiedzialnego łańcucha dostaw w branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej. Certyfikat RJC uznaje zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój, etykę biznesu, ochronę środowiska, praw człowieka i transparentność korporacyjną.
Wdrożone projekty
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Wdrożono też szerokie działania w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego. Jednym z projektów jest TOUS Afterlife, kolekcja wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu we współpracy z lokalnymi warsztatami wspierającymi osoby wykluczone społecznie – zaprojektowana i wykonana w pełnej zgodności z kryteriami ESG (Environmental, Social & Governance).
Rozszerzone zostały również usługi zarządzania biżuterią po zakupie, oferując naprawy, modyfikacje i serwisowanie bez konieczności wymiany produktu – w ramach programu Aftersales. 85% napraw jest wykonywanych lokalnie w Polsce, co odzwierciedla zaangażowanie TOUS w zadowolenie klienta, odpowiedzialność za środowisko oraz wsparcie lokalnego rzemiosła jubilerskiego.