Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[WYWIAD] Michał Styś, OPG Property Professionals: handel wraca na ulice

Czas i relacje. To wartości kształtujące nowe potrzeby mieszkańców wielkich miast, którzy chcą robić zakupy w osiedlowych parkach handlowych, a w większych centrach szukają interesującej oferty spędzenia wolnych chwil. Na tej fali na horyzoncie rośnie trend ożywania ulic handlowych – mówi Michał Styś, prezes zarządu OPG Property Professionals.

Styl życia mieszkańców wielkich miast zmienia się i wymusza dostosowanie rynku handlowego do nowych potrzeb. Dostrzegacie te zmiany ze swojej perspektywy?

Wielkomiejskie tempo życia nie wytrzymało próby pandemii, która nie tylko nauczyła nas kupować i pracować online, ale też przyspieszyła rysujące się wcześniej tendencje. Poszukiwanie balansu między życiem zawodowym i prywatnym, większa dbałość o dobrostan – to nowy styl życia kształtujący się w wielkich miastach. Chcemy spędzać czas lepiej. Wyraźnie widać to na przykładzie generacji Z, dla której szczególnie ważne są relacje z rodziną i grupą znajomych oraz jakościowy czas wolny. Odpowiedzią na ich potrzeby jest idea miast piętnastominutowych oraz powstawanie precyzyjnie zaprojektowanych obiektów mixed-use. Takich jak stworzony przez nas w Łodzi kompleks OFF Piotrkowska Center.

O projekcie cały kraj usłyszał dziesięć lat temu, gdy zyskał miano „cudu Polski”, zajmując pierwsze miejsce w prestiżowym plebiscycie National Geographic Traveler. Od tego czasu OFF – wypełniony tłumami w ogródkach gastronomicznych, twórczą atmosferą autorskich butików i pracowni, świetnym designem i wyjątkową ofertą spędzania czasu wolnego – nadal się rozwija i zmienia. Realizując jego kolejne etapy, w tym powstanie dwóch biurowców TEAL i SEPIA, zaprojektowanych z myślą o firmach z branż nowych technologii i IT, kierowaliśmy się przekonaniem, że projekty mixed-use planowane muszą być z dużym wyprzedzeniem, uważnością na zmieniający się styl życia mieszkańców, również w kontekście zrównoważonego rozwoju oraz miejskiej ekologii. Stworzyliśmy piętnastominutowe miasto idealne do pracy, rozwoju biznesu dla kilkudziesięciu już firm, ale też dające świetną ofertę zakupów i czasu wolnego.

Eksperci rynku handlowego w Polsce podkreślają, że najemcy coraz częściej myślą o większej dywersyfikacji lokalizacji, w których działają, a topowe marki rozważają wejście do parków handlowych lub otwarcie flagowych salonów przy ulicach handlowych. Czy OFF – znajdujący się przy ulicy Piotrkowskiej w Łodzi – zamierza wykorzystać ten potencjał?

PARTNERZY PORTALU

Fact White Cat
Fact White Cat

W obliczu zmian oczekiwań klientów sieci handlowe szukają nowych rozwiązań. Powstają nowatorskie koncepty i formaty. Może to również oznaczać realną szansę na ponowny rozwój handlu przy ulicach.

W pewnym sensie wyprzedziliśmy ten trend, planując ostateczny kształt budynku FERN, który wkrótce uzupełni kompleks OFF Piotrkowska Center. Początkowo budynek od strony ulicy Piotrkowskiej miał mieć funkcje biurowe. Jednak wyczuwając zmianę koniunktury na rynku nieruchomości biurowych, zdecydowaliśmy się na nowo określić jego funkcje.

Jaki będzie FERN zgodnie z tym nowym planem?

Nowoczesny i prestiżowy. Certyfikowany w systemie BREEAM na poziomie „Excellent”. Jego sześć kondygnacji naziemnych i jedna podziemna oferują blisko 8,5 tys. m2 powierzchni gastronomicznej, handlowej, usługowej i biurowej. Poza świetną architekturą jego atutem będzie dostępny dla wszystkich zielony dach z tarasem widokowym. Przestrzeń ta ma już swojego gospodarza. Na powierzchni blisko 520 m2 powstanie restauracja Rooftop, która będzie miejscem spotkań i doznań kulinarnych, ale też muzycznych i artystycznych, bo najemca będzie również animatorem okalającego restaurację tarasu o powierzchni blisko 700 m2. Na wspólny zielony dach będzie można wjechać panoramiczną windą, by cieszyć się widokiem na centrum miasta. W ten sposób oddamy łodzianom wspólną przestrzeń, z której korzystają teraz w miejscu, gdzie wkrótce powstanie FERN.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Przeszklenia i imponująca brama pozwolą zachować dla przechodniów widok na zrewitalizowaną wieżę pofabryczną oraz cały historyczny kompleks. W ramach tej samej inwestycji, od strony ulicy Sienkiewicza powstanie budynek wielopoziomowego garażu o elewacji w formie ogrodu wertykalnego. Będzie to parking zazieleniony żywymi krzewami w donicach i z ogólnodostępną przestrzenią rekreacyjną na dachu.

Czyli rozwój projektu przebiega w sposób zrównoważony ekologicznie i społecznie. Jakie inne działania podejmujecie w tym zakresie?

FERN uzyskując certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent” doskonale wpisuje się w filozofię OPG, opartą na ambitnych celach w zakresie ESG. Jej przejawem był już sam proces rewitalizacji zdegradowanej dawnej fabryki w samym sercu miasta i to nie tylko dlatego, że położyliśmy duży nacisk na powstanie przestrzeni publicznych, przywracających to miejsce mieszkańcom. Przy projektowaniu budynku FERN w warstwie środowiskowej uwzględniliśmy zastosowanie energooszczędnych technologii, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, efektywne zarządzanie wodą czy optymalne wykorzystanie zasobów naturalnych. Do budowy będziemy wykorzystywać materiały pochodzące z recyklingu i szybko odnawialne. Chcemy podnieść efektywność energetyczną budynku, a do budowy zastosujemy materiały regionalne – wytwarzane, pozyskiwane lub odzyskiwane do 800 km od miejsca budowy. Zminimalizujemy też generowanie odpadów poprzez racjonalne zarządzanie materiałami budowlanymi na etapie realizacji inwestycji z możliwością ich ponownego wykorzystania. FERN będzie miejscem dla marek, które chcą podkreślać własne zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju, ekologii oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Jakich najemców OPG chce zaprosić do FERN?

FERN dzieli adres z główną ulicą handlową Łodzi, dlatego ma być miejscem dla marek, którym zależy na prestiżu i wyjątkowej oprawie dla ich działalności czy nowatorskich konceptów. Widzimy tu przestrzeń na działalność handlową, gastronomiczną i rozrywkową, ale też na usługi w obszarze health, beauty&wellness. Dwa piętra na wyższych kondygnacjach przeznaczamy na przestrzeń biurową. Widząc rosnący trend ożywania ulic handlowych, zamierzamy wykorzystać połączenie potencjału high street, pasażu handlowo-usługowego oraz wyjątkowej atmosfery OFFa Wszystko po to, by gościom i użytkownikom tej przestrzeni dać to, czego potrzebują dziś najbardziej – równowagę między pracą a wypoczynkiem, możliwość spędzania czasu ciekawie i efektywnie, w atrakcyjnym otoczeniu. Wielkomiejski klimat, różnorodność funkcji i oferty połączone z kameralnością kompaktowego piętnastominutowego miasta, gdzie można poruszać się bez samochodu, pracować, spotkać się ze znajomymi, kupować blisko i lokalnie to wszystko wpisuje się w nowe potrzeby mieszkańców miasta.