W miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców będziemy otwierać sklepy na zasadzie franczyzy, natomiast w dużych aglomeracjach będą to sklepy własne – mówi w rozmowie z SCFNews | Retailnet.pl Andrzej Czarnecki, Dyrektor ds. Ekspansji Nexterio Outlet.
Jaki asortyment oferuje sieć Nexterio Outlet??
Sprzedajemy wyposażenie łazienek i kuchni i mamy największy asortyment, jeżeli chodzi o płytki ceramiczne, gresy, płytki ceramiczne ścienne, kamienie i cegły ścienne. Oferujemy też chemię budowlaną, typu kleje, fugi. Asortyment płytek jest wspierany ofertą kabin prysznicowych, umywalek, misek WC, zestawów podtynkowych oraz armatury. Ale Nexterio to nie tylko łazienka. Mamy wyselekcjonowany asortyment paneli laminowanych i winylowych i podłóg drewnianych.
Na jakiej zasadzie dobieracie portfolio firm, które oferujecie? Czy to są tylko płytki marki Cersanit czy też innych marek?
Oczywiście, głównie jest to największy polski producent Cersanit, z racji osoby Michała Sołowowa, który jest właścicielem i Cersanitu i Nexterio Outlet. Sprowadzamy też inne marki, chociażby hiszpańskie, włoskie czy indyjskie.
PARTNER PORTALU
A czy nie boicie się działać w sektorze budowlanym, który obecnie nie ma zbyt optymistycznych perspektyw?
Pomimo sytuacji na rynku mieszkaniowym to jest dobry rynek, ponieważ nasze produkty są też wykorzystywane przez rynek hotelowy czy biurowy. Nie bazujemy tylko na rynku mieszkaniowym.
Nasza działalność w Polsce ma wiele plusów, chociażby przez fakt, że fabryka Cersanitu też tutaj jest. Dlatego otwieranie sklepów w Polsce jest logiczne pod względem biznesowym, bo ten łańcuch jest dość krótki. Sieć ma też trzy sklepy za granicą, w Niemczech, na Słowacji i w Czechach. Tam swoich fabryk Cersanit nie ma, więc trochę inaczej ten biznes się tam prowadzi, bo dochodzą m, in. koszty logistyczne dostarczenia produktu.
Podsumowując, nie obawiamy się ewentualnej dekoniunktury, poniewaz mamy najatrakcyjniejsze ceny, bardzo szeroką ofertę i dostępne w każdej chwili produkty.
Na chwilę obecną Nexterio Outlet ma około 50 sklepów. Jak wyglądała dotychczasowa strategia ekspansji?
Do 2023 roku Nexterio rozwijało się przede wszystkim przez lokalizacje własne otwierane w największych miastach Polski. Pod koniec ubiegłego roku otworzyliśmy kilka pierwszych lokalizacji franczyzowych. Pozytywnie zaskoczyły nas ich wyniki i entuzjazm naszych franczyzobiorców. Obecnie ustaliliśmy taki poziom graniczny, że w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców będziemy otwierać sklepy na zasadzie franczyzy, natomiast w tych dużych aglomeracjach będą to sklepy własne.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Wasze plany zakładają otwarcie 151 sklepów. Co Pana osoba ma wprowadzić do tych planów ekspansji sieci?
Przyspieszenie, bo chodzi o to, żeby zwiększyć liczbę otwarć w krótkim czasie, co pozwoli nam zająć odpowiednią pozycję na rynku w Polsce . Kolejnym etapem będzie ekspansja na inne rynki w Europie. Otworzyliśmy testowe lokalizacje w Czechach, Słowacji i Niemczech. Tam też nadchodzi czas kolejnych otwarć.
Ile, z tej planowanej liczby nowych sklepów, chciecie mieć sklepów własnych, a ile jako franczyzowych?
Planujemy, że ponad połowa to będą sklepy franczyzowe. Taka formuła zapewnia szybki rozwój sieci.
Mówił Pan, że w lokalizacjach poniżej 100 tys. mieszkańców to będą sklepy na zasadzie franczyzy. Czy macie jakiś dolny próg wejścia w daną lokalizację?
Myślę, że takim limitem wejścia jest dwadzieścia tysięcy mieszkańców.
Skoro jesteśmy przy lokalizacjach to czy w zasięgu oczywiście Waszych zainteresowani są retail parki?
Oczywiście tak, interesujemy się parkami handlowymi. W polu naszych zainteresowań są też obiekty wolnostojące, z parkingiem na minimum 10 aut oraz możliwością realizowania dostaw samochodem ciężarowym. Szczególnie jesteśmy zainteresowani budynkami wolnostojącymi zlokalizowanymi w sąsiedztwie marketów budowlanych. Nie wykluczamy też sklepów, które będą działały w formule showroomu zlokalizowanych przy ulicach o dużym natężeniu ruchu
Jeśli chodzi o parki handlowe, to interesują Was już funkcjonujące obiekty czy też te, które są dopiero budowane?
Robimy rozpoznanie w zakresie oferty istniejących obiektów handlowych,, ale jednocześnie interesujemy się tymi, które się mają się dopiero otworzyć, bo będziemy się starali o lokalizację w tych parkach handlowych.
Czy łatwo Wam pozyskiwać lokalizację zarówno dla swoich sklepów, czy franczyzowych w retail parkach? Nexterio nie jest jeszcze tak dobrze znaną marką na rynku.
Ona jest rozpoznawalna w tak zwanej branży, czyli wśród firm, które zajmują się tego rodzaju biznesem oraz znana klientom planujących remonty. Potwierdzają to wyniki finansowe naszych sklepów oraz statystyki dotyczące sprzedaży online. Jednak przed nami dopiero budowanie jeszcze szerszej rozpoznawalności i pozycji marki na rynku. Mamy na to plan otwarć nowych sklepów i go zrealizujemy.
Sprzedajecie też poprzez e-commerce. Czy macie dane ile sprzedajecie w Internecie, a ile poprzez sklepy stacjonarne? Czy asortyment sklepu online jest taki sam jak sklepów stacjonarnych?
Około 40% wyników generuje sprzedaż online. Jeśli chodzi o asortyment, to w sklepie internetowym jest on szerszy niż w sklepach stacjonarnych.
Do kogo adresujecie swoją ofertę franczyzy? Kim jest Wasz franczyzobiorca?
Szukamy głównie osób, które mają doświadczenie w prowadzeniu sklepów z wyposażeniem łazienek, w szczególności płytek, które funkcjonują na zasadzie biznesów rodzinnych. Szukamy też osób, które prowadzą sklepy na zasadzie franszyzy w innych branżach, bo znają już ten sposób prowadzenia biznesu i może być dla nich interesujący. Nie wykluczamy też osób, które mają kapitał i chciałyby go zainwestować i wejść w tego biznes. Oferujemy atrakcyjne warunki funkcjonowania w naszej sieci. Zainteresowanych zapraszam do kontaktu.
Co oferujecie swoim franczyzobiorcom?
Jeśli przychodzi do nas ktoś zainteresowany franczyzą, to przedstawiamy plan biznesowy, do którego można implementować dane dotyczące danej lokalizacji i dana osoba może oszacować obroty, jakie będzie osiągał. Oczywiście zapewniamy też dajemy wsparcie marketingowe, organizacyjne, również i to w poszukiwaniu lokalizacji.
Rozmawiała: Magdalena Michalska
Andrzej Czarnecki to menedżer z wieloletnim doświadczeniem w budowaniu sieci sklepów detalicznych i kreowaniu modelu sklepu. Obecnie piastuje stanowisko Dyrektora ds. Ekspansji Nexterio Sp. z o. o. Poprzednio, w latach 2022-2024 był Dyrektorem ds. Ekspansji Neonet S.A., w latach 2021-2022 piastował funkcję Dyrektora Rozwoju Sieci Detalicznej Neonet S.A., w latach 2016-2019 był Dyrektorem Rozwoju Sieci Detalicznej Euro-net Sp. z o. o., a w 1995 roku Dyrektorem ds. Inwestycji Euro-net Sp. z o. o.