W pierwszej połowie 2024 roku Grupa VRG osiągnęła 619,0 mln zł przychodów (o 2,8 proc. więcej niż w roku poprzednim) oraz wyższy poziom marży brutto na sprzedaży (55,1 proc. na koniec czerwca). Do wysokiego poziomu marży przyczyniła się przede wszystkim sprzedaż w drugim kwartale. Segment odzieżowy odnotował w tym okresie marżę brutto na poziomie 60,6%, przy nieznacznie niżej r/r marży w segmencie jubilerskim (52,3%).
Grupa zakończyła pierwsze półrocze z wyższym r/r zyskiem brutto na sprzedaży (341,1 mln zł, +4,6% r/r) przy jednoczesnym spadku zysku netto w stosunku do pierwszego półrocza 2023 (30,4 mln zł, -40,2% r/r). Na taki wynik wpłynęło przede wszystkim mniej korzystne r/r saldo działalności finansowej oraz wynik segmentu odzieżowego, którego wyniki były znacznie poniżej oczekiwań.
Segment jubilerski pokazywał pozytywne dynamiki sprzedaży w każdym z ostatnich 6 miesięcy, dzięki rozwojowi oferty i sieci sprzedaży, w tym wyjściu na rynek węgierski. W segmencie odzieżowym Grupa miała do czynienia ze zmiennym popytem, przy czym wzrosty sprzedaży odnotowano w lutym, marcu i czerwcu. Kluczowym dla sprzedaży okresem był tradycyjnie drugi kwartał, kiedy to marki grupy VRG towarzyszą klientom w ważnych uroczystościach rodzinnych. W tym roku poza specjalnymi kolekcjami okazjonalnymi, które przygotowały wszystkie marki, Grupa zainicjowała też działania mające na celu wykorzystanie potencjału synergii marek, oferując klientom Bytom i Vistula specjalne promocje na wyroby W.KRUK i odwrotnie przy zakupie m. in. zegarków czy garniturów.
„Rynek, w szczególności w segmencie odzieżowym, nie wspiera dynamicznego wzrostu sprzedaży, a konsumenci dokonują zakupów z większą ostrożnością, zwłaszcza w markach o wyższym pozycjonowaniu cenowym. Jeśli chodzi o popyt na przestrzeni całego półrocza mieliśmy do czynienia z pozytywnymi trendami w biżuterii, przy spadku zainteresowania najbardziej luksusowymi markami zegarków w segmencie jubilerskim.
Pod tym względem wyniki W.KRUK są spójne z tendencją panującą na rynku globalnym zegarków. Chłodzenie popytu na ofertę premium widać też np. w wynikach Deni Cler. Jednocześnie bardzo dobre wyniki sprzedaży na m2 oraz w online pokazała marka Bytom. W Wólczance, która jest w procesie optymalizacji sieci, wypracowaliśmy najwyższy wzrost sprzedaży ma metr2 i duży wzrost przychodów w kanale internetowym. Niestety dobrymi wynikami nie możemy pochwalić się w naszej flagowej marce Vistula, kolekcja męska została przyjęta gorzej niż w siostrzanych markach, oczekiwań nie spełnia też kolekcja damska” – komentuje Mateusz Kolański, prezes zarządu Grupy VRG.
PARTNER PORTALU
Wyniki z e-commerce
Wyniki półrocza pokazują wyraźne odbicie dynamiki sprzedaży online (nawet do 48,3 % r/r w czerwcu). Udział kanału internetowego w przychodach Grupy w czerwcu wyniósł 13,4% (+3,5 p.p.). E-sklepy Grupy odnotowały dwucyfrowe wzrosty w sprzedaży on-line w każdym z sześciu miesięcy 2024 roku.
Spadek powierzchni handlowej
Jednocześnie Spółka optymalizowała powierzchnię handlową w segmencie odzieżowym, gdzie m.in. do końca sierpnia zamknięte zostaną najbardziej ciążące na wyniku, duże salony Wólczanki z ofertą total look. Na koniec czerwca br. powierzchnia Grupy wyniosła 51,0 tys. mkw. (-1,2% r/r.).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Działania w segmencie odzieżowym
Podsumowując pierwsze półrocze br. Prezes Grupy zwraca również uwagę na liczne zmiany i nowe inicjatywy, które Spółka wdrażała z myślą o wzroście efektywności sprzedaży i stymulacji popytu, przede wszystkim w segmencie odzieżowym.
„Mamy za sobą bardzo intensywne sześć miesięcy. W tym czasie udało nam się z sukcesem wdrożyć pomysł na markę Wólczanka, która wróciła do korzeni i już pokazuje bardzo dobre dynamiki sprzedaży zarówno online, jak i offline. Osiągnęliśmy to dzięki „odchudzeniu” oferty i skupieniu się na kluczowej wartości marki dla klientów – koszuli na każdą okazję, jak również znaczącemu ograniczeniu kosztów sieci tej marki. Staraliśmy się odpowiednio wykorzystać ważny dla nas sezon uroczystości rodzinnych, oferując dobrze przyjętą przez klientów kolekcję Bytom, wspieraną skuteczną komunikacją marketingową oraz świetne kolekcje sezonowej biżuterii W.KRUK” – wylicza Mateusz Kolański.
„Marka, której poświęcamy aktualne dużo czasu, to Vistula, nasz flagowy okręt w segmencie odzieżowym. Szukamy odpowiedniego balansu między wizerunkiem, ofertą, promocją sprzedaży, działaniem sieci stacjonarnej i kanału on-line – tak, aby w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy tej marki. Liczymy, że drugie półrocze przyniesie pierwsze widoczne zmiany na poziomie nie tylko jakości kolekcji i zatowarowania sklepów, ale przede wszystkim wyników. Mamy nadzieję, że nowa kolekcja lepiej odpowie na oczekiwania klientów już od momentu startu sezonu jesień-zima” – podkreśla Prezes VRG.
Rozwój kanału omnichannel
Zarząd mocno skupiał się w tym roku na zarządzaniu rosnącymi kosztami operacyjnymi (czynsze i płace) oraz likwidacją obszarów niskiej efektywności. Dokonano m.in. przeglądu wyników sprzedażowych sklepów, czego konsekwencją były zamknięcia lokalizacji trwale nierentownych lub wdrożenie działań naprawczych. Spółka zainicjowała też rozwój sieci multibrand – pierwszy taki salon w modelu franczyzowym otworzył się w sierpniu. W topowych galeriach pojawiają się również butiki Wólczanki w nowej odsłonie, które zastępują duże sklepy z ofertą total look, z których Spółka w grudniu 2023 roku postanowiła się wycofać po kilku sezonach niesatysfakcjonujących wyników. Jednocześnie zespół odpowiedzialny za rozwój omnichannel pracował intensywnie nad optymalizacją e-sklepów i aplikacji mobilnych dla marek Vistula, Bytom i Wólczanka. W kolejnych miesiącach Spółka planuje dalsze inwestycje w rozwój omnichannel przede wszystkim poprzez wdrożenie narzędzi marketing automation, mikropersonalizacji oraz nowego CRM.
W portfolio pięć marek
VRG S.A. jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii i zegarków luksusowych. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK.
Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim).