AmRest z historycznym rekordem globalnej sprzedaży

Po pierwszym półroczu przychody AmRest były na poziomie 1 231,5 mln EUR, czyli były wyższe o 5,3% w porównaniu z 2023 r. Wygenerowana EBITDA wyniosła 193,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 12,7% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Szczególnie dobre wyniki firma zanotowała na rynku polskim. AmRest jest wystawcą, a Sturbucks partnerem kawowym targów SCF Fall 2024, które odbędą się w dniach 25-26 września, w warszawskim centrum konferencyjnym EXPO XXI.

Główne gospodarki europejskie wykazały stosunkowo słaby wzrost gospodarczy w pierwszej połowie
roku, podczas gdy inflacja utrzymywała się na umiarkowanym poziomie. Pozytywnym zjawiskiem był silny wzrost aktywności w Hiszpanii, a zwłaszcza w Polsce, głównym rynku AmRest. Z kolei Czechy, Francja i Niemcy wykazały umiarkowany wzrost.

Sprzedaż AmRest w drugim kwartale 2024 roku wyniosła 638,9 mln EUR, czyli o 5,3% więcej niż w 2023 roku, co stanowi najwyższy kwartalny poziom przychodów w historii Grupy. Ten nowy rekord staje się znaczenia w kontekście ograniczonych wydatków konsumenckich. Jednak sukces strategii AmRest polegał na dostosowaniu się do bardziej wrażliwego na cenę i poszukującego wartości klienta. W ujęciu narastającym sprzedaż w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła 1 231,5 mln EUR, co oznacza wzrost o 5,3% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku.

Wzrost marży EBITDA

EBITDA Grupy w drugim kwartale przyspieszyła do 112,8 mln EUR, co stanowi najwyższy nominalny wynik w historii AmRest i wzrosła o 11,2% rok do roku. Odbudowa marży również przyspieszyła,
napędzana umiarkowaną presją inflacyjną i pomimo silnej konkurencji na niektórych rynkach.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Jeśli chodzi o marżę EBITDA, rentowność wzrosła o 1 p.p. do 17,7%.

Oprócz niższej presji kosztowej, innymi czynnikami przyczyniającymi się do wzrostu marży były
pozytywny efekt wygenerowany przez wzrost średniej sprzedaży na restaurację, ciągły postęp w zakresie wydajności i osiągnięcie jasnych celów strategicznych mających na celu promowanie optymalizacji i oszczędności w całej Grupie.

Jeśli chodzi o zysk operacyjny Grupy (EBIT), wyniósł on 4,9 mln EUR po zaksięgowaniu odpisów z tytułu utraty wartości w wysokości 44,0 mln EUR w ciągu kwartału, z czego 41,1 mln EUR odpowiada korekcie wartości związanej z działalnością Sushi Shop, w związku z czym nie ma to wpływu na generowanie środków pieniężnych. Marża EBIT za kwartał wyniosła 0,8%. Wyłączając wpływ utraty wartości firmy, skorygowany zysk operacyjny wyniósł 46,0 mln EUR, co oznacza marżę na poziomie 7,2% w porównaniu z 6,1% w analogicznym okresie 2023 roku.

EBITDA wygenerowana w pierwszej połowie roku wyniosła 193,9 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,7% w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Zysk operacyjny wyniósł 23,5 mln euro,
co stanowi marżę na poziomie 1,9%.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W drugim kwartale 2024 roku wynik netto za ten okres wygenerowany przez AmRest wyniósł -23,1 mln euro. Pomimo poprawy działalności operacyjnej, wynik był ujemny ze względu na odpisy aktualizujące, a także wyższe koszty finansowania w wyniku rosnących stóp procentowych.

Skumulowany wynik wygenerowany w pierwszej połowie 2024 roku z działalności kontynuowanej wyniósł -25,2 mln EUR w porównaniu do 20,3 mln EUR w 2023 r.

Dźwignia finansowa na niskim poziomie docelowym

Profil ryzyka Grupy pozostał praktycznie niezmieniony, pomimo wygenerowania ujemnego wyniku w tym okresie, ponieważ utrata wartości nie miała wpływu na zdolność Grupy do generowania środków pieniężnych ani płynność.

Wskaźnik dźwigni finansowej wyniósł 2,0x, czyli tyle samo, co w poprzednim kwartale, pomimo znacznego wzrostu nakładów inwestycyjnych Grupy, które osiągnęły poziom 47,1 mln EUR, co oznacza wzrost o 61,9% kwartał do kwartału i 38,5% rok do roku.

Płynność Grupy na koniec kwartału wyniosła 136,4 mln EUR. Ten poziom płynności wraz z dodatkowymi liniami płynności i instrumentami kredytowymi w wysokości 255,4 mln EUR, jest uważany za poziom zgodny z potrzebami Grupy.

Coraz więcej otwarć i renowacji

Liczba restauracji zarządzanych przez AmRest na koniec drugiego kwartału roku wyniosła
2 177 lokali, po otwarciu 22 nowych restauracji i zamknięciu 14. Ponadto, liczba restauracji odnowionych lub zmodernizowanych przyspieszyła do 110 lokali, podwajając zeszłoroczną liczbę otwarć.

Liczba otwarć w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku wyniosła 40 jednostek, a zamknięć 26, z czego 6 to restauracje franczyzowe, głównie Pizza Hut we Francji.

Region Europy Środkowo-Wschodnia (CEE)

Przychody wygenerowane w tym regionie w ciągu kwartału wyniosły 368,8 mln euro, co oznacza wzrost o 10,3% w porównaniu z poprzednim rokiem. Na uwagę zasługują doskonałe wyniki polskiego rynku, na którym przychody wzrosły o 15,5%. EBITDA wygenerowana w regionie w ciągu kwartału wyniosła 73,8 mln EUR, co oznacza marżę na poziomie 20,0% i wzrost o 7,7% rok do roku.

W pierwszej połowie roku przychody wyniosły 704,1 mln EUR, co oznacza wzrost o 10,3%. EBITDA
wyniosła 132,6 mln euro, co oznacza marżę na poziomie 18,8% i wzrost o 14,0%.

Portfel restauracji w regionie wyniósł 1 189 lokali po otwarciu 5 restauracji i zamknięciu 1 w ciągu kwartału. Od początku roku liczba otwarć wyniosła 17, a zamknięć 5.

Wyniki w Europie Zachodniej

Kwartalna sprzedaż w regionie wyniosła 223,8 mln EUR, praktycznie na niezmienionym poziomie w porównaniu do 2023 roku. Rozwój ten kryje znaczne rozbieżności w ewolucji wykazywanej przez różne kraje. Podczas gdy sprzedaż w Hiszpanii wzrosła o 7,3%, dane dla Niemiec wskazują na spadek o -9,2%, a dla Francji – o 1,7%. EBITDA osiągnęła 36,7 mln euro, co oznacza marżę na poziomie 16,4% i wzrost o 16,3%.

Przychody za pierwsze półrocze wyniosły 442,6 mln euro, co oznacza wzrost o 1,2%. EBITDA
osiągnęła 64,4 mln euro, co oznacza marżę na poziomie 14,6% i wzrost o 16,3%.

Portfel restauracji zamknął okres z 902 lokalami po otwarciu 14 restauracji i zamknięciu 8. W ujęciu narastającym w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku otwarto 18 restauracji i zamknięto 14 lokali, z czego 8 zostało zamkniętych we Francji.

Rynek chiński

Sprzedaż w regionie spadła o -6,2% w euro do 25,1 mln EUR. Jednak spadek sprzedaży w walucie
w walucie lokalnej (stałe euro) wyniósł -4,3%. Sytuacja makroekonomiczna i globalne spowolnienie konsumpcji wyjaśniają ten spadek w generowaniu biznesu. W miarę upływu roku nastąpiło jednak ożywienie dzięki doskonałemu zarządzaniu handlowemu prowadzonemu przez zespół Blue Frog w celu dostosowania się do tego skomplikowanego środowiska, co zaowocowało znaczną ekspansją marż i wzrostem generowanej EBITDA na poziomie nominalnym.

Wygenerowana EBITDA wyniosła 6 mln euro, co stanowi marżę na poziomie 23,9% w porównaniu do 20,6% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Sprzedaż w pierwszym półroczu wyniosła 46,7 mln euro, co oznacza spadek o -9,4%; w stałych wartościach w euro spadek wyniósł -6,1%. EBITDA wyniosła 10,1 mln euro, a marża 21,6%.

Liczba restauracji zarządzanych przez Blue Frog w regionie na koniec kwartału wyniosła 86 lokali
po otwarciu 3 restauracji i zamknięciu 5. Narastająco w pierwszym półroczu br. 5 restauracji zostało otwartych, a 7 zamkniętych.

Ponad 50 lat na rynku

Historia Starbucks Coffee Company zaczęła się w 1971 roku w Seattle. Obecnie, dysponując kawiarniami na całym świecie, Starbucks Coffee Company jest wiodącą firmą w dziedzinie pozyskiwania, sprzedaży i palenia kawy. Opierając się na przyjętym zobowiązaniu i wartościach, z każdym kubkiem kawy dostarcza klientom niepowtarzalną atmosferę i wyjątkowe wrażenia (Starbucks Experience).

Z ponad 1600 restauracjami w portfolio

AmRest Holdings SE jest największą publicznie notowaną spółką restauracyjną w Europie Środkowo-Wschodniej. Do zarządzanych przez nią marek należą: KFC, Pizza Hut, Starbucks i Burger King. AmRest jest także właścicielem wyjątkowej marki La Tagliatella oraz dwóch chińskich konceptów: Blue Frog i KABB.

Obecnie Spółka zarządza ponad 1600 restauracjami w segmencie restauracji szybkiej obsługi (Quick Service Restaurants) i restauracji z obsługą kelnerską (Casual Dining Restaurants) w 16 krajach: Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, na Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii, Serbii, Chorwacji, Rosji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii, Niemczech i Chinach.