MAXIMA GRUPĖ: Stokrotka „zakwitła” w 16 nowych miejscach

W pierwszej I połowie br. przychody spółek zarządzanych przez MAXIMA GRUPĖ, UAB osiągnęły poziom 3 mld euro. Do tego wzrostu w największym stopniu przyczyniła się ekspansja w Polsce i Bułgarii, a także wzrost sprzedaży na Litwie i Łotwie.

Ogólny wzrost przychodów Grupy w pierwszej połowie tego roku był niższy niż w roku ubiegłym, głównie ze względu na spowolnienie konsumpcji i spadek inflacji, zwłaszcza w Estonii i Polsce, a także zaprzestanie działalności Barbory w Polsce. Największa część wzrostu przychodów pochodziła z Polski, gdzie miała miejsce najbardziej aktywna ekspansja sieci sklepów, skutkująca wzrostem przychodów o 11,2%, przekraczającym 920 mln euro.

„Stokrotka” ze stabilnym wzrostem

Chociaż przychody sieci „Stokrotka” i „T Market” odnotowały stały wzrost, silna konkurencja i niższe ceny produktów doprowadziły do jedynie niewielkiego wzrostu obrotów sklepów porównywalnych. W krajach bałtyckich wzrost przychodów ze sprzedaży w sklepach porównywalnych (LFL) przekroczył lub dorównał stopie wzrostu rynku, przy czym najwyższy wzrost LFL odnotowano na Litwie (4,7%). EBITDA Grupy wyniosła 209 mln euro, co oznacza spadek o 10,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek rentowności wynikał głównie z nasilonej konkurencji i rosnących płac, które znacząco wpłynęły na koszty operacyjne.

Spadek w e-commerce

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, całkowite przychody segmentu e-commerce w pierwszej połowie 2024 r. były o 8 mln euro niższe ze względu na zaprzestanie działalności w Polsce w marcu, ale sprzedaż brutto w sklepach internetowych Barbory w krajach bałtyckich wzrosła o 4 mln euro, a liczba aktywnych klientów Barbory również wzrosła.

16 nowych sklepów w Polsce

Inwestycje w aktywa trwałe w pierwszej połowie 2024 r. wyniosły 109 mln euro, o 53 mln euro więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Inwestycje znacznie wzrosły ze względu na budowę centrum logistycznego Maxima na Litwie, które rozpoczęło działalność w czerwcu, a także renowację większych sklepów i nabycie nieruchomości, na których działają sklepy Grupy. W pierwszej połowie 2024 r. otwarto 24 nowe sklepy, w tym 16 w Polsce, 5 w Bułgarii, 2 na Litwie i 1 na Łotwie.

Wzrost zadłużenia

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Zadłużenie netto Grupy wzrosło w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając 1,166 mld euro na koniec półrocza, a wskaźnik dźwigni finansowej wzrósł do 2,6x. Wzrost ten wynikał głównie z wyższych zobowiązań z tytułu najmu w związku z rosnącymi cenami najmu i rosnącą liczbą sklepów w Polsce.

Marka własna

W ubiegłym roku Grupa wprowadziła nową markę własną „Well Done” we wszystkich swoich sieciach sklepów we wszystkich krajach, co czyni ją jedną z największych marek własnych w krajach bałtyckich. Marka ta oferuje ponad 550 różnych produktów wysokiej jakości z różnych krajów w niskich cenach w różnych kategoriach. W tym roku rozpoczęła się współpraca z J. S. Hamilton, jedną z wiodących sieci laboratoryjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, która dodatkowo sprawdza jakość coraz większej części produktów „Well Done” i oznacza zweryfikowane produkty specjalnym znakiem jakości zatwierdzonym przez laboratorium.