Tak dynamiczne wzbogacenie portfolio zarządczego zawsze niesie za sobą poważne wyzwania, jednak zasoby, którymi dysponujemy, dają nam możliwości skutecznego działania – w rozmowie z SCFNews | Retailnet.pl mówi Aleksandra Mazzini, Chief Operating Officer Sierra Balmain. Firma jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 25-26 września tego roku.
Jak wygląda obecnie portfolio firmy Sierra Balmain? Czy ostatnio zaszły w nim znaczące zmiany?
Aktualnie Sierra Balmain ma w swoim portfolio 20 zróżnicowanych obiektów, w 15 miastach, dzięki czemu jesteśmy jedną z wiodących firm doradczych na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. W kwietniu br. przejęliśmy zarządzanie bydgoską Galerią Pomorską, miesiąc później poszerzyliśmy portfolio o Power Park Opole, a tuż po tym, w czerwcu, uzyskaliśmy mandat na zarządzanie Carrefour Kraków.
Łącznie pod swoją opieką mamy 450 tysięcy mkw. powierzchni GLA, generującej średnio 36 mln footfallu rocznie.
Przejęcia nowych nieruchomości i realizowane przez nas z sukcesem strategie ich rozwoju, przełożyły się także na sumaryczny wzrost odwiedzalności oraz obrotów. Od stycznia do czerwca tego roku, odnotowaliśmy wzrost footfallu o 4% oraz wzrost obrotów o 8%, na zarządzanych przez nas obiektach.
PARTNER PORTALU
I nie są to tylko centra handlowe?
Poza centrami handlowymi w naszym portfolio znajdują się obiekty logistyczne, centra convenience, retail parki oraz nieruchomości mixed-use.
Nasza firma działa w oparciu o wyspecjalizowane zespoły, w których zatrudniamy 113 ekspertów. Tak dynamiczne wzbogacenie portfolio zarządczego zawsze niesie za sobą poważne wyzwania, jednak zasoby, którymi dysponujemy, dają nam możliwości skutecznego działania.
Najbliższe miesiące zapowiadają się równie pracowicie, ponieważ szykują się kolejne zawarcia umów w naszych obiektach.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Czy może podać Pani jakieś przykłady?
Zarządzamy kilkoma obiektami magazynowymi w Polsce, na przykład w Rzeszowie, jak również świadczymy usługi leasingu dla nieruchomości mixed-use, takich jak Cavatina czy DWS, we współpracy z inwestorami oraz deweloperami mieszkaniowymi i biurowymi. Pracujemy i dzielimy się także doświadczeniem z licznymi, nowymi partnerami, którzy nie są inwestorami handlowymi, dzięki czemu możemy w pełni wykorzystać nasz szeroki zakres umiejętności.
Czyli wygląda na to, że model biznesowy firmy zakłada sporą różnorodność?
Model biznesowy spółki polega na świadczeniu na europejskich rynkach nieruchomości komercyjnych, usług, takich jak zarządzanie inwestycjami, nieruchomościami, leasing, marketing i PR, usługi projektowe i techniczne, restrukturyzacja czy windykacja. 21-letnie doświadczenie w zarządzaniu zróżnicowanym portfolio obiektów, jest naszym kapitałem, wykorzystywanym do stałego rozwoju i realizacji innowacyjnych projektów. Efektem są nie tylko autorskie usługi firmy, ale też niestandardowe kampanie.
Jakie narzędzia uwzględniacie w niestandardowym podejściu?
Naszym nadrzędnym celem są działania przynoszące korzyści spółce, a co ważniejsze, przyczyniające się do sukcesu naszych klientów. Część z tych działań to szeroko rozumiane narzędzia raportowania i komunikacji, inne zaś mają charakter bardziej szczegółowy i są realizowane na poziomie poszczególnych centrów. Często dbałość o szczegóły na tym właśnie poziomie przynosi kluczowe rezultaty.
Dobrym przykładem może być tu nowatorski w branży projekt badania opinii społecznej, oparty w całości na rozwiązaniach sztucznej inteligencji. W efekcie zastosowania rozwiązań z zakresu AI, w mediach społecznościowych została zrealizowana kampania, w której klienci zarządzanych przez nas galerii handlowych wyrazili swoje oczekiwania względem centrów handlowych przyszłości, a ich opinie zostały zwizualizowane w formie obrazów.
Projekt ten pozwolił nam sporządzić wiele konstruktywnych wniosków na temat oczekiwanych kierunków przemian obiektów komercyjnych, a przy okazji zainicjował szeroką, branżową dyskusję.
Chętnie sięgacie po nowinki technologiczne?
Nasze wieloletnie relacje z klientami opieramy na niezawodności i zaufaniu. Przy tym nie spoczywamy na laurach, lecz ciągle podejmujemy się innowacyjnych projektów, dzięki którym możemy wdrażać technologiczne nowinki jako pierwsi na rynku. Poświęcamy dużo czasu na badanie trendów w obszarze technologii dla branży nieruchomości, od sprawdzonych rozwiązań, po te znajdujące się we wczesnych fazach rozwoju.
Rynek nowatorskich narzędzi dynamicznie się rozwija, a wykorzystywanie ich na bieżąco, coraz sprawniej pozwala nam unowocześniać procesy w różnych obszarach, jak np. marketing czy badania opinii konsumentów. Ten trend przestaje już być nowością, a cała branża uczy się, jak korzystać z AI i czerpać korzyści z jej możliwości i podpowiedzi. Jesteśmy otwarci na wszelkie usprawnienia i udogodnienia, rysujące się dzięki nowatorskim, technologicznym obszarom.
Jakie znaczące transakcje z ostatniego czasu wymieniłaby Pani jako szczególnie godne zaznaczenia?
Sierra Balmain pełniła rolę jednego z doradców ds. nieruchomości dla Star Capital, przy umowie nabycia sześciu polskich centrów handlowych. Portfolio obejmujące centra: Janki w Warszawie, Kometa w Toruniu, Korona we Wrocławiu, Tulipan w Łodzi, Ster w Szczecinie i Rondo w Bydgoszczy, zostało zakupione od globalnej grupy inwestycyjnej, Cromwell Property Group, za kwotę 285 mln euro. Tym samym była to jedna z największych transakcji na rynku nieruchomości w Europie Środkowej ostatnich lat.
Cieszymy się, że mieliśmy swój udział w tym wyzwaniu, bo była to dla naszej firmy znacząca możliwość wykorzystania zgromadzonego przez lata know-how z zakresu doradztwa nieruchomości.
Specjalizują się też Państwo w obszarze komercjalizacji. Jakieś przykłady?
W pierwszym półroczu tego roku nasz dział leasingu wypracował podpisanie 60 umów najmu na łączną powierzchnię 11 700 mkw.. Poziom wynajmu powierzchni we wszystkich naszych obiektach wynosi obecnie 97%. Obrazowym efektem skuteczności naszej spółki w zakresie działań leasingowych, jest konińska Galeria nad Jeziorem.
Zrealizowany tu przez Sierra Balmain projekt przebudowy hipermarketu Carrefour zakończył się nie tylko 100% komercjalizacją galerii, ale także wzmocnieniem jej tenant mixu. To już drugi obiekt, po CH Galardia, który dzięki staraniom naszego działu leasingu osiągnął komplet najemców.
Jak osiąga się taki efekt?
Nasz sukces jest wypadkową pracy naszego zespołu oraz jego rozległych kontaktów biznesowych, zasięgu działania oraz szacunku, jakim się cieszy wśród najemców. Potwierdzają to zmiany, jakie przeprowadziliśmy w Galerii nad Jeziorem, które poparte były dogłębną analizą. Badania dotyczące efektywności obecnych najemców, aktualnych trendów czy też opinii klientów, pozwoliły nam opracować cele i znaleźć możliwości ich realizacji.
W wyniku projektu, jakim była przebudowa hipermarketu Carrefour, udało nam się poszerzyć ofertę modową centrum o Sinsay, Deichmann i Pepco, czyli trzy topowe w swoich segmentach marki. A zwieńczeniem tego projektu było właśnie osiągnięcie 100 % komercjalizacji. Stał za tym cały zestaw celowych, poprzedzonych dogłębnymi badaniami, działań.
Jesteście regularnie doceniani w branży. Jakie wyróżnienia są dla Was najbardziej znaczące?
Cieszą nas wysokie oceny zarówno całokształtu naszej działalności, wybranych projektów, jak i pracy poszczególnych managerów. Wśród najnowszych wyróżnień znalazły się w naszym dorobku takie statuetki, jak: Professional Service Provider 2024, Best Property Management Firm 2024 oraz Best Asset Management Firm 2024, przyznane w prestiżowym konkursie Baltic Real Estate Awards. Ponadto tytuły: Best Asset Management Firm 2023 i Best Property Management Company 2023, zdobyte w konkursie CEE Retail Awards.
Sierra Balmain jest także kolejny raz z rzędu laureatem nagrody PRCH, tym razem za „Kampanię B2B – budowanie relacji z najemcami”. Wszystkie te wyróżnienia są dla nas symbolicznym i wymownym odzwierciedleniem naszych sukcesów i dodatkowym potwierdzeniem rynkowej pozycji Sierra Balmain.
Jesteście w gronie wystawców targów SCF 2024 Fall. Jakie projekty zaprezentujecie?
Świadczymy kompleksowe usługi leasingowe dla obiektów o łącznej powierzchni 350 000 mkw. GLA. Są wśród nich centra handlowe: Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Galeria Panorama Poznań, Park Handlowy Arena w Gliwicach, Centrum Handlowe Borek we Wrocławiu, Galeria Dąbrówka w Katowicach, Galeria Handlowa Turzyn w Szczecinie, Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Galeria nad Jeziorem w Koninie, Centrum Handlowe Osowa w Gdańsku, Pasaż Łódzki, Alfa Centrum Gdańsk, a także obiekty typu mixed-use: Blue City, RONDO 1, NREP Mokotów i NREP Bemowo w Warszawie oraz Quorum we Wrocławiu.
Są to projekty, które chętnie prezentujemy, jako przykłady z sukcesem realizowanych strategii leasingowych. Nasze statystyki to średnio 175 umów najmu rocznie przez ostatnie 6 lat, ponad 600 000 mkw. powierzchni wynajętej w Polsce, średni poziom najmu wynoszący 97%.
Efekty te udaje nam się osiągać nie tylko dzięki naszej szerokiej wiedzy z zakresu nieruchomości, długoletniemu doświadczeniu i silnych relacjach rynkowych. Naszą mocną stroną jest także zrozumienie właściwego pozycjonowania rynkowego dla wynajmowanych obiektów, specjalizacja w zakresie tworzenia i wdrażania strategii najmu oraz kreowania wartości dodanej.
Sierra Balmain obejmuje swoją działalnością obszar Europy Środkowo-Wschodniej, a w Polsce obecna jest od ponad 20 lat. Firma świadczy kompleksowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami komercyjnymi z wielu branż: handlowej, rozrywkowej, kulturalnej, lifestyle, związanych z miejscem pracy czy wypoczynkiem, a nawet logistyką.
W swoim portfolio posiada 20 nieruchomości komercyjnych, które są odwiedzane rocznie przez blisko 36 mln klientów. Sierra Balmain dysponuje fachową wiedzą rynkową oraz zespołem wykwalifikowanych specjalistów umożliwiającym kompleksową i spójną realizację najbardziej wymagających projektów. Spółkę cechuje indywidualne podejście do każdej zarządzanej nieruchomości.