ESG: ALDI optymalizuje politykę opakowaniową

Redukcja zużycia plastiku o 309 ton i papieru o 9,3 tony, poprawa ergonomii dostaw, zmniejszenie śladu węglowego – to tylko kilka z najważniejszych efektów wprowadzanej przez ALDI optymalizacji opakowań. Realizowana optymalizacja dotyczy również samego rodzaju materiału wykorzystywanego do produkcji opakowań. ALDI jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w Warszawie w dniach 25-26 września tego roku.

Walor ekologiczny z roku na rok staje się coraz bardziej istotnym czynnikiem dla konsumentów – potwierdzają to zarówno indywidualne zachowania klientów, jak i deklarowane przez nich decyzje zakupowe. Jak pokazują badania SW Resarch już 43% respondentów przyznaje, że zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, a kolejne 40% używa jej co najmniej raz w tygodniu.

Potwierdzają to również analizy ALDI, które wykazują, że w zakresie średniej liczby toreb sprzedanych per sklep rok do roku następują dwucyfrowe spadki. Z kolei według raportu EKObarometr Index ponad jedna trzecia badanych deklaruje, że robiąc zakupy spożywcze bierze pod uwagę wpływ produktów na środowisko naturalne.

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów w tym zakresie, ALDI wprowadziło szereg działań zmierzających do optymalizacji opakowań i redukcji używanego plastiku. W ramach przypadającego 15 września Dnia Opakowań dyskont przedstawia, jakie zmiany zostały wdrożone w tym temacie w ostatnich miesiącach.

„Zgodnie z analizami Santander Bank Polska branża spożywcza należy do jednego z głównych motorów rozwoju opakowań. Wierzymy, że nawet drobne zmiany w tym temacie dzięki efektowi skali mogą przynieść wymierne efekty – nie tylko w zakresie funkcjonowania naszej sieci, ale też kształtowania nowych trendów i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań” – podkreśla Katarzyna Szmuc, menadżer ds. Zarządzania Opakowaniami ALDI Polska.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

„Dobrym przykładem mogą być tutaj zmiany wprowadzone przez nas w obszarze opakowań zbiorczych dla winogron – zamiana plastikowych pojemników na karton tylko dla tej jednej grupy produktowej finalnie przełoży się na redukcję plastiku o 294 ton” – wyjaśnia.

Główną kategorią, na której sieć skupiła się w pierwszej kolejności są warzywa i owoce. Łącznie weryfikacji pod względem opakowań zostało tutaj poddanych ponad 230 produktów, z czego dla ponad 45% stworzono rekomendacje w zakresie optymalizacji. Wśród już wdrożonych zmian znalazły się takie rozwiązania jak np. zastąpienie plastikowych przekładek papierowymi czy optymalizacja rozmiarów i kształtów kartonów zbiorczych.

Podobne zmiany zostały też wprowadzone m.in. dla wybranych przypraw, produktów do pieczenia czy herbat. Sieć szacuje, że łącznie w skali roku dzięki podjętym działaniom uda się zmniejszyć wykorzystanie plastiku o ponad 2 tony, a papieru – o ponad 9. Taka liczba oznacza „uratowanie” ponad 150 drzew, których wycięcie byłoby konieczne do produkcji opakowań.

Realizowana optymalizacja dotyczy również samego rodzaju materiału wykorzystywanego do produkcji opakowań – ALDI stawia w tym zakresie na tzw. kartony virgin z zadrukiem w maksymalnie dwóch kolorach bez zdobień, dzięki czemu zmniejszane jest zużycie lakieru i farb. Co więcej, dzięki lepszemu dopasowaniu rozmiaru opakowań do produktów poprawia się ergonomia dostaw – co przekłada się na obniżenie emisji CO2.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

„W planach mamy szereg dalszych działań optymalizacyjnych, dzięki którym z każdym kolejnym krokiem nasze produkty będą coraz bardziej eko, a klienci ALDI będą mieli poczucie, że ich decyzje zakupowe są przyjazne dla środowiska. Jednocześnie prowadzimy też rozmowy z naszymi dostawcami, aby nasze poszczególne marki własne, jak np. Wędliniarnia, również przeszły całościowy proces optymalizacji” podsumowuje Katarzyna Szmuc.

Z ponad 300. sklepami

ALDI w Polsce posiada ponad 300 sklepów i zatrudnia ponad 4400 pracowników. Spółka stawia na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie. Nowe hasło marki brzmi „Raz ALDI, zawsze COŚ z ALDI”, bo po ulubione produkty chętnie się wraca.  

ALDI Polska jest częścią Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord – jednego z wiodących międzynarodowych detalistów. Spółka oferuje klientom w dziewięciu krajach europejskich wysokiej jakości produkty w najniższej możliwej cenie. Kluczem do sukcesu Grupy ALDI Nord jest zespół ponad 86 000 pracowników zatrudnionych w Belgii, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Niderlandach, Polsce, Portugalii i Hiszpanii.