Spółka Mex Polska S.A. w ramach aktualnej strategii rozwoju skoncentruje się na umacnianiu swojej pozycji rynkowej poprzez intensyfikację działań w kluczowych lokalizacjach, jakimi są duże, dochodowe miasta Polski. W ramach strategii Grupa planuje rozwijać swoje portfolio zarówno poprzez rozbudowę istniejących konceptów, jak i wprowadzenie na rynek nowych marek – zarówno własnych, jak i pozyskanych w wyniku akwizycji.
Dzięki temu Spółka zamierza wykorzystać niezagospodarowany potencjał rynkowy. Rozbudowa
zdywersyfikowanego portfolio o nowe, wysokomarżowe lokale własne zakłada otwarcie około 6
nowych lokali rocznie, pod warunkiem pozyskiwania atrakcyjnych i dochodowych lokalizacji.
„Nasza strategia na lata 2024 – 2028 koncentruje się na dużych ośrodkach miejskich, ponieważ to
właśnie tam widzimy największy potencjał do generowania zysków. Rynek gastronomiczny w Polsce
jest stosunkowo płytki i tylko niewielka ilość miejsc oferuje realną możliwość osiągania wysokiej
rentowności.
Dlatego stawiamy na rozwój zróżnicowanego portfolio marek i dodawanie nowych konceptów, co pozwala nam skutecznie działać w tych kluczowych lokalizacjach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Poznań, Łódź, Kraków oraz najatrakcyjniejszych miejscowościach turystycznych, jak Sopot i Zakopane. Kraków jest tego doskonałym przykładem.
To właśnie tam, w prestiżowym Pasażu Bielaka, z powodzeniem wykorzystujemy ten model w ramach
kilku naszych konceptów, nie obawiając się kanibalizacji lokalizacyjnej. Wręcz odwrotnie, czujemy
synergię pomiędzy tymi lokalami”– mówi Paweł Kowalewski, Prezes Zarządu Mex Polska SA.
PARTNER PORTALU
Strategia na lata 2024 – 2028 zakłada zrównoważony rozwój, operacyjną elastyczność oraz
konsekwentne dążenie do wzrostu rentowności.
Koncentracja na dużych aglomeracjach i popularnych miejscowościach turystycznych
Grupa zamierza skupić swoje działania na umacnianiu obecności w największych aglomeracjach miejskich oraz w najchętniej odwiedzanych lokalizacjach turystycznych. Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź – to te miasta generują obecnie około 95% dochodów Grupy.
W planach jest utrzymanie tej tendencji w miastach o podobnie dużej skali, w tym ekspansja do Katowic, gdzie do końca 2024 roku planowane jest otwarcie dwóch lokali pod markami Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Umacnianie istniejących marek
W ramach strategii wzrostu, Grupa planuje dalsze umacnianie marek w miastach z
obiecującym potencjałem oraz popularnych miejscowościach turystycznych, co pozwoli na
pełniejsze wykorzystanie obecnych zasobów oraz dalsze zwiększanie udziałów rynkowych.
Rozbudowa sieci o nowe wysokomarżowe lokale
Grupa przewiduje otwarcie średnio sześciu nowych lokali rocznie, z naciskiem na
wysokomarżowe lokalizacje, co jest uzależnione od pozyskania dochodowych miejsc
spełniających nasze kryteria. Strategia ta zapewni zrównoważony rozwój działalności i dalsze
umacnianie pozycji Grupy na rynku.
Rozwój poprzez akwizycje i własne marki
Kontynuując politykę dywersyfikacji portfolio, Grupa planuje wprowadzenie nowych marek,
zarówno poprzez kreowanie własnych konceptów, jak i akwizycje rynkowe. Taka strategia
umożliwi lepsze dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów, a także
zdywersyfikowanie źródeł przychodów. Dodatkowo Multibranding umożliwia elastyczne
dopasowanie konkretnego konceptu do pojawiających się okazji na rynku najmu lokali
gastronomicznych.
Elastyczność i szybkość działania
Dostosowując się do dynamicznie zmieniających się trendów rynkowych, Grupa stawia na
elastyczność w podejmowaniu decyzji. Szybka adaptacja do nowych realiów rynkowych,
doskonalenie oferty oraz otwieranie lokali pod istniejącymi szyldami pozwolą Grupie na
skuteczną konkurencję i zwiększanie udziałów rynkowych. Zdecydowanie sprzyja temu płaska
struktura zarządzania Grupą.
Franczyza i rozwój w mniejszych miastach
Grupa zamierza rozwijać model franczyzowy dla marek o solidnych fundamentach, kierując
swoje działania na mniejsze miasta, co pozwoli na zwiększenie obecności w regionach o
mniejszej konkurencji i większym potencjale lokalnym.
Transparentność wobec interesariuszy
Kontynuując politykę otwartości wobec Akcjonariuszy i interesariuszy, Grupa wyraża
gotowość do dalszego dzielenia się zyskiem poprzez wypłatę dywidendy oraz utrzymanie
otwartych kanałów komunikacji. Transparentne zarządzanie informacjami i przejrzystość
operacyjna są priorytetem w relacjach z rynkiem i inwestorami.
Utrzymanie poziomu rentowności i wzrost EBITDA
Zamiarem Grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA rok do roku, jednakże
pod warunkiem pozyskiwania właściwych lokalizacji i realizacji założonego planu otwarć.
„Dzięki płaskiej strukturze naszej Grupy, proces zarządzania i podejmowania decyzji strategicznych
jest znacząco przyspieszony. Umożliwia to efektywne zarządzanie markami, wprowadzanie szybkich
zmian oraz natychmiastowe reagowanie na bieżące problemy i ich sprawne rozwiązywanie” –
podsumowuje Andrzej Domżał, Wiceprezes Zarządu w Mex Polska SA.
Wartość rynku gastronomicznego w Polsce wzrosła z 36,5 mld PLN w 2022 roku do 39,7 mld PLN w
2023 roku, co oznacza wzrost o 8,8%. Jednocześnie na świecie wartość rynku gastronomicznego
osiągnęła już poziom 4,1 bln USD.
Z 50. lokalami w portfolio
W skład Grupy Kapitałowej Mex Polska wchodzi kilkadziesiąt spółek powiązanych organizacyjnie i kapitałowo. Grupa zarządza obecnie 50 lokalami gastronomicznymi w ramach sześciu brandów. Rozwój sieci placówek gastronomicznych pochodzi ze środków własnych Grupy, kredytów oraz środków finansowych od franczyzobiorców w ramach umów franczyzowych.
Od 2012 roku spółka Mex Polska S.A. jest notowana na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie.