Paweł Kowalewski, Mex Polska: będziemy rozwijać istniejące marki, jak i wprowadzać nowe koncepty

Spółka Mex Polska S.A. w ramach aktualnej strategii rozwoju skoncentruje się na umacnianiu swojej pozycji rynkowej poprzez intensyfikację działań w kluczowych lokalizacjach, jakimi są duże, dochodowe miasta Polski. W ramach strategii Grupa planuje rozwijać swoje portfolio zarówno poprzez rozbudowę istniejących konceptów, jak i wprowadzenie na rynek nowych marek – zarówno własnych, jak i pozyskanych w wyniku akwizycji.

Dzięki temu Spółka zamierza wykorzystać niezagospodarowany potencjał rynkowy. Rozbudowa
zdywersyfikowanego portfolio o nowe, wysokomarżowe lokale własne zakłada otwarcie około 6
nowych lokali rocznie, pod warunkiem pozyskiwania atrakcyjnych i dochodowych lokalizacji.

„Nasza strategia na lata 2024 – 2028 koncentruje się na dużych ośrodkach miejskich, ponieważ to
właśnie tam widzimy największy potencjał do generowania zysków. Rynek gastronomiczny w Polsce
jest stosunkowo płytki i tylko niewielka ilość miejsc oferuje realną możliwość osiągania wysokiej
rentowności.

Dlatego stawiamy na rozwój zróżnicowanego portfolio marek i dodawanie nowych konceptów, co pozwala nam skutecznie działać w tych kluczowych lokalizacjach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Poznań, Łódź, Kraków oraz najatrakcyjniejszych miejscowościach turystycznych, jak Sopot i Zakopane. Kraków jest tego doskonałym przykładem.

To właśnie tam, w prestiżowym Pasażu Bielaka, z powodzeniem wykorzystujemy ten model w ramach
kilku naszych konceptów, nie obawiając się kanibalizacji lokalizacyjnej. Wręcz odwrotnie, czujemy
synergię pomiędzy tymi lokalami”– mówi Paweł Kowalewski, Prezes Zarządu Mex Polska SA.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

Strategia na lata 2024 – 2028 zakłada zrównoważony rozwój, operacyjną elastyczność oraz
konsekwentne dążenie do wzrostu rentowności.

Koncentracja na dużych aglomeracjach i popularnych miejscowościach turystycznych

Grupa zamierza skupić swoje działania na umacnianiu obecności w największych aglomeracjach miejskich oraz w najchętniej odwiedzanych lokalizacjach turystycznych. Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź – to te miasta generują obecnie około 95% dochodów Grupy.

W planach jest utrzymanie tej tendencji w miastach o podobnie dużej skali, w tym ekspansja do Katowic, gdzie do końca 2024 roku planowane jest otwarcie dwóch lokali pod markami Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Umacnianie istniejących marek

W ramach strategii wzrostu, Grupa planuje dalsze umacnianie marek w miastach z
obiecującym potencjałem oraz popularnych miejscowościach turystycznych, co pozwoli na
pełniejsze wykorzystanie obecnych zasobów oraz dalsze zwiększanie udziałów rynkowych.

Rozbudowa sieci o nowe wysokomarżowe lokale

Grupa przewiduje otwarcie średnio sześciu nowych lokali rocznie, z naciskiem na
wysokomarżowe lokalizacje, co jest uzależnione od pozyskania dochodowych miejsc
spełniających nasze kryteria. Strategia ta zapewni zrównoważony rozwój działalności i dalsze
umacnianie pozycji Grupy na rynku.

Rozwój poprzez akwizycje i własne marki

Kontynuując politykę dywersyfikacji portfolio, Grupa planuje wprowadzenie nowych marek,
zarówno poprzez kreowanie własnych konceptów, jak i akwizycje rynkowe. Taka strategia
umożliwi lepsze dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów, a także
zdywersyfikowanie źródeł przychodów. Dodatkowo Multibranding umożliwia elastyczne
dopasowanie konkretnego konceptu do pojawiających się okazji na rynku najmu lokali
gastronomicznych.

Elastyczność i szybkość działania

Dostosowując się do dynamicznie zmieniających się trendów rynkowych, Grupa stawia na
elastyczność w podejmowaniu decyzji. Szybka adaptacja do nowych realiów rynkowych,
doskonalenie oferty oraz otwieranie lokali pod istniejącymi szyldami pozwolą Grupie na
skuteczną konkurencję i zwiększanie udziałów rynkowych. Zdecydowanie sprzyja temu płaska
struktura zarządzania Grupą.

Franczyza i rozwój w mniejszych miastach

Grupa zamierza rozwijać model franczyzowy dla marek o solidnych fundamentach, kierując
swoje działania na mniejsze miasta, co pozwoli na zwiększenie obecności w regionach o
mniejszej konkurencji i większym potencjale lokalnym.

Transparentność wobec interesariuszy

Kontynuując politykę otwartości wobec Akcjonariuszy i interesariuszy, Grupa wyraża
gotowość do dalszego dzielenia się zyskiem poprzez wypłatę dywidendy oraz utrzymanie
otwartych kanałów komunikacji. Transparentne zarządzanie informacjami i przejrzystość
operacyjna są priorytetem w relacjach z rynkiem i inwestorami.

Utrzymanie poziomu rentowności i wzrost EBITDA

Zamiarem Grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA rok do roku, jednakże
pod warunkiem pozyskiwania właściwych lokalizacji i realizacji założonego planu otwarć.

„Dzięki płaskiej strukturze naszej Grupy, proces zarządzania i podejmowania decyzji strategicznych
jest znacząco przyspieszony. Umożliwia to efektywne zarządzanie markami, wprowadzanie szybkich
zmian oraz natychmiastowe reagowanie na bieżące problemy i ich sprawne rozwiązywanie” –
podsumowuje Andrzej Domżał, Wiceprezes Zarządu w Mex Polska SA.

Wartość rynku gastronomicznego w Polsce wzrosła z 36,5 mld PLN w 2022 roku do 39,7 mld PLN w
2023 roku, co oznacza wzrost o 8,8%. Jednocześnie na świecie wartość rynku gastronomicznego
osiągnęła już poziom 4,1 bln USD.

Z 50. lokalami w portfolio

W skład Grupy Kapitałowej Mex Polska wchodzi kilkadziesiąt spółek powiązanych organizacyjnie i kapitałowo. Grupa zarządza obecnie 50 lokalami gastronomicznymi w ramach sześciu brandów. Rozwój sieci placówek gastronomicznych pochodzi ze środków własnych Grupy, kredytów oraz środków finansowych od franczyzobiorców w ramach umów franczyzowych.

Od 2012 roku spółka Mex Polska S.A. jest notowana na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie.