W drugim kwartale br. wpływy ze sprzedaży LPP przekroczyły 5 mld zł, co pozwoliło zakończyć pierwsze półrocze z przychodem na poziomie 9,3 mld zł (+13,3 r/r). Istotny wpływ na bilans pierwszego półrocza miało utrzymanie marż na poziomie ponad 52 proc. Równoległy, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w obu kanałach to efekt realizowanej strategii omnichannelowej, wspieranej przez rozbudowę sieci sprzedaży i rozwój aplikacji mobilnych.
W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay. Dzięki rozwojowi sieci i udanym kolekcjom spółka notowała dodatnie dynamiki sprzedaży zarówno w Polsce, jak i za granicą. Pozytywne efekty przyjętej strategii ekspansji skłaniają spółkę do podtrzymania ambitnych planów na 2024 r. Zgodnie z założeniem, LPP zamierza uruchomić w br. łącznie 700 nowych salonów swoich marek.
Dobre wyniki sprzedaży w e-commerce dają z kolei podstawę do dalszych inwestycji w rozwój aplikacji mobilnych i zwiększanie ich zasięgu geograficznego. Tam, gdzie już są dostępne, odpowiadają za większość sprzedaży online.
Ambitne plany rozwoju
Drugi kwartał br. w działalności LPP upłynął pod znakiem realizacji jednego z najambitniejszych planów rozwojowych Grupy i intensywnej rozbudowy sieci sprzedaży marek. Dzięki nowym otwarciom i dobremu dopasowaniu kolekcji do aktualnych potrzeb klientów, zwłaszcza w marce Sinsay i House, spółka wypracowała w tym okresie korzystne wyniki sprzedażowe.
PARTNER PORTALU
W drugim kwartale br. osiągnęła 5 mld zł przychodu (+ 9,4 proc. r/r.) przy dwucyfrowej dynamice wzrostu zarówno w sieci stacjonarnej, jak i online. Pozytywny wpływ na wyniki finansowe miała dalsza poprawa marży brutto o 4,6 p.p. r/r do poziomu 52,5 proc. Udało się ją osiągnąć m.in. dzięki dobrze zbilansowanym kosztom zakupu kolekcji.
Utrzymujący się wzrost sprzedaży w kanale tradycyjnym i internetowym pozwolił zakończyć pierwsze półrocze br. z przychodami na poziomie 9,3 mld zł, co jest wynikiem lepszym o 13,3 proc. w por. do ubiegłego roku. W walutach stałych dynamika ta sięga 18,6 proc. W tym okresie zysk operacyjny zwiększył się o 22 proc. r/r, przekraczając 1 mld zł.
„Dla firm z branży handlowej miniony kwartał upłynął pod znakiem poprawy nastrojów konsumenckich, które jednak rządziły się swoimi prawami i nie każdemu dały tyle samo powodów do zadowolenia.
W naszym przypadku udane kolekcje letnie i dopasowanie ich do zmieniającego się stylu życia konsumentów pozwoliły osiągnąć dobre wyniki kwartalne, które przełożyły się na pozytywne zamknięcie pierwszego półrocza z dwucyfrową dynamiką sprzedaży i poprawą zysku netto o 30 proc.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Osiągniecie tak dobrego wyniku było dla nas ważne przede wszystkim ze względu na bardzo ambitne plany rozwojowe. Optymizmu w ich realizacji dodaje nam fakt, że widzimy już pierwsze pozytywne efekty sprzedaży kolekcji jesiennych. Bardzo dobrze przyjęły się też nasze propozycje z kolekcji back to school – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.
Ekspansja sklepów stacjinarnych
Podobnie jak w pierwszym kwartale, priorytetem w działaniach firmy w ostatnich miesiącach była rozbudowa sieci stacjonarnej. W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay.
Przyjęty harmonogram otwarć w pierwszym półroczu przybliża spółkę do realizacji założonego na ten rok ambitnego planu uruchomienia 700 nowych lokalizacji. Znajduje również odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży w kanale stacjonarnym, który w pierwszym półroczu wzrósł o ponad 19 proc. w por. do ubiegłego roku.
„Pozytywne efekty rozbudowy sieci salonów widoczne są w dynamice przychodów marki Sinsay, której sprzedaż w pierwszym półroczu zwiększyła się o 43 proc. Z drugiej strony mamy na uwadze fakt, że trwające inwestycje wpływają na koszty działalności. Traktujemy to jednak jako sytuację naturalną i przejściową, którą w przyszłości będziemy w stanie przekuć w źródło naszych wzrostów” – dodaje Przemysław Lutkiewicz.
Dobre wyniki e-commerce
Korzystny bilans pierwszego półrocza LPP to również zasługa wysokiej dynamiki sprzedaży w kanale online, który w porównaniu do poprzedniego roku wzrósł o ponad 17 proc. Istotny wpływ na ten wynik miało wykorzystanie potencjału aplikacji mobilnych, które wspierają sprzedaż i wzmacniają lojalność klientów wobec marki. Na 9 rynkach, gdzie dostępna jest aplikacja Sinsay, odpowiada ona za średnio 70 proc. sprzedaży online. W przypadku Reserved jest to 55 proc. Z kolei aplikacja Mohito, uruchomiona pod koniec ubiegłego roku, zdobywa szerokie uznanie klientów na kluczowych dla spółki rynkach: Polsce i Rumunii.
Nowe inwestycje
Rozwój sprzedaży internetowej pociąga też za sobą konieczność wzmocnienia zaplecza logistycznego spółki, dlatego w minionym kwartale Grupa LPP uruchomiła dwa nowe magazyny do obsługi e-commerce – pod Bydgoszczą i Bukaresztem. Wsparciem realizowanych tam procesów logistycznych są zaawansowane technologie, które umożliwiają automatyzację wysyłek i przyspieszają obsługę dużych wolumenów.
W nowych obiektach zastosowane zostały algorytmy sztucznej inteligencji, które usprawniają zarządzanie towarem w czasie rzeczywistym i kategoryzację produktów, z uwzględnieniem takich parametrów jak optymalny czas realizacji i godziny odbiorów przez kurierów. Nowe moce logistyczne przy silnym wsparciu zaawansowanych technologii pozwolą na obsługę większych wolumenów sprzedaży na kluczowych dla spółki rynkach Europy Centralnej i Południowej.
Dobre wyniki sprzedaży za granicą
Równoległy rozwój obu kanałów sprzedaży wzmacnia rozpoznawalność marek LPP w Polsce i za granicą, co w obu przypadkach w drugim kwartale br. wpłynęło na dwucyfrową dynamikę sprzedaży. W analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna odpowiadała za 53,5 proc. przychodów Grupy, a najlepsze wyniki poza krajem uzyskano w Rumunii oraz Czechach.
LPP stawia na retail parki
Mimo że Polska pozostaje najważniejszym rynkiem sprzedażowym spółki, analiza struktury geograficznej sieci stacjonarnej wskazuje, że LPP szuka dla siebie możliwości rozwoju głównie za granicą. Świadczy o tym znaczący, 25 proc. przyrost powierzchni handlowej poza krajem w drugim kwartale 2024 roku w porównaniu do ubiegłego roku.
Priorytetowym kierunkiem ekspansji spółki pozostaje środkowa i południowa część Europy. Zgodnie z planem, do końca roku powierzchnia sprzedażowa spółki ma zwiększyć się o 25 proc. r/r. Gros z planowanych w tym roku 700 nowych sklepów będzie udziałem Sinsaya.
W ramach międzynarodowej ekspansji marka wykorzystuje potencjał mniejszych miejscowości, otwierając swoje salony m.in. w popularnych w takich lokalizacjach retail parkach.
Z blisko 2500. salonami
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 40 rynkach na świecie.
Spółka posiada sieć blisko 2500 salonów o łącznej powierzchni ponad 2 mln mkw. i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.