ZPPHiU: zielone załączniki do umów w centrach handlowych mogą i powinny być negocjowane

Wg Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) zielone załączniki do umów najmu i tzw. zielone umowy w centrach handlowych mogą i powinny być negocjowane. Nowe, europejskie wymogi ESG wobec nieruchomości dotyczą ich właścicieli, a nie najemców.

Zdaniem ZPPHiU nie oznaczają na obecnym etapie legislacji obowiązku modernizacji – a jedynie stanowią wymóg raportowania wpływu na środowisko. Dlatego nie można przerzucać tego typu wymogów do umów najmu. Najemcy mają prawo mieć wpływ na zapisy tzw. zielonych załączników – a także oczekiwać przekazania niezbędnych im informacji środowiskowych od wynajmujących.

„Od kilku miesięcy najemcy w centrach handlowych są zaskakiwani załącznikami do umów najmu, które określają nowe obowiązki w zakresie raportowania ESG. To nasilająca się presja, która ma na celu tworzenie nowych standardów umów wykraczających poza wymogi prawne.

W ramach tych działań na najemcach forsowane są często wymogi wymiany instalacji i urządzeń w lokalach, niezgodne z istotą działań ekologicznych. Tymczasem zarówno raportowanie, jak też wszelkie ewentualne wymagane przez prawo modernizacje centrum są wyłącznym obowiązkiem właścicieli, a próby przerzucania tych obowiązków na najemców nie wynikają z obowiązujących przepisów. Najemcy mają prawo korzystać z danych określających wpływ na środowisko centrów w swoich raportach ESG, nie zaś odwrotnie.

Raportowanie ESG w odniesieniu do centrów handlowych jest wyłączną odpowiedzialnością właścicieli obiektów. Żaden najemca, prowadzący sklep czy punkt usługowy w centrum handlowym, nie może i nie powinien być angażowany przez wynajmujących w dostarczanie informacji o śladzie węglowym dotyczącym lokalu, jeżeli taki obowiązek nie jest nałożony prawnie na jego przedsiębiorstwo.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Dlatego najemcy nie tylko mają prawo, ale także powinni chronić się przed narzucanymi obowiązkami i ograniczać swoje ryzyka – zwłaszcza w formie negocjowania zapisów środowiskowych zawartych w umowach najmu” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).

Jak czytamy w komunikacie ZPPHiU „w polskiej legislacji nie istnieją odrębne przepisy regulujące umowy najmu dotyczące lokali w centrach handlowych. Specyfiką tych umów jest podpisywanie ich w celu prowadzenia działalności gospodarczej – a zatem generowania zysku, nie tylko dla właściciela centrum, ale także dla najemcy.

To zasadnicza różnica w stosunku do umów najmu mających zaspokoić potrzeby mieszkaniowe. W każdym jednak przypadku to na właścicielu nieruchomości, a nie jej użytkowniku, spoczywają obowiązki o charakterze inwestycyjnym, prawnym czy administracyjno-raportowym. Także system mierzenia zużycia energii elektrycznej pozostaje w gestii właściciela budynku.

Podobnie ma się kwestia obowiązku modernizacji wszelkich instalacji i urządzeń, w jakie obiekt jest wyposażony. Przygotowując ofertę najmu wyjmujący powinien skalkulować i uwzględnić wszystkie koszty, które mogą go obciążyć w czasie trwania umowy i przyjąć ryzyko biznesowe związane z własnością”.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Zdaniem ZPPHiU istniejące centra handlowe wymagają systematycznie nowych inwestycji – zarówno ze względu na ich starzenie się, jak i zmiany standardów wymagane przez kierunek modyfikacji prawa unijnego. Prawo nakłada obowiązki związane z nieruchomością na właściciela nieruchomości – dotyczą one bezpieczeństwa i zgodności z aktualnymi przepisami.

Jak czytamy w komunikacie ZPPHiU „wynajmujący próbują przenosić swoje obowiązki na najemców, od lat apelujących o równość w umowach najmu Dotyczy to w szczególności prawidłowego rozłożenia ryzyka biznesowego na strony umów. Najemcy sklepów i punktów usługowych w centrach handlowych nie mogą być zmuszani do wymiany prawidłowo działających urządzeń czy instalacji nowych, na podstawie rzekomych wymogów dyrektyw ESG”.

O ZPPHiU

Zofia Morbiato dyrektor generalny w ZPPHiU, od wielu lat związana z branżą handlową jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH). W ZPPHiU działa od 2020 r.

Ma szerokie doświadczenie menedżerskie w zakresie administracji sprzedaży, zakupów, zarządzania logistyką i łańcuchem dostaw. Licencjonowany pośrednik w obrocie nieruchomościami i zarządca nieruchomości.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza firmy, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie: