InPost: w ciągu roku przybyło prawie 10 tys. nowych urządzeń Paczkomat

Grupa InPost odnotowała znaczący wzrost wolumenów, sprzedaży i rentowności, a także kontynuuje ekspansję sieci maszyn Paczkomat – na koniec kwartału osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33% r/r. W III kwartale Grupa obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25% więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23% r/r, osiągając 2,54 mld zł.

„Miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. Aż o ¼ zwiększyliśmy wolumeny obsłużonych przesyłek w porównaniu do III kwartału ubiegłego roku.

Przyspieszony został także rozwój sieci maszyn Paczkomat, która w ostatnim kwartale powiększyła się o rekordową liczbę 3 000 nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o ponad 10 000 – co oznacza, że liczba maszyn InPost w Europie r/r wzrosła aż o 1/3 – to nasz dotychczasowy rekord.

Grupa nadal umacnia swoją pozycję lidera w Polsce, cały czas rosnąc szybciej niż rynek, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich marż – co udało się osiągnąć pomimo zaostrzającej się konkurencji. Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę – na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy mkw. InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie.

Także Mondial Relay odnotował świetne wyniki, z dwucyfrowym wzrostem wolumenu i znacznym wzrostem skorygowanej EBITDA, napędzanym przez zamówienia w segmencie B2C, jak i C2C. W Wielkiej Brytanii Grupa osiągnęła rekordowo wysokie wolumeny i wysokie marże. Niedawne przejęcie firmy Menzies pozwala w pełni kontrolować logistykę w UK i rozwijać naszą ofertę dostaw B2C następnego dnia.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Zbliżając się do kluczowego dla branży logistycznej peaku w czwartym kwartale, Grupa InPost skupia się, aby nadal oferować najwyższy na rynku standard usług, przy dynamicznie rosnących wolumenach” – komentuje Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.

Kluczowe informacje

Dynamiczny wzrost wolumenu – wolumen paczek Grupy w trzecim kwartale 2024 r. osiągnął 262,5 mln, co stanowi znaczący wzrost o 25% r/r. Przyczyniły się do tego zarówno rynek polski, jak i rynki zagraniczne – odnotowując wzrosty r/r odpowiednio o 21% i 32%.

Silny wzrost przychodów – Grupa odnotowała kolejny kwartał znacznego wzrostu przychodów, osiągając poziom 2,54 mld zł i odnotowując poprawę o 23% r/r (25% bez uwzględnienia efektu zmiany kursów walut). Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także w segmencie B2C na rynkach Mondial Relay.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA – skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 852,7 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi wzrost o 33% r/r. Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych w porównaniu do 3. kwartału 2023 roku. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności.

Przyspieszone inwestycje – łączne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.

Dodatni FCF i dalsze zmniejszanie dźwigni finansowej – InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne w wysokości 578,9 mln zł na poziomie Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku. Dźwignia finansowa netto Grupy spadła do 1,9x na koniec 3. kwartału 2024 r. – z 2,2x na koniec 2023 r.

Wzrost wolumenu w Polsce powyżej dynamiki rynku, przy zachowaniu wysokich marż – w Polsce w trzecim kwartale 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170 mln paczek, co oznacza wzrost o 21% r/r, czyli znacznie powyżej wzrostu rynku e-commerce.

InPost kontynuował rozwój sieci w Polsce i na koniec III kwartału miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.

Mondial Relay osiąga dobre wyniki w segmencie B2C i C2C przy jednoczesnej dalszej poprawie rentowności – wolumen paczek Mondial Relay w trzecim kwartale 2024 r. wyniósł 62,3 mln (+17% r/r), głównie dzięki dalszemu dynamicznemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym.

III kwartał 2024 r. był kolejnym kwartałem dla Mondial Relay, w którym dostawy do maszyn Paczkomat były głównym motorem rozwoju – wzrost wyniósł prawie 100%. Dostawy do APM stanowią obecnie prawie 30% całkowitego wolumenu Mondial Relay, w porównaniu z 17% rok temu.

Mondial Relay konsekwentnie koncentruje się na budowaniu skali – na koniec trzeciego kwartału 2024 r. liczba punktów OOH przekroczyła 30 000, co stanowi wzrost o 23% r/r. Sieć APM wzrosła o 81% r/r, obejmując obecnie ponad 8 200 urządzeń.

Wielka Brytania i Włochy odnotowują rekordowe wyniki – w trzecim kwartale 2024 r. segment w Wielkiej Brytanii i we Włoszech z powodzeniem dostarczył 30 milionów paczek – to rekordowo wysoki wynik kwartalny.

Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu skorygowana EBITDA osiągnęła najwyższy w historii poziom 39,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. (marża skorygowanej EBITDA 12,5%), w porównaniu ze stratą w wysokości 7,3 mln zł rok wcześniej.

W trzecim kwartale 2024 r. wolumen przesyłek w Wielkiej Brytanii znacznie przyspieszył, rosnąc o 88% r/r i osiągając 25,1 mln. Przychody InPost na rynku brytyjskim podwoiły się, sięgając 253,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi rekordowo wysoki kwartalny przychód. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii powiększyła się do ponad 11 800 punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost o 72% r/r.

We Włoszech wolumen paczek wzrósł do 5 mln (+47% r/r) w trzecim kwartale 2024 r., a przychody osiągnęły 63,7 mln zł, co stanowi wzrost o 46% rok do roku. Wzrost ten był napędzany zarówno przez segment B2C, jak i C2C. Sieć OOH we Włoszech powiększyła się do ponad 8 000 punktów (+53% r/r), w tym 2 800 APM.

Dalsze perspektywy

W czwartym kwartale jak dotąd obserwujemy na polskim rynku wzrost wolumenów o kilkanaście procent, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku oraz o około 20% poza Polską. Na poziomie Grupy odnotowujemy wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent rok do roku.