AmRest: ponad 15-procentowy wzrost sprzedaży na polskim rynku

Sprzedaż AmRest w trzecim kwartale 2024 roku wyniosła 659,5 mln EUR i była o 4,2% wyższa od sprzedaży osiągniętej w 2023 roku. Na rynku polskim przychody wzrosły o 15,5%. Liczba restauracji zarządzanych przez AmRest osiągnęła 2 185 lokalizacji na koniec trzeciego kwartału po otwarciu 21 nowych restauracji i zamknięciu 13.

Wartość przychodów, która stanowi kolejny rekord w historii, wspiera strategię wzrostu Grupy i jest szczególnie istotna w kontekście, w którym kilka krajów doświadcza znacznego ograniczenia
w konsumpcji gospodarstw domowych.

Sytuacja ta znajduje odzwierciedlenie w znacznych różnicach w ewolucji sprzedaży w poszczególnych krajach. Podczas gdy przychody generowane w regionie Europy Środkowo-Wschodniej rosły w dwucyfrowym tempie dwucyfrowym, regiony Europy Zachodniej i Chin odnotowały spadek.

W ujęciu narastającym, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku, przychody wyniosły 1 890,9 mln EUR, co oznacza wzrost o 4,9% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wzrost marży EBITDA

PARTNER PORTALU

Kaufland

EBITDA wygenerowana w trzecim kwartale roku wyniosła 125,3 mln EUR, co stanowi marżę na poziomie 19,0% i daje wzrost o 13,0% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Osiągnięta EBITDA obejmuje zwroty uzyskane w czerwcu i sierpniu w wysokości 11,3 mln EUR.

W ujęciu narastającym, w ciągu pierwszych 3 kwartałów roku EBITDA wzrosła do 319,2 mln EUR,
co oznacza wzrost o 12,8% i marżę EBITDA na poziomie 16,9% w porównaniu do 15,7% w 2023 r.

Wzrost zysku netto

Zysk przed opodatkowaniem wzrósł do 39,9 mln EUR w porównaniu z 32,9 mln EUR w 2023 r., co stanowi wzrost o 21%, pomimo wyższych kosztów finansowych spowodowanych wzrostem stóp procentowych.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Ostatecznie zysk netto Grupy wyniósł 28,2 mln EUR, z czego 26,3 mln EUR stanowił zysk netto
przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej. W ujęciu narastającym, za pierwsze dziewięć miesięcy roku zysk netto wyniósł 3,0 mln EUR.

Silne generowanie przepływów pieniężnych pozwala na zwiększenie skumulowanej płynności i obniżenie wskaźnika dźwigni finansowej do poziomu 1,8x.

Kluczowe wskaźniki w górę

Zadłużenie netto Grupy wyniosło 465,2 mln euro na koniec kwartału, o 11,4 mln euro mniej niż w poprzednim kwartale. Spadek zadłużenia netto wynika ze wzrostu skumulowanej płynności,
która wyniosła 157,8 mln EUR po zgromadzeniu 21,4 mln EUR w tym okresie.

Podobnie, akumulacja gotówki jest wynikiem silnego generowania przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które osiągnęły 122,4 mln EUR w kwartale, co stanowi wzrost o 33,8 mln EUR w porównaniu z poprzednim kwartałem, pomimo przepływów pieniężnych z inwestycji w wysokości 51,5 mln EUR, o 18% wyższych niż w poprzednim kwartale.

Sytuacja ta, wraz z wyższym generowaniem EBITDA, pozwala na obniżenie wskaźnika dźwigni finansowej do poziomu 1,8x, nieco poniżej przedziału prognozowanego przez Grupę.

W ciągu kwartału otwarto łącznie 21 restauracji

Liczba restauracji zarządzanych przez AmRest osiągnęła 2 185 placówek na koniec trzeciego kwartału po otwarciu 21 nowych restauracji i zamknięciu 13.

Wzrost netto w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 70 lokali, przy wzroście netto o 75 w restauracjach własnych (equity units) i spadku o 5 we franczyzach, w tym przypadku subfranczyzy z działalności Pizza Hut we Francji.

W związku z tym, w dniu 31 października 2024 roku AmRest i Pizza Hut Europe Limited (master franczyzodawca Pizza Hut Francja i właściciel Pizza Hut we Francji) zawarły umowę o współpracy.
Hut France i właściciel marki Pizza Hut) uzgodniły wcześniejsze rozwiązanie master
umowy franczyzy na Francję oraz warunki związane z przeniesieniem działalności Pizza Hut
na rynku francuskim do Pizza Hut Europe Limited, co nastąpiło w tym samym dniu.

W związku z tym, począwszy od 1 listopada 2024 roku, AmRest nie prowadzi żadnej restauracji Pizza Hut na rynku francuskim.

AmRest zarządzał 120 restauracjami subfranczyzowymi i jedną restauracją kapitałową na koniec września.

Wyniki w regionach

Europa Środkowo-Wschodnia (CEE)

Przychody wygenerowane w tym regionie w ciągu kwartału wyniosły 390,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 10,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Stanowi to 59,3% przychodów Grupy. Na uwagę zasługują znakomite wyniki polskiego rynku w tym okresie, na którym przychody wzrosły o 15,5%.

EBITDA wygenerowana w regionie w ciągu kwartału wyniosła 94,2 mln EUR, co stanowi marżę na poziomie 24,1%. Kwota ta obejmuje 9,3 mln EUR z tytułu zwrotu kosztów.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy roku przychody wyniosły 1 095,0 mln EUR, co oznacza wzrost o 10,3%. EBITDA wyniosła 226,8 mln EUR, co oznacza marżę na poziomie 20,7%.

AmRest zamknął kwartał z portfelem 1 202 restauracji w regionie po otwarciu 16 lokali i 3 zamknięciach. Daje to 33 nowe restauracje otwarte i 8 zamkniętych w ciągu roku.

Europa Zachodnia (WE)

Kwartalna sprzedaż w regionie wyniosła 225,3 mln EUR, co oznacza spadek o -2,4% w porównaniu do 2023 roku. Po raz kolejny istnieją wyraźne różnice między krajami. Podczas gdy sprzedaż w Hiszpanii wzrosła o 5,6%, dane dla Niemiec wykazały spadek o -10,2%, a dla Francji -5,6%.

Jeśli chodzi o rentowność, EBITDA osiągnęła 33,1 mln EUR, co oznacza marżę na poziomie 14,7% i spadek o -3,1% w porównaniu z poprzednim rokiem.

W ujęciu narastającym przychody za ten rok wyniosły 667,8 mln EUR, praktycznie powtarzając wartości osiągnięte w 2023 roku. Skumulowana EBITDA osiągnęła 97,6 mln EUR, co stanowi marżę
14,6% i wzrost o 8,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Liczba restauracji w regionie osiągnęła 896 na koniec trzeciego kwartału, kiedy to 3 lokale zostały otwarte, a 9 zamkniętych. Oznacza to 21 nowych otwarć w tym roku i zamknięcie 23.

Chiny

Na poziomie makroekonomicznym konsumenci nadal przedkładają oszczędności nad wydatki, co skutkuje xpadkiem konsumpcji uznaniowej. W tym kontekście sprzedaż AmRest w regionie spadła o -13,1% do 22,2 mln EUR w ciągu kwartału. Pomimo spadku przychodów, pod względem rentowności, wygenerowana EBITDA wyniosła 4,4 mln EUR, co stanowi zdrową marżę na poziomie 19,7%.

Skumulowana sprzedaż do września wyniosła 68,9 mln euro, co oznacza spadek o -10,7%, a w stałych cenach euro, spadek wyniósł -8,4%. EBITDA osiągnęła 14,4 mln euro, przy marży 21,0%.
Liczba restauracji sieci AmRest w regionie osiągnęła 87 po otwarciu 2 lokali i zamknięciu 1.