Badania Omnisense zrealizowane na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH) wskazują, że aż 52% klientów centrów handlowych odwiedza je w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w Internecie.
Podobnie 52% udaje się do galerii w celu sprawdzenia produktu wyszukanego w Internecie. To oznacza, że sklepy działające i budujące swoją ofertę w Internecie bardzo silnie wpływają na wzmacnianie odwiedzalności centrów handlowych.
Trend ten jest jeszcze wyraźniejszy wśród ludzi młodych: to aż 72% w grupie 18-24, 65% w wieku 25-34 i 58% w grupie 35-44 lata. Ponadto już 28% badanych odwiedza centra handlowe w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w social mediach, wśród najmłodszej grupy 18-24 lata odsetek ten sięga aż 54%.
Tzw. efekt ROPO – czyli przeglądanie produktów w sieci, a ich zakup w sklepach stacjonarnych dotyczy prawie wszystkich konsumentów. Potwierdzają to najnowsze raporty: Izby Gospodarki Elektronicznej Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024 oraz Gemius e-commerce w Polsce 2024.
„Internet stanowi istotne źródło motywacji do odwiedzin galerii handlowych, szczególnie wśród młodszych klientów. Aż 52% badanych deklaruje, że odwiedza galerie w celu sprawdzenia lub zakupu produktów, które wcześniej wyszukali online.
PARTNER PORTALU
Najwyższy odsetek takich wizyt odnotowano wśród osób w wieku 18-34 lata, co wskazuje na silny wpływ aktywności w internecie na tradycyjne zakupy w centrach handlowych. Klienci często korzystają z galerii jako miejsca, w którym mogą fizycznie sprawdzić produkt, przetestować go – np. pod kątem rozmiaru lub jakości, a następnie dokonać zakupu.
To właśnie nakłady finansowe sklepów na promowanie oferty w Internecie istotnie budują popularność i odwiedzalność centrów handlowych.
Warto zatem rozważyć te nakłady jako dodatkową kontrybucję, realizowaną przez najemców w centrach handlowych na rzecz tych obiektów oraz ich właścicieli. Patrząc na wyniki notowane wśród młodszych grup konsumentów można spodziewać się, że zjawisko to będzie się nasilać i w przyszłości oferta w Internecie będzie podstawowym czynnikiem motywującym do odwiedzin w centrach handlowych.
A to oznacza, że umowy najmu powinny już teraz zacząć uwzględniać nakłady na promocje ponoszone w Internecie przez najemców jako element zapłaconego czynszu” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Badania Omnisense
Spośród zweryfikowanych aktywności w Internecie, zakup produktu znalezionego w Internecie motywuje największą część badanych do odwiedzin galerii handlowych (52%).
Odwiedziny galerii handlowej w celu weryfikacji produktu znalezionego w Internecie jest udziałem 52% klientów centrów handlowych.
Odwiedziny galerii handlowej w wyniku zainteresowania produktem wyszukanym w social mediach jest udziałem 28% klientów centrów handlowych. Ponadprzeciętny odsetek odwiedzających galerie z tego powodu obserwuje się wśród osób w wieku 18-24 lata (54%), 25-34 (41%) oraz wśród mieszkańców miast liczących 100-500 tys. mieszkańców (59%).
O ZPPHiU
Zofia Morbiato – dyrektor generalny w ZPPHiU, od wielu lat związana z branżą handlową jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH). W ZPPHiU działa od 2020 r.
Ma szerokie doświadczenie menedżerskie w zakresie administracji sprzedaży, zakupów, zarządzania logistyką i łańcuchem dostaw. Licencjonowany pośrednik w obrocie nieruchomościami i zarządca nieruchomości.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza firmy, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie internetowej.