Obniżenie emisji gazów cieplarnianych i oszczędność wody, przeciwdziałanie marnowaniu żywności, redukcja plastiku czy działania na rzecz upraw odpowiedzialnych społecznie i certyfikacji produktów – to tylko kilka z głównych celów, jakie na kolejne lata stawia przed sobą ALDI Nord.
Sieć już po raz ósmy prezentuje Raport Zrównoważonego Rozwoju, stanowiący szczegółowy przegląd postępów i wyzwań w zakresie ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu we wszystkich krajach swojej działalności.
Jednym z nadrzędnych celów w zakresie ESG jest dla ALDI Nord redukcja emisji gazów cieplarnianych i ograniczanie zużycia plastiku. ALDI od wielu lat wyznacza i realizuje cele klimatyczne.
Rozbudowa systemów fotowoltaicznych
W całej Grupie ALDI Nord dzięki rozbudowie systemów fotowoltaicznych w sklepach i centrach dystrybucyjnych w 2023 r. zaoszczędzono około 32 400 ton CO2.
PARTNER PORTALU
W roku sprawozdawczym zbudowano 343 nowe instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy ponad 50 900 kWp.
Do 2025 Grupa chce zainstalować panele fotowoltaiczne w 1700 sklepach. Realizacja tego celu jest mocno widoczna w Polsce – w 2024 roku ALDI Polska znacząco zwiększyła liczbę obiektów wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania w zakresie odzysku ciepła.
„Do końca 2024 r. liczba naszych obiektów z instalacjami PV wzrośnie do 207, co oznacza przyrost aż o 96 nowych lokalizacji. Dodatkowo w lipcu br. uruchomiliśmy farmę fotowoltaiczną o mocy 500 kWp w naszym centrum dystrybucyjnym w Lisim Ogonie koło Bydgoszczy.
W tym samym miesiącu ruszył także pierwszy pilotażowy obiekt z instalacją odzysku ciepła z instalacji chłodniczych. Do końca tego roku planujemy wyposażenie aż 45 obiektów ALDI w takie instalacje odzysku ciepła” – mówi Daria Kołodziej, Menadżer ds. Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI Polska.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Redukcja zużycia tworzyw sztucznych
Na rok 2025 ALDI wyznaczyło sobie także cel, by 100% opakowań marek własnych nadawało się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Już teraz w zakresie opakowań marek własnych nadających się recyklingu średnia dla grupy przedsiębiorstw wynosi 75%.
Od rozpoczęcia Międzynarodowej Misji Opakowaniowej w 2020 ALDI Nord udało się zaoszczędzić ok. 35 200 ton materiałów opakowaniowych. Do 2025 dyskonter chce także zwiększyć udział artykułów nieopakowanych w sektorze warzyw i owoców do minimum 40%.
Warzywa i owoce są również główną kategorią, na której skupia się obecnie ALDI Polska w ramach optymalizacji opakowań. Łącznie weryfikacji zostało tutaj poddanych ponad 230 produktów. Dzięki wdrożonym rozwiązaniom udało się zmniejszyć zużycie plastiku o 309 ton i papieru o 9,3 tony.
ALDI Polska wśród liderów oszczędzania żywności
„Przeciwdziałanie marnowaniu żywności stanowi jeden z istotnych celów strategicznych dla całego ALDI Nord. Z dumą możemy podkreślić, że Polska odznacza się bardzo dobrymi wynikami na tym polu.
W 2023 roku już 90% naszych sklepów przekazywało żywność dla organizacji charytatywnych, podczas gdy średnia wartość w tym zakresie dla całej Grupy wyniosła 84,4%. W samym roku sprawozdawczym aż 73 nowe sklepy ALDI Polska nawiązały współpracę z organizacjami odbierającymi żywność „– odkreśla Daria Kołodziej.
Sieć od wielu lat prowadzi również specjalne akcje edukacyjne zachęcające klientów do tego, by przeciwdziałać marnowaniu żywności. Najnowszą kampanią ALDI Polska było „Zakręć się na niemarnowanie”, w ramach której szczególny nacisk został położony na kategorię warzyw i owoców, ponieważ to właśnie one należą do grupy najczęściej wyrzucanych produktów.
W ramach swoich działań ALDI Polska podpowiadało, jak można wykorzystać resztki produktów i przedłużyć ich świeżość. Sieć wzięła również w wydarzeniu specjalnym „Kulinarny Ogień dla Świetlikowa”, przekazując na rzecz organizatorów blisko 400 kilogramów warzyw i owoców oraz organizując warsztaty na temat niemarnowania żywności.
Certyfikowane surowce
W 2023 r. w asortymencie ALDI Nord znajdowało się już 429 produktów z certyfikatem Fairtrade, co stanowi wzrost o 29 % w porównaniu z 2022 r. We wszystkich krajach ALDI Nord osiągnęło w 2023 najlepszy ranking dla sprzedawców detalicznych Chocolate Scorecard od Be Slavery Free.
W przypadku Polski ilość ziaren kakao z certyfikatem Fairtrade w produktach sieci wzrosła w 2023 o 17%., a dzięki zakupom w sklepach ALDI Polska rolnicy z krajów globalnego Południa otrzymali ponad 260 tysięcy premii Fairtrade m.in. na edukację dzieci czy wsparcie lokalnych społeczności.
Do końca 2024 roku celem dla wegańskich i wegetariańskich produktów ALDI na bazie soi jest wykorzystanie 100% certyfikowanej soi i/lub soi pochodzenia europejskiego. Obecnie wymóg ten spełnia już 79% produktów.
Podobnie w przypadku bawełny sieć wyznaczyła sobie cel, by w 100% korzystać z surowców pochodzących ze zrównoważonych upraw. W 2023 r. około 96% bawełny używanej w odzieży marek własnych i tekstyliach domowych zostało już poddane recyklingowi lub uzyskało certyfikat zrównoważonego rozwoju.
Warto przy tym podkreślić, że sieć samodzielnie sprawdza swoich kluczowych dostawców. By lepiej zrozumieć warunki pracy podmiotów z łańcucha dostaw, pracownicy z centrali ALDI Nord w Essen podróżują do krajów produkcyjnych, odwiedzając fabryki i gospodarstwa rolne. Jednym z przykładów z 2023 r. jest podróż do Indii, gdzie ocenie podlegały fabryki tekstyliów domowych.
Edukacja z myślą o klientach
„Jako dyskont ALDI stara się promować zdrowszy i bardziej zrównoważony styl życia oraz zapewniać dostęp do niedrogich, społecznie odpowiedzialnych produktów, które chronią zasoby naturalne.
Komunikacja i przejrzystość są kluczem dla tego przedsięwzięcia. Używamy zrozumiałych etykiet produktów z wyraźnie rozpoznawalnymi standardami zrównoważonego rozwoju.
Wdrożyliśmy np. proces oznaczania nowo wprowadzonych na rynek wegetariańskich i wegańskich produktów znakami V Label i Vegan Trademark. W 2023 w ofercie ALDI Nord znalazło się już ponad 1130 produktów z takimi oznaczeniami” – wyjaśnia Daria Kołodziej.
„Kontynuujemy również wdrażanie międzynarodowego programu MyVay, marki własnej dla produktów wegańskich i wegetariańskich. Nasze działania są doceniane przez samych klientów, czego potwierdzeniem może być wyróżnienie nadane ALDI Polska przez konsumentów w „Retail Champion of the year 2024” za poszerzanie oferty zdrowego asortymentu” – dodaje.
Spółki ALDI oferują również ok. 900 produktów marki własnej opatrzonej unijnym logo produkcji ekologicznej. Oprócz unijnego logo produktów ekologicznych do identyfikacji tego typu towarów stosowane są również inne oznaczenia i marki własne. W Polsce, Hiszpanii, Holandii, Portugalii i Niemczech odpowiednimi oznaczeniami wyróżniane są też produkty z formułami wolnymi od mikroplastiku.
Sieć dba także o to, by jej odpowiedzialność za opakowania nie kończyła się wraz ze sprzedażą produktów, zachęcając konsumentów do prawidłowego sortowania opakowań. W wielu krajach ALDI Nord – w tym w ALDI Polska – instrukcje dotyczące sortowania odpadów i recyklingu są drukowane na wszystkich opakowaniach produktów marki własnej.
Z ponad 300. sklepami
ALDI w Polsce posiada ponad 300 sklepów i zatrudnia ponad 4400 pracowników. Spółka stawia na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie. Nowe hasło marki brzmi „Raz ALDI, zawsze COŚ z ALDI”, bo po ulubione produkty chętnie się wraca.
ALDI Polska jest częścią Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord – jednego z wiodących międzynarodowych detalistów. Spółka oferuje klientom w dziewięciu krajach europejskich wysokiej jakości produkty w najniższej możliwej cenie.
Kluczem do sukcesu Grupy ALDI Nord jest zespół ponad 86 000 pracowników zatrudnionych w Belgii, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Niderlandach, Polsce, Portugalii i Hiszpanii.