Świąteczne prezenty najczęściej kupujemy na początku grudnia, ale wiele osób zajmuje się nimi już w listopadzie. Zdecydowana większość z nas planuje obdarować najbliższą rodzinę i przyjaciół, wydając łącznie najczęściej od 500 do 1000 złotych, ale nie brakuje też osób przeznaczających zdecydowanie wyższe kwoty.
Udział w świątecznych zakupach deklaruje 91 procent ankietowanych, odwiedzających zarówno sklepy stacjonarne, jak i Internet. Tak wynika z badania NEINVER przeprowadzonego w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gliwicach.
„Tak duże zainteresowanie świątecznymi zakupami to świetna wiadomość dla handlu, który do tej grudniowej kumulacji przygotowuje się od wielu tygodni.
Cieszy nas, że poszczególne kanały sprzedaży tak dobrze się uzupełniają, a zakupy outletowe utrzymują swoją silną pozycję w katalogu miejsc, gdzie warto kupować.
Zadbaliśmy o świąteczną atmosferę i komfort zakupów, a decyzje podejmują klienci” – mówi Natalia Wiśniewska, Marketing Manager NEINVER w Polsce, operatora outletów FACTORY.
PARTNER PORTALU
Prezenty najczęściej na początku grudnia
57 procent ankietowanych deklaruje, że zakupami świątecznymi zajmuje się na początku grudnia, 24 procent rozpoczyna je już w listopadzie, a 12 procent robi je w ostatniej chwili.
W zdecydowanej mniejszości (6%) są ci, którzy po prezenty wybierają się już wiele miesięcy wcześniej.
Najwięcej osób decyduje się na zakupy tylko w outletach i galeriach handlowych (45,2%), najmniej tylko w internecie (11%). 43,7 procent klientów łączy wszystkie kanały sprzedaży.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Obdarowujemy rodzinę i przyjaciół – skromnie i bez limitów
56,9 procent klientów kupuje prezenty tylko dla najbliższej rodziny, natomiast 36,8 procent obdarowuje zarówno rodzinę jak i przyjaciół. 6,3 procent badanych nie kupuje, bo ogranicza wydatki.
Najczęściej wybieranymi prezentami są ubrania (19,8%), kosmetyki (15,7%) i dodatki, jak biżuteria i akcesoria (14,5%). Powodzeniem cieszą się również zabawki (12,6%) i słodycze (12,2%). Wysokość świątecznych wydatków na prezenty najczęściej oscyluje między 500 – 1000 zł łącznie (40,9 %). 33,5 procent osób wydaje jeszcze mniej – od 200 do 500 zł.
Nie brakuje jednak klientów, którzy wydają więcej – 15,2 procent przeznacza od 1000 do 2000 zł, natomiast 4,6 procent wydaje powyżej 2000 złotych. 5,8 procent klientów nie myśli o limitach.
Świąteczna atmosfera, dobra jakość oraz cena i chętnie promocje
44,3 procent osób zakupy w grudniu kojarzą się ze świąteczną atmosferą, ale również dużą liczbą klientów (26%) i sporymi wydatkami (19,3%). 12 procent wskazuje na przyjemność i ekscytację. Podejmując decyzję o wyborze prezentu, klienci zwracają uwagę przede wszystkim na jakość (42%) i cenę (41,3%). Aż 94,6 procent osób korzysta ze świątecznych promocji.
Bez prezentów z powodu ograniczenia wydatków i wyjazdów
Świątecznych zakupów nie planuje w ogóle zaledwie 3,7 procent ankietowanych, najczęściej tłumacząc swoją decyzję ograniczaniem wydatków (44,3%) i wyjazdami z dala od rodziny i przyjaciół (33,3%).
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiet internetowych wśród mieszkańców Warszawy, Krakowa, Poznania i Gliwic, obejmując zasięgiem również okolice do 35 km wokół tych miejscowości.
Z 17. outletami w portfelu
NEINVER to hiszpańska, międzynarodowa firma specjalizująca się w budowie oraz inwestycjach na rynku nieruchomości i zarządzaniu nimi. Czołowy operator centrów outlet w Hiszpanii i Polsce, posiada dwie marki własne: The Style Outlets i FACTORY. Spółka NEINVER, założona w 1969 roku, zarządza 17 centrami outlet i 4 parkami handlowymi, współpracując z ponad 800 markami w sześciu krajach europejskich: Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Holandii. W ramach zaangażowania w zrównoważony rozwój, strategia firmy Building Tomorrow ma na celu wywarcie pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko naturalne, zwiększenie odporności firmy na trudności rynkowe oraz podniesienie zaangażowania pracowników.
NEINVER w Polsce zarządza siecią pięciu outletów FACTORY: w Warszawie (Annopol i Ursus), Krakowie, Poznaniu i Gliwicach oraz parkiem handlowym Futura w Krakowie.