Wg wstępnych wyników przychody Jeronimo Martins, właściciela Biedronki, wzrosły w 2024 roku o 9,3 proc., osiągając 33,47 mld euro. Biedronka wygenerowała z tego 23,6 miliarda euro. Otworzyła 187 nowych sklepów (161 otwarć netto). Sprzedaż sieci drogerii Hebe wyniosła 583 mln euro. Otworzyła 36 sklepów w Polsce.
Ciągłe inwestycje naszych marek we wzmacnianie ich konkurencyjności cenowej i atrakcyjności ich propozycji wartości doprowadziły do wzrostu sprzedaży Grupy o 9,3% (+4,9% przy stałych kursach wymiany) do 33,5 mld euro, przy wskaźniku LFL na poziomie 0,6%. W czwartym kwartale sprzedaż wzrosła o 6,7% (+5,3% przy stałych kursach wymiany) do 8,7 mld euro, przy stopie LFL na poziomie 1,5%.
„W Polsce inflacja żywności wyniosła 3,3% w ciągu roku (4,8% w IV kwartale). Po spadku do marca, inflacja żywności wzrosła w kwietniu wraz z przywróceniem podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze i utrzymała tendencję wzrostową.
Zachowanie konsumentów było ostrożne przez cały rok, napędzane, bardziej niż kiedykolwiek, przez ceny i promocje, a sprzedaż detaliczna żywności w cenach stałych wykazywała negatywny trend” – można przeczytać w raporcie firmy.
„Przewidywaliśmy trudny rok 2024, mając świadomość, że spadająca inflacja cen żywności w połączeniu z wysoką inflacją kosztów doprowadzi do nasilenia konkurencji na rynkach, na których działamy, i zwiększenia presji na działalność.
W kontekście, w którym konsumenci pozostawali ostrożni, wszystkie nasze marki zainwestowały w pozycjonowanie cenowe, oferując najlepsze możliwości oszczędzania, a także w ulepszanie asortymentu, globalne doświadczenia zakupowe oraz w rozszerzanie swojej obecności na rynku poprzez łącznie 386 otwarć i 366 przebudów.
Wkraczając w 2025 r., w kontekście, który pozostanie burzliwy i niepewny, przynajmniej w pierwszej połowie roku, spodziewamy się, że zachowania konsumentów będą nadal kształtowane przez ostrożność, a dynamika konkurencji rynkowej pozostanie pod silną presją. Dlatego jesteśmy przygotowani do dalszej pracy z dyscypliną i wydajnością, aby zapewnić konkurencyjność cenową, która wzmacnia naszą pozycję rynkową i nigdy nie zawieść konsumentów, którzy wybierają nasze sklepy i ufają naszym propozycjom wartości” – komutuje w opublikowanym raporcie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.
Biedronka kontynuuje ekspansję
Biedronka niestrudzenie pracowała, aby zaoferować polskim rodzinom najlepsze okazje cenowe. Dzięki silnej dynamice handlowej i zapewnionemu przywództwu cenowemu, nasz główny baner po raz kolejny zasłużył na preferencje konsumentów.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
W ciągu roku sprzedaż wzrosła o 4,1% w walucie lokalnej, przy LFL na poziomie -0,3%. W euro sprzedaż osiągnęła 23,6 mld euro, czyli o 9,6% więcej niż w 2023 roku. Działając przy deflacji koszyka w ciągu 12 miesięcy 2024 r. i pomimo słabego rynku detalicznego żywności, Biedronka osiągnęła wzrost wolumenu w porównaniu z silnym rokiem 2023. W czwartym kwartale sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 4,8%, przy LFL na poziomie 1,1%. W euro sprzedaż osiągnęła 6,1 mld euro, czyli o 7,4% więcej niż w 4 kwartale 23 roku.
W ostatnim kwartale roku, przed sezonem świątecznym, banner mocno zainwestował w swoją dynamikę handlową i zdołał również zapewnić solidny wzrost wolumenu w porównaniu z trudnym rokiem 2023.
Marka zrealizowała swój program ekspansji zgodnie z planem i otworzyła 187 nowych sklepów Biedronka (161 otwarć netto) w ciągu roku, po przebudowie 280 lokalizacji. Działalność q-commerce, prowadzona pod marką Biek, również nadal się rozwijała i zakończyła rok z 23 mikrocentrami realizacji zamówień, z których pięć zostało otwartych w 2024 roku.
Przybywa drogerii Hebe
Wykorzystując swoją konkurencyjną strategię handlową oraz jakość i ekskluzywny asortyment, Hebe osiągnęło dobre wyniki w 2024 roku. Sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 18,1%, przy LFL na poziomie 8,5%, osiągając w euro 583 mln euro, czyli o 24,3% więcej niż w 2023 roku.
W czwartym kwartale sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 11,8%, przy LFL na poziomie 2,6%. W euro sprzedaż wyniosła 161 mln euro, o 15,1% więcej niż w 4. kwartale 23 roku. Sprzedaż internetowa stanowiła prawie 20% całkowitej sprzedaży w tym roku. Hebe otworzyło 36 sklepów w Polsce (33 przyłączeń netto), dwa flagowe sklepy na Słowacji i jeden w Czechach.