[ANALIZA]: Firmy chcą obniżać koszty dzięki zarządzaniu personelem i automatyzacji

Najnowszy Barometr Retail firmy Future Mind ujawnia, że 44 proc. polskich przedsiębiorstw planuje w 2025 roku skoncentrować się na zarządzaniu personelem jako głównej strategii obniżenia kosztów operacyjnych. Jednocześnie, około jednej piątej firm zamierza w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację, aby usprawnić pracę i poprawić doświadczenia pracowników, podczas gdy prawie połowa planuje stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu.

Badanie Barometru Retail wskazuje, że zarządzanie personelem, obejmujące zoptymalizowane planowanie pracy, przekwalifikowanie pracowników oraz redukcję nadgodzin, jest najczęściej wybieraną strategią ograniczania wydatków operacyjnych przez prawie połowę respondentów.

Negocjacje z dostawcami są na drugim miejscu. 35 proc. firm planuje obniżyć koszty poprzez renegocjowanie umów, hurtowe zakupy lub zmianę dostawców.

Automatyzacja procesów zajmuje trzecie miejsce z 32 proc. udziałem, zawierając takie działania jak zautomatyzowane kasy, zarządzanie zapasami czy robotyzacja czynności.

Z kolei optymalizacja zapasów, w tym prognozowanie popytu oparte na sztucznej inteligencji oraz redukcja nadmiernych zapasów i odpadów, jest planowana przez ponad jedną trzecią firm.

„Nasze badanie pokazuje, że polscy retailerzy koncentrując się na zarządzaniu personelem i automatyzacji, kierują się pragmatyzmem. Automatyzacja to przede wszystkim tworzenie spójnego ekosystemu, gdzie różne systemy komunikują się ze sobą, eliminując silosy informacyjne i redukując potrzebę ręcznego przenoszenia danych.

Dzięki czemu firmy są zwinniejsze, a pracownicy mogą skoncentrować się na bardziej wartościowych zadaniach. To niezbędna baza, aby pójść dalej i wdrażać w większej mierze rozwiązania oparte o AI” – komentuje Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.

Największe wyzwania w handlu

W obliczu rosnącej konkurencji oraz dynamicznych zmian w preferencjach konsumentów, firmy muszą wdrażać skuteczne strategie, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Dlatego podejmowane działania mające na celu redukcję kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej są kluczowe dla przetrwania i rozwoju w obecnym środowisku biznesowym.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

„W odpowiedzi na potrzeby rynku w naszej sieci wdrożyliśmy strategię, której główną osią jest technologia. Dzisiaj franczyzobiorca Lewiatana ma możliwość automatyzacji wielu procesów rozliczeń, w tym automatyzacji przekazywania danych do systemów sprzedażowych sklepów, opisu kartotek oraz informacji o rekomendacjach asortymentowych.

Działania te wpływają na zwiększenie rotacji produktów, a tym samym na uwolnienie przepływów pieniężnych. Dzięki cyfryzacji możemy też ciągle poszerzać gamę ogólnopolskich działań promocyjnych, wprowadzając kolejne modele promocji warunkowych, a z poziomu aplikacji Mój Lewiatan oferować spersonalizowane oferty dla klientów w lokalnych sklepach” – podkreśla Marcin Poniatowski, dyrektor marketingu i członek zarządu PSH Lewiatan.

Co więcej, współcześni klienci oczekują nie tylko produktów najwyższej jakości i profesjonalnej obsługi, ale także indywidualnie dopasowanych ofert oraz szybkiej realizacji zamówień. Brak odpowiednich narzędzi utrudnia spełnienie tych wymagań. Innowacyjne technologie wspierają firmy w sprostaniu tym wyzwaniom, a jednocześnie podnoszą standard obsługi i zadowolenie użytkowników.

Automatyzacja i personel

Efektywne funkcjonowanie organizacji wymaga uwzględnienia wielu aspektów – od zarządzania zasobami ludzkimi, przez logistykę, aż po kontrolę jakości i obsługę klienta. W każdym z tych obszarów aplikacje B2E odgrywają kluczową rolę, dostarczając narzędzia umożliwiające pracownikom szybsze i bardziej efektywne wykonywanie swoich obowiązków. Firmy inwestujące w poprawę wydajności poprzez to rozwiązanie są w stanie wykreować lepsze doświadczenia dla klientów, co przekłada się na większą lojalność i wyższe przychody.

Według respondentów uczestniczących w Barometrze Retail Future Mind, 21 proc. przedsiębiorstw planuje w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację w celu usprawnienia pracy i poprawy doświadczeń pracowników.

Z kolei 44 proc. zamierza stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu. 23,5 proc. planuje ich minimalne wykorzystanie, a jedynie 6 proc. nie przewiduje implementacji. Wyniki jasno pokazują, że te rozwiązania odgrywają istotną rolę w strategii wielu firm, jednak zarządzanie personelem nadal pozostaje priorytetem dla większości z nich. Przedsiębiorstwa dążą do zrównoważonego podejścia, łącząc optymalizację operacyjną z troską o rozwój i satysfakcję pracowników.

Metodologia

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.