[ANALIZA] KIG: sektor fashion zaliczył spadek w e-commerce

Według szacunków  Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 122,039 mld PLN. Okazały się one o 9,7% wyższe niż w listopadzie oraz o 1,6% wyższe niż w grudniu roku 2023. Wśród kategorii, które zaliczyły spadek jest odzież, obuwie i dodatki.

KIG szacuje, że 75,3% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 91,895 mld PLN. Była ona o 9,8% wyższa niż w listopadzie i o 2,7% wyższa niż przed rokiem.

E-commerce w grudniu

Obroty w e-handlu w grudniu 2024 roku stanowiły 10,2% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (91,895 mld PLN) i osiągnęły wartość 9,373 mld PLN. Były one o 5,0% większe niż w listopadzie. Wzrost nie miał charakteru sezonowego (w grudniu zazwyczaj notowane są już spadki). Wyniki okazały się o 10,9% wyższe niż przed rokiem.

„Rok 2024 zamknęliśmy z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 8,9% (w roku 2023 było to 8,7%), co równocześnie oznacza wzrost nominalny sprzedaży o 6,2% w porównaniu do 2023 roku. E-handel rośnie zatem stabilnie, przewyższając wskaźnik inflacji, który za cały ubiegły rok wyniósł 3,6%. W dodatku w naszych portfelach zostaje ostatnio więcej pieniędzy (płace wzrosły w 2024 o 11,0%), co daje nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój e-commerce w 2025 roku.

Grudzień 2024 okazał się wyjątkowy pod względem popularności zakupów online. Wartość transakcji wzrosła aż o 10,9% w porównaniu do grudnia 2023 roku i o 5% względem listopada. Ten niesezonowy wzrost był efektem przesunięcia Black Friday na ostatnie dni listopada, co sprawiło, że większość transakcji została rozliczona już na początku grudnia.

Grudzień był więc wyjątkowo korzystny dla sektora e-commerce. Jeśli trend wzrostowy utrzyma się na poziomie z 2024 roku, obserwować powinniśmy w przyszłości stopniowe wypłaszczenia sezonowych skoków sprzedaży – choćby tych w czwartym kwartale, bo e-handel staje się dla nas coraz bardziej kanałem codziennych zakupów, nie zaś tylko tych na szczególne okazje. Kluczowe dla dalszego rozwoju rynku będą innowacyjne i atrakcyjne rozwiązania, które przyciągną klientów do zakupów online nie tylko w okresach sprzedażowych peaków – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej.

Co kupujemy przez Internet

Wg KIG w poszukiwaniu najlepszych okazji konsumenci znacznie chętniej niż w listopadzie wydawali pieniądze na książki i artykuły dostępne w sklepach specjalistycznych (wzrost o 27%) oraz meble, sprzęt RTV i AGD (wzrost o 9,8%) – czyli idealne prezenty gwiazdkowe. Z kolei mniejsze zainteresowanie dotyczyło zakupów pojazdów, motocykli i części (spadek o 27,7%) oraz odzieży, obuwia i dodatków (spadek o 7,3%).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz