APSYS: Manufaktura tworzy nowe przestrzenie społeczne

Manufaktura to dziś jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Łodzi – nowoczesne centrum handlu, rozrywki i kultury. To także przestrzeń, w której historia miasta i jego mieszkańców wciąż jest żywa. Odpowiedzialność za zachowanie przemysłowego dziedzictwa to zobowiązanie, które Manufaktura traktuje priorytetowo.
Jak wyglądają nowoczesne działania CSR w kompleksie, który dba o ponad 130-letnią włókienniczą historię?
Przeszłość spotyka teraźniejszość
Społeczna odpowiedzialność biznesu to hasło, które w ostatnim czasie jest odmieniane przez polski biznes przez wszystkie przypadki. W branży retail działania skupiają się jednak wokół kilku określonych wątków.
„Centra handlowe najczęściej opierają swoją strategię CSR o inicjatywy ekologiczne – rozdawanie sadzonek drzew czy krzewów, zakładanie miejskich pasiek czy edukację. My, jako Manufaktura, mamy znacznie większą odpowiedzialność, przede wszystkim wobec mieszkańców Łodzi” – komentuje Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
„Oczywiście, po części wynika to ze specyfiki tego obiektu. Zrewitalizowane prawie 20 lat temu mury wielkiego imperium Izraela Poznańskiego, dla wielu łodzian są symbolem włókienniczej potęgi miasta, a sentymenty i nostalgia wobec tego miejsca są wciąż żywe – dodaje. – To jednak nie zmienia faktu, że nasz zespół sam ma wielką potrzebę zadbania o dziedzictwo tego miejsca, co zostało wpisane w naszą strategię już na etapie projektowania Manufaktury, na początku lat 2000” – wyjaśnia Sławomir Murawski.
Strażnik włókienniczego dziedzictwa
Jednym z kluczowych filarów strategii kompleksu są działania na rzecz lokalnej społeczności, w tym te skupione wokół upamiętnienia włókienniczej przeszłości obiektu. Industrialny charakter budynków, ale też inicjatywy organizowane przez Manufakturę sprawiają, że historia dawnych robotników jest wiecznie żywa.
Sercem tej historycznej narracji jest Muzeum Fabryki w Manufakturze, które od 2007 roku pełni kluczową rolę w ochronie dziedzictwa przemysłowej Łodzi. To nie tylko przestrzeń edukacyjna, ale również miejsce spotkań, które integruje mieszkańców wokół wspólnej historii oraz siedziba Stowarzyszenia byłych włókniarzy i włókniarek oraz sympatyków historii Łodzi „Ludzie Fabryki”, skupiającego byłe włókniarki i włókniarzy z dawnych zakładów. Jak mówi Agnieszka Skubisz, dyrektorka Muzeum Fabryki.
„Jesteśmy nie tylko instytucją kultury, ale także opiekunami pamięci o robotnikach, którzy przez lata budowali przemysłową potęgę Łodzi. Przypominamy o trudach ich pracy, ale również o dumie i determinacji. Nasza misja to nie tylko opowiadanie historii, jak często bywa w muzeach, ale też wspieranie byłych pracowników fabryk i budowanie świadomości wśród kolejnych pokoleń”.
Muzeum Fabryki to przestrzeń, w której historia staje się częścią współczesnej narracji. Organizowane wystawy, warsztaty i działania edukacyjne pomagają zrozumieć, jak istotne jest łączenie przeszłości z teraźniejszością. Dziś jednym z kluczowych wyzwań, jakie przed sobą stawia, jest doprowadzenie do wpisania dziedzictwa łódzkich włókniarek na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Budowanie społeczności
„Łódź to miasto naprawdę zbudowane przez kobiety i ich siłę. Nie ma tu rodziny, w której ktoś nie byłby związany z przemysłem włókienniczym i w większości to są kobiety – mamy, babcie, ciotki, które spędzały długie godziny przy krosnach i obróbce materiałów” – dodaje Sławomir Murawski.
„Ta pamięć wśród łodzian jest wciąż żywa, a my regularnie podejmujemy inicjatywy, które mają te społeczne więzi wzmacniać” – dodaje.
Tak było w przypadku nadania zabytkowemu rynkowi Manufaktury imienia – od 2017 roku, jednogłośną decyzją Rady Miejskiej, ta wyjątkowa przestrzeń nosi oficjalną nazwę Rynku Włókniarek Łódzkich. W obchodach wzięli udział nie tylko przedstawiciele władz samorządowych, w tym Pani Prezydent Hanna Zdanowska, ale także byłe włókniarki i włókniarze.
Szczególnym wyrazem opieki Manufaktury nad włókienniczą przeszłością są obchody rocznicy strajku łódzkich włókniarek – organizowane regularnie od 2021 roku. To nie tylko przejaw pielęgnowania tak ważnej dla miasta tradycji i historii, ale także sposób na włączenie do tego procesu ważnych interesariuszy.
„Co roku do obchodów dołączają kolejni partnerzy, co bardzo nas cieszy. Mamy duże wsparcie nie tylko ze strony Urzędu Miasta czy władz regionu, ale także Instytutu Pamięci Narodowej czy NGOsów, np. Łódzkiego Szlaku Kobiet” – wyjaśnia Sławomir Murawski.
„W tym roku Manufaktura połączyła też siły z Teatrem Arlekin w Łodzi, którego aktorki pokazały w kompleksie fragment spektaklu „Włókniarki” i dały koncert protest songów znanych z przedstawienia”.
Dzięki konsekwentnym działaniom Manufaktura i Muzeum Fabryki nie tylko pielęgnują dziedzictwo Łodzi, ale również pokazują, że odpowiedzialny biznes to taki, który pamięta o korzeniach i kształtuje przyszłość w duchu społecznego zaangażowania.
Apsys zarządza 16. obiektami handlowymi
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są̨ dopasowane do ich specyfiki. Do największych inwestycji organizacji w Polsce należą Posnania w Poznaniu i Manufaktura w Łodzi. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 700 000 mkw. GLA w 16 obiektach handlowych zlokalizowanych w 12 największych miastach. Apsys prowadzi także inwestycje mieszkaniowe – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie oraz Ogrody Staromiejskie i Wrocławskie Lofty w centrum Wrocławia.
Apsys Polska prowadzi również foodhall w Poznaniu.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter