[ANALIZA]: Pepco, KiK, Action i Dealz na fali wzrostu

Polski rynek dyskontów niespożywczych rozwija się w imponującym tempie. Jak pokazują analizy, pod koniec 2024 roku w Polsce działało blisko 3 000 takich sklepów, a wartość rynku przekroczyła 13 miliardów złotych. To prawie trzykrotny wzrost w porównaniu z 2018 rokiem.
Marki takie jak Pepco, KiK, Action i Dealz stały się stałym elementem codziennych zakupów wielu Polaków. Co sprawia, że dyskonty niespożywcze cieszą się tak dużą popularnością?
Dyskonty niespożywcze jako odpowiedź na potrzeby rynku
Z badań PMR wynika, że jednym z kluczowych czynników sukcesu dyskontów niespożywczych jest ich umiejętność dopasowania się do lokalnych rynków i potrzeb konsumentów. Sklepy te dynamicznie rozwijały się w mniejszych miastach i miejscowościach poniżej 10 tysięcy mieszkańców, wypełniając lukę na handlowej mapie Polski. Dzięki kompaktowym formatom i lokalizacjom w popularnych parkach handlowych, stały się łatwo dostępne dla szerokiego grona klientów.
Niezaprzeczalnym atutem dyskontów niespożywczych jest również atrakcyjność cenowa. Oferują one szeroki asortyment produktów – od odzieży, przez artykuły dekoracyjne, po tekstylia domowe i drobną elektronikę – często inspirowanych najnowszymi trendami, ale dostępnych w przystępnych cenach.
Obecność w social mediach
Nie bez znaczenia pozostaje również wpływ mediów społecznościowych. Profile na Instagramie czy TikToku, pokazujące najciekawsze okazje z Pepco czy Action, skutecznie napędzają sprzedaż i kreują modę na zakupy w tego typu sklepach.
Liderzy rynku – kto dominuje wśród dyskontów niespożywczych?
Z badań PMR wynika, że niekwestionowanym liderem rynku dyskontów niespożywczych jest Pepco, które zna aż 90% konsumentów. Tuż za nim plasuje się Kik, osiągając 70 procent rozpoznawalności. Dynamicznie rozwijają się również Action i Dealz, które w krótkim czasie zdobyły znaczną popularność, szczególnie w najmłodszych grupach wiekowych.
Odzież najczęściej kupowanym towarem
Najczęściej kupowane produkty w dyskontach niespożywczych to przede wszystkim odzież – zwłaszcza damska – a także artykuły dekoracyjne i podstawowe produkty spożywcze, które uzupełniają ofertę niektórych sieci.
Prognozy dla rynku dyskontów niespożywczych
Wartość rynku dyskontów niespożywczych przekroczyła, czyli było to 3 razy więcej w stosunku do 2018 roku. Liczba sklepów tego typu wyniosła blisko 3000, przybyło 170 nowych placówek r/r. Dyskonty niespożywcze maja udział w rynku detalicznym blisko 1,6%.
Chociaż w 2024 roku dynamika wzrostu rynku lekko wyhamowała, prognozy PMR pozostają optymistyczne. Szacunki zakładają, że do 2030 roku udział dyskontów niespożywczych w sprzedaży detalicznej w Polsce przekroczy 2 procent. Wzrostowi sprzyjać będą m.in. dalsza ekspansja marek, rozwój nowych formatów sklepów oraz rosnące zainteresowanie konsumentów ofertą non-food.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter