W ubiegłym roku AmRest osiągnął rekordowe wyniki

AmRest osiągnął rekordowy roczny przychód w wysokości 2 556,3 mln EUR w 2024 roku, co oznacza wzrost o 5,1% r/r. Spółka osiągnęła zysk w wysokości 13,5 mln EUR. AmRest zakończył rok 2024 z portfelem 2 099 restauracji.
AmRest jest wystawcą targów SCF 2025 Spring, które odbędą się w kwietniu tego roku na stadionie Legii Warszawa.
Grupa AmRest, wiodący europejski operator restauracji wielomarkowych, kontynuowała trend wzrostowy w 2024 roku, osiągając nowe historyczne rekordy przychodów w wysokości 2 556,3 mln EUR, co stanowi wzrost o 5,1% w porównaniu do 2023 roku. Ponadto w 4. kwartale 24 r. przychody wyniosły 665,3 mln EUR, co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Ten wynik sprzedaży również stanowi kwartalny rekord dla AmRest i pokazuje przyspieszenie tempa wzrostu w porównaniu do poprzednich kwartałów, napędzane znacznym wzrostem liczby transakcji o 4,9%.
W 2024 roku wzrost gospodarczy w krajach, w których działa AmRest, wykazywał znaczne rozbieżności. Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wzrost gospodarczy był solidny, napędzany silniejszą konsumpcją, zwiększoną siłą nabywczą i niższymi stopami procentowymi. W przeciwieństwie do tego, w Europie Zachodniej wzrost był znacznie skromniejszy, a niektóre kraje, takie jak Niemcy, odnotowały ujemne stopy wzrostu lub niemal stagnację, jak w przypadku Francji.
Jednak ewolucja gospodarcza zarejestrowana na głównych rynkach AmRest, w Polsce i Hiszpanii, wyróżnia się pozytywnie, gdzie spółka była w stanie wykorzystać ten wzrost gospodarczy do solidnego wzrostu zarówno przychodów, jak i rentowności.
W tym trudnym środowisku, AmRest wygenerował EBITDA na poziomie 430,4 mln EUR, co oznacza wzrost o 13,5% w porównaniu do 2023 roku. Liczba ta stanowi również historyczny rekord i oznacza, że marża EBITDA wzrosła o 1,2 punktu procentowego do 16,8%. Z perspektywy czwartego kwartału EBITDA osiągnęła 111,1 mln EUR, po wzroście o 15,5% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r., co oznacza wzrost o 1,4 punktu procentowego pod względem marży EBITDA, która wyniosła 16,7%.
Zysk wygenerowany w ciągu roku osiągnął 13,5 mln EUR, w porównaniu do 50,9 mln EUR w 2023 roku. Pomimo poprawy wyników operacyjnych, spadek zysku wynikał z czterech głównych czynników: zaksięgowania wyższych odpisów aktualizujących wartość firmy związanej z Sushi Shop, przypadku zaniechania działalności w 2023 r., wzrostu kosztów finansowych z powodu wyższych stóp procentowych oraz wyższej efektywnej stopy podatkowej. W ostatnim kwartale roku zysk za okres wyniósł 10,5 mln EUR w porównaniu do -4,8 mln EUR straty w 4 kwartale 2023 roku.
Silny postęp Grupy w generowaniu przepływów pieniężnych pozwolił na wypłatę pierwszej w historii AmRest dywidendy w wysokości 15,2 mln EUR. Przepływy pieniężne wygenerowane z działalności operacyjnej w ciągu roku wyniosły 408,5 mln EUR, co stanowi wzrost o 38,0 mln EUR w porównaniu do 2023 roku. Nakłady inwestycyjne poniesione w ciągu roku wyniosły 193,9 mln EUR.
Dźwignia finansowa Grupy nadal spada z 1,84x do 1,82x na koniec 2024 roku. Jest to dolna granica celu wyznaczonego przez Spółkę, aby móc stawić czoła nowym inwestycjom ukierunkowanym na przyspieszenie wzrostu, zarówno organicznego, jak i nieorganicznego.
„Przedstawione rekordowe dane dotyczące przychodów i EBITDA potwierdzają skuteczność strategii Grupy polegającej na pozycjonowaniu w kierunku zrównoważonego i rentownego wzrostu. Byliśmy w stanie osiągnąć te wyniki dzięki optymalizacji procesów, przyjęciu wydajności opartej na technologii i ponownemu przemyśleniu modeli pracy, co ostatecznie przełożyło się na lepsze doświadczenia klientów, z pomocą naszych pełnych pasji pracowników. Rok 2024 to rok naszej pierwszej wypłaty dywidendy, która jest naszym sposobem na uznanie ciągłego wsparcia naszych interesariuszy” – skomentował Luis Comas, CEO AmRest.
Silny postęp Grupy w generowaniu przepływów pieniężnych pozwolił na wypłatę pierwszej w historii AmRest dywidendy w wysokości 15,2 mln EUR. Przepływy pieniężne wygenerowane z działalności operacyjnej w ciągu roku wyniosły 408,5 mln EUR, co stanowi wzrost o 38,0 mln EUR w porównaniu do 2023 roku. Nakłady inwestycyjne poniesione w ciągu roku wyniosły 193,9 mln EUR.
Dźwignia finansowa grupy nadal spada z 1,84x do 1,82x na koniec 2024 roku. Jest to dolna granica celu wyznaczonego przez Spółkę, aby móc stawić czoła nowym inwestycjom ukierunkowanym na przyspieszenie wzrostu, zarówno organicznego, jak i nieorganicznego.
Ponadto AmRest zakończył rok 2024 z portfelem 2 099 restauracji po otwarciu 109 jednostek, przekazaniu YUM 121 restauracji Pizza Hut we Francji (120 sub-franczyzobiorców) i zamknięciu łącznie 52, w tym 6 jednostek sub-franczyzowych przed transakcją. Poczyniono znaczne wysiłki w zakresie renowacji, w sumie 251 restauracji zostało przebudowanych w ciągu roku.
Wyniki w poszczególnych regionach biznesowych
Europa Środkowo-Wschodnia wyróżnia się najlepszymi wynikami, stanowiąc nowy rekord sprzedaży i generowania EBITDA w ujęciu nominalnym. Roczna sprzedaż w tym segmencie wyniosła 1 484,5 mln euro, co stanowi 58,1% sprzedaży Grupy Amrest i wzrost o 10,6% rok do roku.
Wygenerowana EBITDA osiągnęła 305,1 mln EUR, czyli o 38,0 mln EUR więcej niż w 2023 r., co oznacza marżę EBITDA przekraczającą próg 20% i wynoszącą 20,6%. Na uwagę zasługuje pozytywna ewolucja odnotowana w Polsce, największym rynku Grupy, gdzie sprzedaż i EBITDA wzrosły odpowiednio o ponad 15% i 25,5%. W 4Q’24 przychody w regionie wyniosły 389,6 mln EUR i były o 11,5% wyższe niż w analogicznym kwartale 2023 roku. EBITDA wyniosła 78,3 mln EUR, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 20,1%.
Jeśli chodzi o Europę Zachodnią, przychody w tym segmencie wyniosły 898,5 mln EUR za cały rok 2024, co oznacza niewielki spadek o -0,5% w porównaniu z rokiem 2023. Wygenerowana EBITDA wyniosła jednak 135,4 mln EUR, wzrastając o 13,9%, co oznacza wzrost marży EBITDA o 1,9 punktu procentowego i wynosi 15,1%. W ciągu całego roku wystąpiły znaczne różnice w wynikach w poszczególnych krajach: podczas gdy roczna sprzedaż w Hiszpanii, drugim co do wielkości rynku AmRest, wzrosła o prawie 8%, sprzedaż w Niemczech i Francji spadła o ponad 5% w obu przypadkach.
Niemniej jednak, na uwagę zasługuje pozytywna generacja EBITDA na rynku francuskim, z marżą EBITDA na poziomie 8,2% po wzroście o 4,5 punktu procentowego, co potwierdza sukces strategii wartości wdrożonych na tym rynku. Sprzedaż w regionie w czwartym kwartale wyniosła 230,7 mln EUR, co oznacza spadek o -1,6% w porównaniu z 4Q’23, podczas gdy EBITDA osiągnęła 37,8 mln EUR po wzroście o 29,2%, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 16,4%, o 3,9 punktu procentowego wyższą niż w ubiegłym roku.
Jeśli chodzi o Chiny, przychody wygenerowane w ciągu roku wyniosły 92,4 mln EUR, czyli o -7,6% mniej niż w 2023 roku. Wpływ na ten wynik miała deprecjacja juana w stosunku do euro. W walucie lokalnej roczna sprzedaż spadła o -6,1%. Z drugiej strony, wygenerowana EBITDA w wysokości 18,7 mln EUR stanowi marżę na poziomie 20,2%, niemal powtarzając marżę z 2023 r. wynoszącą 20,5%.
Niemniej jednak przychody Amrest w czwartym kwartale, które osiągnęły 23,3 mln EUR, wykazały skromny, ale obiecujący wzrost o 3,0% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku. EBITDA wyniosła 4,2 mln EUR, a marża wzrosła o 1,4 punktu procentowego i wyniosła 17,9.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter