Zalando prognozuje duże wzrosty w 2025 roku

Zalando oczekuje przyspieszenia wzrostu w 2025 roku, po solidnych wynikach finansowych za rok 2024. Motorem będzie skuteczna realizacja strategii budowy wiodącego paneuropejskiego ekosystemu dla e-commerce w obszarze mody i stylu życia wokół dwóch wektorów wzrostu: B2C oraz B2B. Oczekiwany jest wzrost GMV i przychodów w przedziale od 4% do 9%, a skorygowanego EBIT do poziomu pomiędzy 530 mln a 590 mln euro.
Zarówno GMV, jak i przychody osiągnęły górny przedział prognoz, odnotowując wzrost odpowiednio o 4,5% i 4,2%. Skorygowany EBIT wyniósł 511 mln euro wobec poziomu 350 milionów euro w roku poprzedzającym, przewyższając zaktualizowaną prognozę 440 – 480 mln euro.
Wzrost liczby aktywnych klientów: w 2024 roku Zalando powróciło do zwiększania liczby aktywnych klientów, odnotowując wzrost o 4,5% i osiągając najwyższy jak dotąd poziom 51,8 milionów.
„W 2024 roku ogłosiliśmy nową strategię budowy paneuropejskiego ekosystemu dla e-commerce w obszarze mody i lifestylu. Opublikowane dziś wyniki potwierdzają, że skutecznie realizujemy nasz cel i założenia. Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla Zalando, a polscy klienci niezmiennie pozostają w centrum wszystkich naszych działań.
Dlatego też skupiliśmy się na ich inspirowaniu, wprowadzaniu innowacji oraz na jakości oferty i doświadczeń zakupowych. W 2024 roku kontynuowaliśmy wsparcie dla polskich marek w rozwoju i ekspansji międzynarodowej. Dzięki naszej sieci logistycznej oraz systemowi ZEOS pomagaliśmy partnerom w pokonywaniu wyzwań związanych z realizacją zamówień w niemal całej Europie, umożliwiając im koncentrację na wzroście biznesu.
Potrzebę takiego wsparcia podkreślił nasz raport „Polska moda na europejskim wybiegu”, oparty na badaniu około 300 polskich marek. W 2025 roku będziemy dalej udoskonalać doświadczenia zakupowe klientów, łącząc inspirację, rozrywkę oraz szeroką, ale dobrej jakości ofertę produktową. Zamierzamy także nadal zacieśniać współpracę z polskimi markami” – mówi Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.
Zalando SE spodziewa się przyspieszenia wzrostu w 2025 r. po dobrych wynikach finansowych w 2024 r., napędzanych udaną realizacją strategii budowania wiodącego ogólnoeuropejskiego ekosystemu e-commerce w branży modowej i lifestyle’owej wzdłuż dwóch wektorów wzrostu B2C i B2B.
„Nasza strategia ekosystemu rozwija się dobrze i jest naszą nową, ekscytującą Gwiazdą Północną. Przyczyniła się już do dobrych wyników finansowych w 2024 r., a teraz przyspieszamy nasze działania wykonawcze i inwestujemy, aby uchwycić przyszły wzrost” – powiedział Robert Gentz, współzarządzający Zalando.
„W naszym wektorze wzrostu B2C wdrażamy nasz zaktualizowany program lojalnościowy, poszerzamy naszą ofertę lifestyle’ową w obszarach takich jak sport i inspirujemy klientów poprzez ekscytujące integracje treści. W B2B niemal podwajamy rynki, na których działamy i oferujemy bardziej zaawansowane oprogramowanie i rozwiązania logistyczne do obsługi własnych sklepów internetowych i aplikacji marek i sprzedawców detalicznych”.
Wyniki w górę
W 2025 r. Zalando spodziewa się, że GMV i przychody wzrosną od 4% do 9% w porównaniu z 2024 r., a skorygowany EBIT osiągnie poziom od 530 mln euro do 590 mln euro. Prognoza nie uwzględnia skutków planowanego przejęcia ABOUT YOU z siedzibą w Hamburgu. W 2024 r. Zalando pokazało, że nawet w dość wyciszonym środowisku makroekonomicznym firma jest w stanie znaleźć kieszenie wzrostu. Wartość GMV wzrosła o 4,5%, osiągając 15,3 mld euro, podczas gdy przychody wzrosły o 4,2% do 10,6 mld euro.
Kierując się koncentracją na napędzaniu rentownego wzrostu, skorygowany EBIT Zalando osiągnął 511 mln euro w 2024 r., w porównaniu z 350 mln euro rok wcześniej i przekraczając zaktualizowane wytyczne na poziomie 440-480 mln euro. Skorygowana marża EBIT wzrosła z 3,5% w 2023 r. do 4,8% w 2024 r., wspierana przez wysoką efektywność operacyjną i znacznie wyższą marżę brutto B2C, która odnotowała wzrost o ponad 2 punkty procentowe rok do roku do 43,5%.
Baza aktywnych klientów firmy wzrosła do rekordowego poziomu 51,8 mln aktywnych klientów do końca 2024 r., co oznacza wzrost o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Realizacja strategii
Pierwszym strategicznym filarem Zalando w biznesie B2C jest wyróżnianie się jakością, aby oferować najlepsze możliwe doświadczenia zakupowe w zakresie mody i stylu życia, a kluczową inicjatywą w 2025 r. jest dalsze wdrażanie zaktualizowanego programu lojalnościowego Zalando Plus.
Program został już z powodzeniem uruchomiony w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Szwajcarii i Austrii, a w 2025 r. zostanie wprowadzony na większość rynków. Zalando rozszerzy również swoją platformę na nowe rynki, uruchamiając ją w Portugalii, Grecji i Bułgarii.
W 2024 r. firma poczyniła również znaczące postępy we wdrażaniu nowych, bardzo istotnych marek i asortymentów, takich jak odzież męska Versace, Marine Serre, On i Fjällräven, wzbogacając swoją ofertę designerską i sportową.
W lutym Zalando zostało również wyłącznym sprzedawcą kultowej marki projektantów Diane von Furstenberg w Europie. Ponadto Zalando poprawiło prezentację produktów dzięki ulepszonym stronom ze szczegółami produktów i idzie jeszcze dalej dzięki dostosowanym i innowacyjnym doświadczeniom cyfrowym, takim jak cyfrowe porady dotyczące rozmiaru dla klientów w oparciu o artykuły referencyjne i wymiary ciała.
Od czasu pierwszego uruchomienia w 2022 r. Zalando podwoiło również asortyment mody adaptacyjnej, oferując swoim klientom ponad 600 stylów adaptacyjnych w 2024 r. – o 170 więcej niż rok wcześniej – w kilku kategoriach, w tym obuwia, odzieży sportowej i dziecięcej.
Firma nadal inwestuje również w zapewnienie najlepszej lokalnej wygody na każdym rynku. Autorskie rozwiązanie Zalando „wypróbuj, zanim zapłacisz”, umożliwiające klientom płacenie różnymi metodami w późniejszym czasie po dokonaniu zakupu, odniosło sukces w Niemczech i zostało z powodzeniem rozszerzone na 8 kolejnych rynków.
Drugi strategiczny filar B2C Zalando, polegający na uczynieniu z Zalando miejsca docelowego dla stylu życia, odnotował silny wzrost liczby klientów korzystających z różnych propozycji o 2024, na czele z ofertą modową, a następnie Lounge by Zalando, Beauty, Kids & Family oraz Sports.
Firma przekształca te kategorie w potężne propozycje lifestylowe z kompleksowym asortymentem, spersonalizowaną inspiracją i wygodą. Zalando wprowadza również istniejące propozycje na kolejne rynki: Oferta Beauty zostanie rozszerzona na Hiszpanię i Finlandię, a następnie będzie obsługiwać klientów na 13 rynkach europejskich. Oferta Lounge by Zalando zostanie rozszerzona na 5 kolejnych rynków w 2025 r., a następnie będzie dostępna na 22 rynkach.
W ramach trzeciego strategicznego filaru B2C – oferowania klientom spersonalizowanych inspiracji i rozrywki – firma dalej rozwijała Stories on Zalando, centrum treści, które angażuje klientów wokół ekscytujących trendów w modzie i kulturze. Od czasu jego uruchomienia pod koniec 2023 r. opublikowano ponad 500 historii z udziałem ponad 700 marek i 7000 produktów.
W 2025 roku Zalando będzie nadal eksperymentować z nowymi źródłami, typami i formatami treści. Aby zdywersyfikować i skalować strumień treści dla Stories na Zalando, Zalando uruchomiło funkcję Follow My Style, zachęcając talenty do udostępniania obserwującym i fanom swoich preferencji dotyczących stylu i urody.
Dzięki tak zwanym tablicom firma umożliwi użytkownikom tworzenie wyselekcjonowanych tablic poświęconych konkretnemu tematowi lub tematowi lifestylowemu, takich jak „Urban Running” i „Parisian Skater Kids”. Zalando pilotuje również doświadczenie w tworzeniu strojów o nazwie Stylelt, które pozwala użytkownikom stylizować kompletny strój na wybranym przez siebie awatarze, pozwalając im eksperymentować z różnymi wyglądami i dzielić się inspiracjami z przyjaciółmi, rodziną i obserwującymi. Firma uruchomi zintegrowany i wciągający kanał odkrywania, aby połączyć nowe, ekscytujące doświadczenia, dostosowane do indywidualnych preferencji klientów.
W segmencie B2B, w którym Zalando otwiera swoją infrastrukturę logistyczną, oprogramowanie i możliwości usługowe, aby stać się kluczowym czynnikiem umożliwiającym transakcje e-commerce marek i sprzedawców detalicznych za pomocą systemu operacyjnego ZEOS, niezależnie od tego, czy odbywają się one na platformie, czy poza nią, firma buduje na silnych fundamentach położonych w 2024 roku.
Na 12. rynkach
W swojej ofercie logistycznej ZEOS obsługuje obecnie 12 rynków po uruchomieniu w Szwajcarii, Polsce i Hiszpanii. Ponadto sprzedawcy mogą teraz sprzedawać w 10 różnych kanałach, w tym we własnych sklepach internetowych marek, a także za pośrednictwem 9 marketplace’ów, które łącznie obejmują 85% całkowitego wolumenu rynku w Europie. Zalando dało również sprzedawcom większą kontrolę nad ich działalnością związaną z realizacją zamówień, uruchamiając i rozszerzając funkcje logistyczne w ZEOS.ONE, centralnym panelu sterowania.
W 2025 roku ZEOS staje się partnerem z wyboru dla brytyjskiego sprzedawcy mody, domu i urody NEXT w realizacji zamówień online bezpośrednio do konsumenta w większości Europy kontynentalnej.
Dzięki temu partnerstwu ZEOS wprowadzi nowe funkcje realizacji, które w przyszłości przyniosą korzyści wszystkim klientom ZEOS. Obejmują one zaawansowane możliwości realizacji – takie jak wirtualny magazyn celny – a także ulepszone funkcje onboardingu i zarządzania zapasami. ZEOS rozszerza również swoje usługi na 10 dodatkowych rynków europejskich.
rynkach europejskich, na których działa już NEXT.
Cele ESG
W 2024 r. Zalando poczyniło również postępy w realizacji swoich krótkoterminowych celów na 2025 r., zmniejszając emisję gazów cieplarnianych w działalności operacyjnej o 82% i zmniejszając intensywność emisji z produktów marek własnych o 48% od 2018 r. Długoterminowym celem jest zerowa emisja netto we własnej działalności i markach własnych do 2040 r., a na całej platformie do 2050 r.
Planowane połączenie
Aby przyspieszyć wysiłki zmierzające do zbudowania wiodącego ekosystemu e-commerce w branży modowej i lifestyle’owej, Zalando ogłosiło w grudniu plan połączenia sił z ABOUT YOU. W segmencie B2C przejęcie umożliwi Zalando realizację strategii podwójnej marki, z dwoma odrębnymi i oddzielnymi doświadczeniami w celu lepszej obsługi klientów i partnerów.
W segmencie B2B jednostka SCAYLE firmy ABOUT YOU doskonale uzupełni ofertę oprogramowania platformy ZEOS. W następstwie dobrowolnej publicznej oferty przejęcia i powiązanych umów, Zalando zabezpieczyło ponad 90 procent kapitału zakładowego ABOUT YOU bez akcji własnych, podkreślając silną zgodę na transakcję. Zamknięcie transakcji przewidywane jest na lato 2025 r., po czym nastąpi pełna konsolidacja.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter