Wkrótce ruszy budowa parku handlowego w Grodkowie

Smart Park Grodków otrzymał prawomocne pozwolenie na budowę. Wkrótce ruszą prace. Zaoferuje nowoczesną powierzchnię handlową o łącznej wielkości 6 200 mkw. GLA.

Inwestycja powstanie przy ul. H. Sienkiewicza, tuż przy wjeździe do miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji paliw, myjni oraz osiedli mieszkaniowych. Otwarcie obiektu planowane jest na przełom 2025 i 2026 roku.

Smart Park Grodków zaoferuje nowoczesną powierzchnię handlową o łącznej wielkości 6 200 mkw. GLA. Projekt realizowany jest we współpracy z siecią Biedronka, należącą do Jeronimo Martins Polska S.A. Do projektu dołączy też operator DIY a zespół RG Leasing zabezpiecza kolejne umowy najmu z sieciami, które regularnie pojawiają się w Smart Parkach.

Polska 6. największym rynkiem obiektów handlowych w Europie

Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, łączna podaż powierzchni w ramach centrów i parków handlowych wynosząca prawie 13,6 mln mkw. plasuje polski rynek na szóstym miejscu wśród krajów Starego Kontynentu. Z kolei pod względem nasycenia powierzchnią handlową plasujemy się dopiero na 18. pozycji. Powodem jest między innymi niedostatecznie rozwinięty segment ulic handlowych, czyli tzw. high streets.

Polski rynek powierzchni handlowych konsekwentnie pracował na miano dojrzałego, dzięki między innymi dynamicznemu rozwojowi w ostatnich kilku latach segmentu parków handlowych. Według Cushman & Wakefield, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już prawie 17 mln mkw., z czego na centra przypada ok. 10,6 mln mkw., a na parki – ok. 3 mln mkw.

„Mimo że aktywność deweloperów zainteresowanych realizacją centrów handlowych była w ostatnich latach niska, co wynika z wysokiego nasycenia powierzchnią w ramach tego formatu nieruchomości, to polski rynek plasuje się na szóstym miejscu w Europie pod względem zasobów istniejących już obiektów.

Tak samo sytuacja wygląda, jeśli weźmiemy pod uwagę podaż w segmencie parków handlowych, gdzie również zajmujemy wysokie szóste miejsce. Jest to rezultatem trwającego od 2020 roku trendu, czyli absolutnej dominacji tego formatu wśród najczęściej budowanych inwestycji retailowych. Szósta lokata przypada nam także pod względem łącznych zasobów centrów i parków handlowych” – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych. Jak pokazują dane Cushman & Wakefield, co siódmy metr kwadratowy wybudowany w Europie znajdował się właśnie w Polsce. W 2025 roku udział polskiego rynku w całkowitej nowej podaży handlowej utrzyma się na podobnym, 15-procentowym poziomie.

Według danych Cushman & Wakefield, nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 353 mkw./ 1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 336 mkw., jak i dla krajów CEE – 290 mkw. Mimo to pod względem tego wskaźnika zajmujemy odległe 18. miejsce na Starym Kontynencie.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz