Monika Kulawińska, CBRE: demografia wymusi zmiany formatów handlowych

Obiekty handlowe będą musiały w najbliższych latach dostosować swoje funkcje i formaty, aby odpowiedzieć na dynamiczne zmiany demograficzne – uważa Monika Kulawińska, Director, Capital Markets, Head of Retail Sector w CBRE. O wyzwaniach związanych z demografią Kulawińska mówiła o tym podczas konferencji odbywającej się w ramach targów #scf2025sprin.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu najbliższych 30 lat liczba ludności Polski spadnie do niecałych 31 milionów. Co więcej, znacząco wzrośnie udział osób w wieku poprodukcyjnym – ich liczba osiągnie aż 11 milionów. Jednocześnie wyludniają się miasta średniej wielkości, co bezpośrednio wpływa na spadek odwiedzalności w centrach handlowych.

„Centra handlowe muszą przechodzić transformację, ale nie tylko pod względem estetycznym. Nie chodzi o nowe podłogi czy elewacje. Kluczowe jest, by zmieniły się ich funkcje. To odpowiedź na realne potrzeby społeczeństwa” – podkreśliła  Monika Kulawińska, Director, Capital Markets, Head of Retail Sector CBRE podczas części konferencyjnej #scf2025spring.

Zgodnie z jej obserwacjami, przyszłość należy do obiektów typu mixed-use, które łączą funkcje handlowe, rozrywkowe, usługowe i biurowe. Centra handlowe powinny oferować nie tylko zakupy, ale również przestrzeń do pracy, relaksu i spotkań społecznych.

Zmiany formatów obiektów handlowych będą także efektem malejącej siły nabywczej starzejącego się społeczeństwa oraz sytuacji gospodarczej. W obiektach handlowych pojawi się np. więcej usług zdrowotnych, przestrzeni dla seniorów, a także ofert skierowanych do dzieci.

„Ten trend musi iść w stronę prawdziwego mixed-use – nie tylko połączenia retailu, restauracji i biura, ale stworzenia przestrzeni realnie odpowiadającej potrzebom mieszkańców” – dodała Monika Kulawińska.

Świat wokół nas zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej – i to tempo nie zwalnia. Zmieniają się potrzeby klientów, ich oczekiwania i nawyki zakupowe. W tym dynamicznym środowisku właściciele centrów handlowych oraz najemcy muszą być gotowi na adaptację. To już nie kwestia wyboru – to konieczność. Jeszcze do niedawna standardem było to, że najemcy utrzymywali swoje lokale w tych samych lokalizacjach przez 10–15 lat, bez większych zmian w wystroju czy ofercie. Takie podejście coraz częściej okazuje się jednak niewystarczające. Centra handlowe nie mogą być już tylko przestrzenią do handlu – muszą stać się miejscem doświadczeń, elastycznym i gotowym na szybkie zmiany.

Coraz większą rolę zaczyna odgrywać digitalizacja i sztuczna inteligencja. AI może wspierać centra handlowe w kształtowanie customer experience, aby zakupy przestały być jedynie transakcją – stały się formą rozrywki.

Wyzwanie dla branży handlowej polega na tym, że musi ona jednocześnie odpowiadać na potrzeby zupełnie różnych grup. Z jednej strony mamy młodsze pokolenie – wychowane w cyfrowym świecie, które oczekuje intuicyjnych, cyfrowo wspieranych doświadczeń. Z drugiej strony – rośnie znaczenie starszych klientów, którzy choć mniej liczni, będą kluczowym targetem, wymagającym zupełnie innego podejścia, większego komfortu, dostępności i prostoty.

Targi #scf2025spring odbywały się w dniach 8-9 kwietnia na Stadionie Legii. Nieodłącznym ich elementem jest część konferencyjna. W tym roku na scenie pojawiło się aż 25 gości, którzy mówili o kluczowych wyzwaniach stojących przed rynkiem centrów handlowych w Polsce. Wszystkie prezentacje i wystąpienia zostały już opublikowane na kanale YouTube oraz na Linkedin.

Monika Kulawińska, CBRE

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz