[ANALIZA] Kobiety częściej robią zakupy online

Sklepy online zdobywają dziś klientów nie tylko ceną i ofertą, ale i indywidualnym podejściem. Jak wynika z raportu „Jak Polacy lubią płacić online” kobiety częściej niż mężczyźni robią zakupy online 2-3 razy w miesiącu (66% kobiet vs. 58% mężczyzn). Aż 62% kobiet preferuje zakupy przez smartfona, podczas gdy odsetek ten wśród mężczyzn wynosi 41%.
Handel internetowy jest nieodłączną częścią życia Polek i Polaków, a próba zrozumienia zachowań konsumenckich stała się kluczowa dla zapewnienia im jak najlepszego doświadczenia zakupowego (ang. customer experience). Im lepsze wrażenia po zakupach w e-sklepie, tym większe prawdopodobieństwo, że kupujący odwiedzi go ponownie. Raport Tpay „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025″ analizuje zwyczaje zakupowe i płatnicze konsumentów, a także to, jak kobiety i mężczyźni poruszają się w świecie zakupów online.
Kobiety kupują regularnie, mężczyźni planują
Polscy e-konsumenci kupują w sieci regularnie: aż 54% klika “Kup teraz” co najmniej 2-3 razy w miesiącu. Z taką częstotliwością robi zakupy 66% kobiet i 58% mężczyzn, co może sugerować, że kobiety chętniej wykorzystują zakupy online do bieżącego zaopatrywania się w różne produkty, być może częściej korzystając z promocji lub sięgając po nowości.
Z kolei wyższy odsetek mężczyzn robiących zakupy raz w miesiącu (23% mężczyzn kontra 19% kobiet) i raz na kilka miesięcy (17% mężczyzn i 14% kobiet) może świadczyć o tym, że mężczyźni częściej planują zakupy, być może kupując jednorazowo w większej liczbie sklepów, o wyższej wartości koszyków.
Kto jest bardziej mobilny?
Ponad 50% respondentów deklaruje, że smartfon jest ich pierwszym wyborem podczas zakupów w sieci. Dużo mniejszą popularnością cieszy się laptop i komputer stacjonarny (odpowiednio 28% i 18%). E-zakupy na tablecie jako ulubionym urządzeniu deklaruje jedynie 2% ankietowanych. Smartfony są dominującym narzędziem zakupowym dla obu płci, co odzwierciedla ogólny trend mobilności w e-commerce. Jednak to kobiety są zadeklarowanymi fankami m-commerce: aż 62% z nich najchętniej kupuje przez smartfona (dla porównania – podobną deklarację składa tylko 41% mężczyzn). Pozostałe urządzenia są dużo mniej popularne: przywiązanie do nich deklaruje co czwarta kobieta i niemal co szósty mężczyzna.
„Można przypuszczać, że kobiety wybierają smartfony ze względu na wygodę i dostępność urządzenia w każdej chwili. Mężczyźni pozostają wierni większym ekranom ze względu na komfort korzystania z nich oraz mniej impulsywne, rzadsze zakupy. To cenna wskazówka dla sklepów internetowych, które kierują swoją ofertę szczególnie do jednej z płci, i tym bardziej, jeśli dany e-commerce zderzy ją z własnymi wynikami sprzedażowymi” – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
Zakupy w sieci: czy kobiety i mężczyźni kupują tak samo?
“Męskie” i “kobiece” metody płatności BLIK zdominował rynek płatności online, po raz kolejny zyskując miano ulubionej metody płatności Polaków: jest pierwszym wyborem od kilku edycji badania Tpay, w tym roku dla aż 58% ankietowanych. Częściej wybierają go kobiety, niż mężczyźni (odpowiednio 61% i 56%). Jednym z czynników budujących popularność BLIKA jest jego działanie na urządzeniach mobilnych, które są pierwszym wyborem większości e-konsumentów.
Jeśli klient kupuje przez smartfona, akceptacja transakcji lub możliwość skopiowania 6-cyfrowego kodu BLIK na tym samym urządzeniu pozwala szybciej sfinalizować zakup. Ciekawych danych dostarcza analiza innych metod płatności. O ile w przypadku kobiet możemy mówić o dominacji BLIKA, to płatność kartą zdecydowanie chętniej wybierają mężczyźni: 14% wskazuje tę metodę jako swoją ulubioną, podczas gdy podobny wybór deklaruje tylko 8% kobiet. Pozostałe metody, w tym przelew online (tzw. Pay-By-Link) czy przelew tradycyjny cieszą się podobnym zainteresowaniem.
Oszustwa w sieci: czy widać różnice?
Kobiety i mężczyźni mają nieco odmienne preferencje płatnicze i zakupowe, jednak obie płcie są tak samo narażone na próby oszustwa podczas zakupów online. Z danych raportu Tpay wynika, że niemal tyle samo mężczyzn i kobiet próbowano oszukać w ciągu ostatniego roku (odpowiednio 17% i 19%). Kobiety nieco częściej (14% versus 10%) faktycznie padały ofiarą oszustów. Niestety, liczba wyłudzeń pieniędzy czy danych osobowych wciąż rośnie, co sprawia, że większe znaczenie ma wybór zaufanych sprzedawców, bezpiecznych metod płatności i edukacja konsumentów.
„Akcje społeczne i informacyjne, ale także edukacyjne organizowane przez sklepy z pomocą operatorów płatności, są ważnym elementem budowania konsumenckiej świadomości. Warto, by sklepy wyjaśniały, kto jest ich integratorem płatności czy w jaki sposób można u nich zapłacić” – dodaje Dawid Cichy z Tpay.
Sklepy internetowe powinny uwzględniać preferencje mobilne kobiet, popularność BLIKA, czy przywiązanie mężczyzn do tradycyjnych metod płatności. Jednocześnie, zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i edukacja klientów pozostają kluczowe dla budowania zaufania i pozytywnych doświadczeń zakupowych, niezależnie od płci.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter