Sylwester Cacek, Sfinks Polska: idziemy w kierunku całkowitej franczyzy
Przychody gastronomiczne restauracji zarządzanych przez Sfinks Polska, w tym największej sieci SPHINX, w 2024 r. wyniosły w 206,8 mln zł, czyli były wyższe o 8,8% niż rok wcześniej. W ubiegłym roku grupa uruchomiła dziewięć nowych restauracji, pracowała nad rozwojem nowych konceptów gastronomicznych, programami sprzedażowymi oraz zawarła umowę zagranicznej masterfranczyzy na Egipt i Arabię Saudyjską
Jednocześnie, w minionym roku grupa zanotowała przychody skonsolidowane w wysokości 75,57 mln zł wobec 100,09 mln zł w 2023 r. Ta zmiana wynikała z przekształceń restauracji własnych na franczyzowe, w efekcie których na koniec 2024 r. już 90,4% lokali w grupie Sfinks działa w modelu franczyzy, podczas gdy na koniec 2023 r. było to 77,6%. Wrosły przy tym wpływy grupy z opłat od franczyzobiorców, umów marketingowych i pozostałych: z 23,8 mln zł w 2023 r. do 29,55 mln zł w 2024 r. W ubiegłym roku grupa uruchomiła dziewięć nowych restauracji, pracowała nad rozwojem nowych konceptów gastronomicznych, programami sprzedażowymi oraz zawarła umowę zagranicznej masterfranczyzy na Egipt i Arabię Saudyjską.
Focus na franczyzę
„Zgodnie ze strategią na lata 2024-2029 zdecydowanie idziemy w kierunku całkowitej franczyzy. W ubiegłym roku na ten model przekształciliśmy aż 13 restauracji, dzięki czemu łącznie już ponad 90% restauracji naszych marek jest prowadzonych przez partnerów franczyzowych. Dla Sfinksa oznacza to skupienie się na rozwoju sieci i konceptów gastronomicznych oraz wsparciu franczyzobiorców, a nie na samodzielnym prowadzeniu restauracji.
Te przekształcenia wpływają bezpośrednio na rachunek wyników i bilans Sfinksa, kluczowe jest też to, że towarzyszy im wzrost rentowności sprzedaży w grupie. Skonsolidowany wskaźnik rentowności brutto na sprzedaży w ubiegłym roku wzrósł do 33,1%, podczas gdy rok wcześniej, przy wyższych przychodach, wynosił on 28,8%. Ponadto, sieć cały czas notuje wzrosty obrotów – w minionym roku zwiększyły się one niemal o 9% r/r” – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Zmiany w strukturze własnościowej sieci restauracji oznaczają m.in., że z konsolidacji wyłączane są przychody i koszty dotychczasowych restauracji własnych, a w ich miejsce wchodzą dodatkowe wpływy z tytułu sprzedaży towarów i usług dla franczyzobiorcy, w tym w szczególności z tytułu opłaty franczyzowej. Stąd właśnie istotny wzrost adekwatnych przychodów z tego źródła zaraportowany przez Sfinksa: z 23,8 mln zł do 29,55 mln zł przy zmniejszeniu przychodów skonsolidowanych.
Przekształcenia restauracji
Co istotne, aż siedem spośród 13 przekształceń restauracji w 2024 r. miało miejsce pod koniec roku, co czasowo obciążyło wyniki Sfinksa. Takie przekształcenia wiążą się bowiem z oczekiwaniem na nowe koncesje na alkohol, zmianami organizacyjnymi, w tym nierzadko wśród załogi lokalu. Oprócz tego sieć wyszła z kilku lokalizacji o niskim potencjale.
Wyniki finansowe
W efekcie czynników związanych ze zmianami w sieci skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży Sfinksa w 2024 r. wyniósł 24,99 mln zł wobec 28,8 mln zł 2023 r. Skonsolidowany wynik netto w ubiegłym roku uplasował się na poziomie -5,06 mln zł (-0,34 mln zł w 2023 r.), zaś zysk EBITDA grupy Sfinks Polska w 2024 r. wyniósł 15,41 mln zł wobec 21,21 mln zł rok wcześniej.
W 2024 r. Sfinks realizował także postanowienia układu z wierzycielami, wypłacając zobowiązania układowe o wartości 11,3 mln zł (całość kwot spłaconych od początku realizacji układu wyniosła 26,4 mln zł). Tym samym w ubiegłym roku Sfinks uregulował wszystkie zobowiązania objęte uproszczonym postępowaniem restrukturyzacyjnym za wyjątkiem tych wobec BOŚ, których spłata jest rozłożona do sierpnia 2028 r.
Rozwój sieci konceptów
Jednocześnie w ubiegłym roku Sfinks pracował nad rozwojem sieci i nowymi konceptami. Uruchomiono dziewięć dodatkowych restauracji, z czego większość to lokale SPHINX. Nowe restauracje pod tym szyldem zaczęły działać w Toruniu, Gliwicach, Rzeszowie, Poznaniu, Opolu czy w Łubnej k. Warszawy.
Do sieci dołączyły także lokale rozwijanych marek gastronomicznych: w Gorzowie Wielkopolskim i Komornikach pod Poznaniem powstały lokale The Burgers by SPHINX. W centrum Katowic w ramach testów nowego konceptu zaczął działać SPHINX Cocktail Bar.
W ramach planów rozwoju sieci za granicą Sfinks podpisał 10-letnią umowę masterfranczyzy, która umożliwia otwieranie restauracji SPHINX w Egipcie i Arabii Saudyjskiej. Najnowszym konceptem biznesowym Sfinksa jest uruchomiona ostatnio nowa usługa cateringowa – dostarczana pod wskazany adres dieta pudełkowa Sphinx BOX, obejmująca klasyczne dania dietetyczne i domowe obiady, w tym inspirowane smakami restauracyjnego menu Sphinxa.
„Dużo uwagi w 2024 r. poświęciliśmy budowaniu siły sprzedażowej sieci. Ten cel realizujemy także w tym roku, m.in. poprzez otwarcia nowych restauracji, głównie SPHINX, jako że ta marka odpowiada za 97% przychodów całej sieci. Od marca działa już nowy SPHINX w popularnym parku handlowym w Lubinie. W przygotowaniu jest też nowa restauracja tej sieci w Gdańsku.
Ubiegły rok był też pierwszym pełnym rokiem działania Hotelu SPHINX, co pozwoli w najbliższym czasie na podsumowanie tego projektu i dobre przygotowanie go do dalszego rozwoju. Oprócz otwarć na wzrost przychodów chcemy też oddziaływać rozwijając nasz program lojalnościowy Aperitif, do którego zapisało się już 800 tys. osób.
Związany jest z nim także program Aperitif Smart, wprowadzony przy okazji jubileuszu 30-lecia marki SPHINX, który daje dostęp do 30% rabatu na wszystkie zamówienia do końca 2025. Wierzymy, że to narzędzie także przełoży się na wzrost przychodów w tym roku” – mówi Sylwester Cacek.
W raporcie okresowym Sfinks Polska przedstawia także dane skorygowane o wpływ MSSF 16. W tym ujęciu skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2024 r. wyniosły 85,47 mln zł (105,71 mln zł w 2023), zysk brutto na sprzedaży uplasował się na poziomie 23,79 mln zł (25,64 mln zł w 2023), wynik netto osiągnął wartość -7,35 mln zł (-5,08 mln zł w 2023), zaś zysk EBITDA wyniósł 3,14 mln zł (wobec 4,6 mln zł w 2023).
Przychody gastronomiczne to przychody wszystkich lokali działających pod markami należącymi do Grupy Sfinks Polska, z wyłączeniem sieci Piwiarnia.
Sfinks Polska ma104 lokali w portfelu
Grupa Sfinks Polska zarządza 104 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 70 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów) oraz 1 restauracją Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar.
Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter