Po okresie pandemicznego zastoju centra handlowe wracają do swojej pierwotnej idei: mają być nie tylko miejscem zakupów, lecz również przestrzenią spędzania czasu, spotkań towarzyskich i rozrywki – mówiła Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Head of Research, Cushman & Wakefield, podczas części konferencyjnej targów #scf2025spring.
Potwierdzają to najnowsze dane z raportu przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield, który analizował preferencje klientów w zakresie korzystania z różnych formatów handlowych – centrów handlowych oraz parków handlowych.
“65% respondentów deklaruje, że czas spędzany w centrum handlowym powrócił do poziomu sprzed pandemii, a kolejne 18% twierdzi, że jest on nawet dłuższy” – powiedziała Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Head of Research, Cushman & Wakefield.
To wyraźny sygnał, że centra handlowe na nowo zyskują znaczenie jako miejsca „doświadczeń”, a nie tylko konsumpcji.
Zakupy? Tak, ale towarzysko i z przyjemnością
Jak podkreśla Derlatka-Chilewicz, Polacy coraz rzadziej wybierają się na zakupy w pojedynkę – centrum handlowe to dziś przestrzeń społeczna. Wizyty w galeriach handlowych często są połączone z wyjściem do kina, spotkaniem przy kawie czy obiadem w restauracji. Kategoria gastronomia i rozrywka dynamicznie rośnie, a ich udziały w przychodach centrów wyraźnie się zwiększają – szybciej niż inflacja.
Świadomy klient, elastyczny wybór
Choć ponad 40% badanych odwiedza centra handlowe co najmniej raz w tygodniu, a tylko 20% tak samo często parki handlowe, to należy pamiętać o znacznie większej liczbie centrów handlowych w Polsce (3,5 raza więcej). Klienci są coraz bardziej świadomi i wybierają format w zależności od potrzeb – po modę i rozrywkę chętniej udają się do centrów, natomiast zakupy w dyskontach niespożywczych realizują w parkach handlowych.
Ważne funkcje dodatkowe
Współczesne centra handlowe to już nie tylko miejsca zakupów – coraz częściej stają się one kompleksowymi przestrzeniami, które odpowiadają na znacznie szerszy zakres potrzeb konsumentów. Funkcje uzupełniające, takie jak rozrywka, gastronomia czy usługi, odgrywają dziś kluczową rolę w ocenie i sukcesie obiektów handlowych. Ich znaczenie nie tylko rośnie, ale często wręcz przewyższa tradycyjną funkcję handlową.
Wyraźnym tego dowodem są dane wskazujące na dynamiczny wzrost udziału takich kategorii jak gastronomia czy rozrywka w ogólnych obrotach obiektów. Co istotne, tempo wzrostu w tych segmentach przewyższa wskaźniki inflacji, co oznacza realny rozwój, nie tylko nominalny. Zjawisko to obserwują zarówno właściciele centrów handlowych, jak i sami konsumenci, których preferencje ulegają wyraźnym zmianom.
“50% respondentów stwierdziło, że wybiera duże centra handlowe, jako to miejsce, gdzie oni zaspokoją swoje rozrywkowe potrzeby. Znaczenie gastronomii zależy w dużej mierze od wielkości miasta. W dużych aglomeracjach oferta kulinarna poza centrami handlowymi jest bogata i zróżnicowana, przez co rola gastronomii w galeriach jest mniej dominująca. Inaczej sytuacja wygląda w mniejszych miastach, gdzie centra i parki handlowe stają się lokalnymi punktami spotkań. Rozwój oferty gastronomicznej i rozrywkowej w takich miejscach sprawia, że zaczynają one pełnić funkcję centrów życia społecznego – organizując wydarzenia, angażując mieszkańców i budując lojalność klientów” – stwierdziła Ewa Derlatka-Chilewicz.
Parki zyskują, ale nie dominują
W mniejszych miastach obserwujemy rosnącą popularność parków handlowych, które zaczynają pełnić również funkcje społeczne. Pojawiają się tam elementy gastronomiczne, a nawet rozrywkowe, jak kluby fitness. Choć w niektórych lokalizacjach parki mogą już konkurować z centrami, najczęściej jednak oba formaty się uzupełniają. Zdarza się, że działają w symbiozie – park przyciąga klientów swoją ofertą, ale część z nich odwiedza również sąsiednie centrum.
Centra handlowe nie są już tylko miejscami konsumpcji. Coraz częściej to miejsca wielofunkcyjne – zakupowe, społeczne, rozrywkowe i usługowe. Ich przewaga nad parkami handlowymi polega właśnie na różnorodności i bogatszym „doświadczeniu klienta”. To właśnie ten aspekt sprawia, że Polacy coraz chętniej wracają do galerii handlowych – nie tylko po nowe ubrania, ale także po dobre spędzenie wolnego czasu.
Targi #scf2025spring odbywały się w dniach 8-9 kwietnia na Stadionie Legii. Nieodłącznym ich elementem jest część konferencyjna. W tym roku na scenie pojawiło się aż 25 gości, którzy mówili o kluczowych wyzwaniach stojących przed rynkiem centrów handlowych w Polsce. Wszystkie prezentacje i wystąpienia zostały już opublikowane na kanale YouTube oraz na Linkedin.